Wybory do Sejmu i Senatu
W związku z trwającymi w Urzędzie Miasta Krakowa działaniami organizacyjnymi związanymi z planowaniem i przeprowadzeniem wyborów do Sejmu i Senatu RP w dniu 15 października br., przekazujemy treść komunikatu Koordynatora wyborczego wraz z odpowiednimi załącznikami w sprawie koniecznej obsługi budynków/lokali wyborczych.
Szanowni Państwo,
w związku z ogłoszonym Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 sierpnia 2023 r. w sprawie zarządzenia wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - na dzień 15 października 2023 r., zachodzi konieczność zabezpieczenia dyżurów pracowników Państwa jednostek w dniach 14-16 października br. w ramach obsługi bezpłatnie udostępnionych pomieszczeń gminnych w zarządzanych przez Was jednostkach na siedziby obwodowych komisji wyborczych.
Wzorem lat ubiegłych i zgodnie z przyjętą praktyką przedstawiam poniżej zasady funkcjonowania udostępnianych lokali i budynków oraz obowiązki osoby pełniącej dyżur na terenie jednostki:
- otwarcie i zamknięcie budynku oraz dozór na terenie placówki w dniu 14 października 2023 r.
w godzinach ok. 7.00-12.00 (odbiór przez obwodowe komisje wyborcze materiałów wyborczych
i przygotowanie lokalu wyborczego); - otwarcie i zamkniecie budynku oraz dozór na terenie placówki w dniu 15 października 2023 r. od godziny 6.00 do czasu zakończenia czynności związanych z ustaleniem wyników głosowania
w obwodzie (głosowanie i ustalenie wyników głosowania); - udostępnienie w budynku sanitariatów w związku z funkcjonowaniem obwodowych komisji wyborczych i obecnością wyborców oraz zadbanie o ich stan czystości.
Obowiązkiem Państwa jako osób kierujących jednostką jest:
- wytypowanie osób do pełnienia ww. dyżurów w ramach ich obowiązków służbowych/pracowniczych;
- przygotowanie pomieszczeń na siedziby OKW i wyposażenie ich w sprzęt będący w zarządzie jednostki (stoliki, krzesła, zamykana szafa celem zabezpieczenia dostarczonych przez Urząd Miasta Krakowa kart wyborczych i innych dokumentów wyborczych);
- odbiór od pracowników Urzędu Miasta Krakowa i zabezpieczenie do dnia wyborów wyposażenia: godła, flag, urn, parawanów itp.;
- uzgodnienie w ramach odrębnych kontaktów z Centrum Obsługi Informatycznej UMK zabezpieczenia teleinformatycznego członków obwodowych komisji wyborczych;
- uzgodnienia z Koordynatorem wyborczym lub pracownikami UMK organizującymi wybory innych spraw związanych z prawidłowym zabezpieczeniem lokalu umożliwiającym sprawny i niezakłócony przebieg głosowania.
Jedynie w przypadkach wyjątkowych (brak możliwości zabezpieczenia dyżurów porządkowych ze środków jednostki – brak pracownika realizującego tego rodzaju obowiązki służbowe/pracownicze), będą podpisywane umowy zlecenia z wyznaczonym pracownikiem jednostki (maksymalnie dwoma – wówczas należność za dyżur będzie podzielona). W takich sytuacjach kwota za obsługę jednego budynku wynosić będzie 611,00 zł brutto, (w przypadku dwóch pracowników po 305,50 zł brutto). Pracownikom osiągającym dochody ze stosunku pracy (umowa o pracę – nie łączymy dochodów np. z emerytury z dochodami z umowy o pracę) w wysokości min. 3 600 zł potrącona będzie zaliczka na podatek dochodowy (nie dotyczy osób do 26. roku życia – zaliczka na podatek nie jest pobierana). Pracownikom osiągającym dochody w wysokości niższej niż 3 600 zł, oprócz podatku dochodowego potrącona będzie należna składka na ZUS i Fundusz Pracy. Wpłaty na PPK zostaną potrącone osobom, które nie złożyły rezygnacji z PPK.
Zgłoszenia osób wytypowanych do zabezpieczenia dyżurów, podpisane przez kierującego jednostką, należy dokonać na dokumencie stanowiącym Załącznik nr 1 do niniejszego pisma.
W przypadku zgłaszania osób, z którymi konieczne będzie zawarcie umów zleceń wymagane jest dołączenie do zgłoszenia (Załącznik nr 1) skanów druków wypełnionych przez te osoby (Załącznik nr 2, 3, 4).
Zgłoszenia proszę przesyłać drogą elektroniczną w zabezpieczonych plikach na adres: or-14@um.krakow.pl, najpóźniej do dnia 12 września 2023 r. Kontakt telefoniczny do osób przyjmujących zgłoszenia - Małgorzata Bochenek tel. 12 616 15 24 lub Małgorzata Bukowczan-Lorek 12 616 11 42. Możliwe jest osobiste dostarczenie w wyznaczonym terminie dokumentów do siedziby UMK - Pl. Wszystkich świętych 3-4 p. 238d II p.
Podpisanie umów zleceń oraz dostarczenie oryginałów ww. dokumentów odbędzie się w siedzibie UMK pl. Wszystkich Świętych 3-4, w okresie 10-11 października br., o czym wyznaczeni pracownicy zostaną powiadomieni SMS-ami na nr. telefonów podane w załączniku nr 1.
Bardzo Państwa proszę o odpowiedzialne podejście do tych obowiązków. Są to obowiązki Prezydenta Miasta Krakowa i Państwa, jako kierujących gminnymi jednostkami określone w przepisach wyborczych. Brak przekazania informacji o udostępnieniu i obsłudze budynku w ramach funkcjonowania lokali wyborczych oraz powyższych dokumentów we wskazanych terminach będzie skutkował podjęciem działań dyscyplinujących. Napięty harmonogram organizacji wyborów każdorazowo powoduje konieczność realizacji działań w sposób niestandardowy.
Z wyrazami szacunku
z up. Prezydenta Miasta Krakowa
Antoni Fryczek
Sekretarz Miasta
Koordynator wyborczy