Erasmus+ w Lizbonie - praktyczne strategie wspierające inkluzję
W kwietniu 2025 roku nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 51 im. Stanisława Wyspiańskiego w Zespole Szkolno–Przedszkolnym nr 14 w Krakowie wzięli udział w kursie Erasmus+ w Lizbonie. Wyjazd stanowił kontynuację wieloletnich działań szkoły na rzecz zwiększania inkluzywności oraz pracy w zróżnicowanym środowisku uczniów.
Mobilność została zrealizowana w ramach przedsięwzięcia School - home for all (Projekt nr 2024-1-PL01-KA122-SCH-000239623), finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).
Jego głównym celem było poszerzenie kompetencji w zakresie pracy w zróżnicowanym środowisku oraz rozwijanie edukacji włączającej. Ważnym elementem szkolenia było omówienie różnic między formami edukacji: formal education, nonformal education, informal education, a także sposobów ich świadomego łączenia w procesie dydaktycznym.
Uczestnicy poznali praktyczne strategie wspierające inkluzję: metody pracy w grupie, narzędzia rozwijające komunikację międzykulturową oraz techniki budowania pozytywnych relacji w klasie. Portugalskie przykłady pokazały, jak skutecznie organizować środowisko edukacyjne, w którym różnorodność jest traktowana jako zasób, a nie przeszkoda.
Efekty mobilności są już widoczne w codziennej pracy szkoły. Nauczyciele prowadzą lekcje w oparciu o materiały ze strony projektu, wzbogacając je o treści dotyczące tolerancji, szacunku i współpracy. W pracy dydaktycznej łączą elementy edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej, aby wspierać różne style uczenia się i zwiększać zaangażowanie uczniów. Wprowadzają również metody aktywizujące, które ułatwiają udział wszystkim dzieciom.
Mobilność w Portugalii stała się ważnym krokiem w kierunku dalszego rozwijania edukacji włączającej i budowania szkolnego środowiska, w którym każdy uczeń ma przestrzeń do rozwoju.