Strona główna rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Krakowscy nauczyciele – nie zawiedli! List Anny Korfel-Jasińskiej, Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa

"To Państwa – jako nauczycieli – zasługa, że pomimo trudności, z którymi wiązała się organizacja pracy szkół oraz realizacji zajęć w sposób zdalny w ostatnich dwunastu miesiącach, udało się zapewnić dzieciom należyty poziom edukacji" – napisała w liście skierowanym do krakowskich nauczycieli Anna Korfel-Jasińska, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji, Sportu i Turystyki. Pełna treść korespondencji z podziękowaniami oraz apelem jest dostępna poniżej.

Fot. pixabay.com
pixabay.com

Wielce Szanowni Państwo,

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 towarzyszy nam od ponad roku. Wiosną 2020 r. nie spodziewaliśmy się, że tak bardzo zrewolucjonizuje ona nasze życie w wielu jego obszarach, w tym także tych związanych z edukacją. Do tej pory nigdy nie mieliśmy bowiem do czynienia z sytuacją, w której zajęcia z uczniami co do zasady są realizowane w sposób zdalny. Także relacje z innymi ludźmi kształtujemy w zupełnie odmienny sposób, niż miało to miejsce dotychczas. A przecież dla niemal wszystkich z nas osobisty kontakt, możliwość spotkania i rozmowy były jednymi z najważniejszych elementów codziennego życia. W szczególny sposób dotyczy to relacji pomiędzy nauczycielami a uczniami – lekcje i dodatkowe zajęcia, spotkania i wyjazdy stanowiły sedno działań w obszarze edukacji.

To Państwa – jako nauczycieli – zasługa, że pomimo trudności, z którymi wiązała się organizacja pracy szkół oraz realizacji zajęć w sposób zdalny w ostatnich dwunastu miesiącach, udało się zapewnić dzieciom należyty poziom edukacji. Miasto Kraków od samego początku włączało się w liczne działania mające na celu ułatwienie nauki zdalnej. Już w pierwszych tygodniach pandemii przystąpiliśmy do akcji krakowskich przedsiębiorców #DajżeKompa, dzięki której sprzęt komputerowy trafiał do uczniów i nauczycieli z wielu krakowskich szkół. Aplikowaliśmy także o zewnętrzne środki na ten cel w ramach programów: „Zdalna szkoła”, „Zdalna szkoła plus” i „Małopolska Tarcza Antykryzysowa”. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zdecydował także o przekazaniu dodatkowych środków w wysokości ok. 800 tys. zł na zakup komputerów i tabletów dla krakowskich przedszkoli. Dzięki współpracy nawiązanej przez Miasto Kraków z firmą Microsoft, krakowscy nauczyciele mogli brać udział w specjalistycznych szkoleniach i programach edukacyjnych, w tym bezpłatnych webinariach dedykowanych dyrektorom, nauczycielom i administratorom IT. Zorganizowaliśmy również kompleksowe szkolenia dla rad pedagogicznych dotyczące wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie nauczania. Ich programy były dopasowane do oczekiwań i pozwalały dostosować działania nauczycieli i dyrektorów do potrzeb konkretnej szkoły czy placówki.

Z perspektywy minionego roku jedno jest pewne – skutecznie stawiliśmy czoła wyzwaniom związanym ze zdalnym nauczaniem, o czym świadczą nie tylko ogólnopolskie rankingi, w których krakowskie szkoły są wymieniane wśród najlepszych w Polsce, ale także – a może i przede wszystkim – opinie, które otrzymuję od rodziców uczniów. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ogromne zaangażowanie Państwa Nauczycieli, za które w tym miejscu serdecznie dziękuję.

