Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Scenariusze lekcji przygotowane z miłości do literatury

Międzynarodowy Festiwal Conrada w Krakowie to nie tylko wielkie święto literatury, ale również doskonały moment, aby zainteresować młodzież czytaniem książek. Tym bardziej, że tegoroczne hasło przewodnie wydarzenia – „wspólnoty” – podatne jest na różnorodne interpretacje i analizy. Wierząc, że wydarzenia kulturalne mają wielką moc edukacyjną, przygotowaliśmy z okazji festiwalu wyjątkowe scenariusze lekcji zainspirowane ideą przewodnią tegorocznej edycji. Autorami konspektów są krakowscy nauczyciele, a ich treść zgodna z podstawą programową.

Fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe

Twórca konspektu Międzyludzka, religijna, kulturowa, majątkowa i mieszkaniowa – czym jest wspólnota?, przeznaczonego na zajęcia z języka polskiego dla klas VII i VIII szkoły podstawowej, wykorzystuje teksty czterech lektur, aby zgłębić złożoność i bogactwo zjawiska wspólnoty oraz razem z młodzieżą skonstruować definicję tego pojęcia. Mateusz Wrona, autor scenariusza oraz współautor popularnych książek Mitologia słowiańska oraz Czarty, biesy, zjawy. Opowieści z pańskiego stołu, na co dzień pracuje jako polonista w Szkole Podstawowej nr 26 im. Andrzeja Struga w Krakowie. Scenariusz dostępny tutaj.

Magdalena Boczar, pedagog i neurologopeda, stworzyła ciekawy scenariusz dla klas pierwszych szkół ponadpodstawowych. Podczas zajęć na bazie konspektu Zrywanie pęt, czyli co nam daje wspólnota? uczniowie będą mogli zgłębić pojęcie wspólnoty, ale także zastanowić się nad przeszkodami w jej zawiązaniu oraz rozwinąć swoją empatię. Autorka, zawodowo związana z X LO im. KEN w Krakowie, jest również w trakcie studiów psychologicznych oraz nauki w szkole Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach CTSR
w Warszawie. Scenariusz dostępny tutaj.

Serdecznie zachęcamy również do korzystania ze scenariuszy powstałych do zeszłorocznej edycji Festiwalu Conrada. Nie straciły one niczego ze swojej aktualności. Skupiają się wokół hasła „Natura przyszłości” i poruszają tematy związane z relacją człowiek-przyroda.

Autorka konspektu Dialog z przyrodą – konieczny i niemożliwy? Milczenie roślin Wisławy Szymborskiej, Katarzyna Długosz Adamska, polonistka ze szkoły podstawowej nr 36 w Krakowie, zadaje pytanie o możliwość dialogu człowieka z naturą. Scenariusz przeznaczony jest dla klas VII i VIII szkoły podstawowej.

Natomiast Marek Piątkowski, prezes fundacji Aeris Futuro, proponuje razem z uczniami rozprawić się z najpopularniejszymi mitami narosłymi wokół tematu ekologii. Zajęcia przewidziane są jako projekt, który można przeprowadzić w ramach godziny wychowawczej. Szczególny nacisk autor scenariusza „Natura przyszłości? Jest ukryta w teraźniejszości”. Od czego zacząć pozytywną zmianę? Od rozbicia mitów, kładzie na samodzielne zdobywanie wiedzy, korzystanie ze sprawdzonych źródeł oraz umiejętności dyskusji i krytycznego myślenia.

Scenariusz dla szkół podstawowych dostępny tutaj, a dla ponadpodstawowych tutaj.

Zapraszamy serdecznie do korzystania z konspektów lekcji powstałych z okazji kolejnych edycji Festiwalu Conrada. Mamy nadzieję, że będą one punktem wyjścia i inspiracją do ciekawych spotkań i rozmów z młodzieżą.

Do zobaczenia na Festiwalu Conrada!
Krakowskie Biuro Festiwalowe

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ KOBYLAŃSKI
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2022-10-17
Data aktualizacji: 2022-10-17
Powrót

Zobacz także

Znajdź