„Inżynierki pilnie poszukiwane”
„Inżynierki pilnie poszukiwane” – to krakowski projekt, a zarazem dobra praktyka edukacyjna, którą warto dzielić się z innymi. Dzięki przedsięwzięciu młode i ambitne uczennice starają się lepiej poznać świat nauki i techniki. Dzieje się to pod czujnym okiem doradczyni zawodowej i ekspertów międzynarodowego koncernu.
Od września 2023 do stycznia 2024 roku w projekcie brało udział pięć uczennic. To ósmoklasistki z krakowskich szkół podstawowych – szczególnie uzdolnione w zakresie nauk ścisłych. Przez ten czas współpracowały z naukowcami i inżynierami z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie oraz doradczynią zawodową Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Krakowie, Danutą Komorowską (zarazem pomysłodawczynią projektu).
- W procesie rekrutacji poszukiwaliśmy uczennic gotowych na nowe wyzwania, z głową pełną pomysłów, poczuciem humoru, dla których matematyka to ulubiony przedmiot – opowiada Danuta Komorowska.
Jak wyglądała praca w projekcie?
Uczennice wzięły udział w rozwiązaniu problemu inżynierskiego. Dotyczył on doboru przekroju szyny przewodzącej w rozdzielnicy średniego napięcia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu matematyki i fizyki.
- Uczennice wspólnie z naukowcami i inżynierami Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB pracowały nad rozwiązaniem problemu w siedzibie centrum. Prace były bardzo intensywne i zarazem ciekawe. Mam nadzieję, że wzrośnie zainteresowanie dziewcząt światem techniki – mówi Danuta Komorowska. Jak zaznacza, ABB to międzynarodowy koncern, który działa w branżach takich jak automatyka, robotyka i energetyka. Dzięki temu uczennice mogły lepiej poznać te dziedziny.
Na zaproszenie organizatorów, jedna z uczennic zaprezentuje założenia projektu podczas New Education Forum Kraków 2024. Poszczególne etapy projektu „Inżynierki pilnie poszukiwane” były filmowane. W efekcie powstał dwuminutowy film o wynikach pracy uczestniczek i uczestników projektu. Znajduje się on na stronie internetowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Krakowie. Będzie również prezentowany podczas NEF Kraków.
- Film bardzo dobrze oddaje atmosferę procesu badawczego i zaangażowanie całego zespołu w rozwiązanie problemu. Jest dobrym materiałem do wykorzystania na zajęciach z doradztwa zawodowego, w ramach lekcji wychowawczych, jak również lekcji matematyki, fizyki. Może zainicjować dyskusję o współczesnym rynku pracy i zapotrzebowaniu na specjalistów i specjalistki z zakresu nauk ścisłych – dopowiada Komorowska i serdecznie zachęca do korzystania z materiału.
Ważne cele projektu:
- Popularyzowanie zawodów inżynierskich wśród uczennic klas VIII szkół podstawowych, zwrócenie uwagi jak istotną rolę w rozwiązywaniu problemów inżynierskich odgrywają nowe technologie.
- Rozwijanie umiejętności logicznego oraz krytycznego myślenia w procesie rozwiązywania problemów inżynierskich z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk ścisłych.
- Rozwijanie umiejętności aktywnej współpracy w zespole projektowym.
- Wzmacnianie u uczennic pewności siebie oraz doświadczania radości z zaangażowania się w pracę badawczą.