Ostatnich dwanaście miesięcy niewątpliwie było dla Państwa okresem jeszcze większego niż dotychczas poświęcenia, a zmiana wcześniej znanego trybu życia i pracy była oraz zapewne nadal jest źródłem dodatkowego stresu. Dlatego w czasie pandemii przedmiotem naszej szczególnej troski były i są inicjatywy związane ze zwiększaniem bezpieczeństwa psychicznego przedstawicieli społeczności szkolnych. Wsparcia oczekują uczniowie i ich rodzice, ale także nauczyciele. Do Państwa dyspozycji nadal pozostają eksperci zatrudnieni w krakowskich poradniach psychologiczno-pedagogicznych, którzy w ramach prowadzonych dyżurów telefonicznych zapewniają należytą pomoc. Lista krakowskich poradni psychologiczno-pedagogicznych wraz z numerami telefonów i godzinami dyżurów jest dostępna w Portalu Edukacyjnym Miasta Krakowa. Zachęcam Państwa do skorzystania z tej możliwości i rozmowy, jeśli odczuwają Państwo potrzebę wsparcia. Z kolei niebawem zostanie uruchomiony kolejny projekt, który służyć będzie wsparciu nauczycieli w warunkach pracy zdalnej, ale też  w powrocie do nauki stacjonarnej. Szczegółowe informacje również będą dostępne w miejskim Portalu Edukacyjnym.

Oprócz regularnego wsparcia, poradnie organizują także wiele cennych inicjatyw. Wśród niedawnych wydarzeń należy wymienić m.in. konferencję "Mózg w czasie pandemii - wsparcie nauczycieli w zdalnej edukacji", która została zorganizowana przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną Dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi oraz Specjalistyczną Poradnię Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie. W jej trakcie były poruszane istotne kwestie związane ze zdrowiem psychicznym nauczycieli, a także wspieraniem pozytywnych relacji rówieśniczych on-line. Ponadto, kilkanaście tygodni temu we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi zainicjowaliśmy akcję „Nie daj się”, w ramach której w krótkich odcinkach publikowanych we wspomnianym portalu staraliśmy się wspierać uczniów, rodziców i nauczycieli poprzez przystępną prezentację różnorodnych sposobów i rozwiązań problemów pojawiających się w warunkach pracy zdalnej. Towarzyszące jej za każdym razem filmiki miały na celu podkreślenie znaczenia relaksu i aktywności fizycznej w tym trudnym czasie. Mam nadzieję, że inicjatywa ta pomogła odnaleźć się Państwu w niecodziennych warunkach, a być może stała się także inspiracją do aktywności i realizowania autorskich pomysłów. Nieustannie zachęcam do dzielenia się nimi, ponieważ odkrycie sposobów na wzajemne wspieranie się w tym czasie pozwoli nam wszystkim nie tylko zminimalizować negatywne skutki, ale też wyjść z pandemii wzmocnionymi.

Szanowni Państwo,

korzystając z okazji dziękuję raz jeszcze za osobiste zaangażowanie w działania na rzecz uczniów. Zdaję sobie sprawę, że wielu z nas coraz bardziej doskwiera funkcjonowanie w pandemicznej rzeczywistości. Jestem jednak przekonana, że dzięki naszej wyrozumiałości i otwarciu na drugiego człowieka wspólnie dotrwamy do końca pandemii i powrotu nas wszystkich do szkół.

Kończąc, zwracam się do Państwa Nauczycieli ze szczególną prośbą, apelem. Ze względu na realizację swojej misji zawodowej, w obecnych uwarunkowaniach być może są Państwo jedynymi, którzy mają szansę zaobserwować sygnały, mogące wskazywać na poważne problemy Państwa uczniów. Być może wyłącznie od Państwa reakcji na niepokojące oznaki, zależeć będzie nie tylko kondycja psychiczna, ale wręcz dalsze życie człowieka, którego obraz pokazuje Państwu kamera internetowa. Nie chodzi tu tylko o pojawiające się oznaki przygnębienia czy gorszego samopoczucia. Proszę Państwa o szczególne wyczulenie na to zjawisko, o wzmożoną bardziej niż dotychczas czujność i objęcie  potrzebujących uczniów szczególną troską w tym specyficznym dla nich okresie. Jak wspomniałam, do Państwa dyspozycji pozostają eksperci w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, którzy pomogą w powrocie na właściwy tor. Zachęcam również do wykorzystania godzin wychowawczych do dyskusji z uczniami na temat nadal trwającej sytuacji oraz wspólnego poszukiwania rozwiązań problemów z nią związanych.

Łączę wyrazy uznania i głębokiego szacunku,
Anna Korfel-Jasińska
Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji, Sportu i Turystyki

--

List w wersji PDF jest dostępny tutaj.

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ KOBYLAŃSKI
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2021-04-15
Data aktualizacji: 2021-04-15
Powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat