Nowe formy zagrożeń zdiagnozowane w czasie pandemii – zaproszenie do udziału w projekcie
Korespondencja Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK skierowana do dyrektorów szkół z zaproszeniem do udziału w projekcie "Nowe formy zagrożeń zdiagnozowane w czasie pandemii".

Szanowni Państwo Dyrektorzy Szkół,
W ramach realizacji Programu poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa na lata 2018-2021 „Bezpieczny Kraków”, zapraszamy do udziału w projekcie pn. „Nowe formy zagrożeń zdiagnozowane w czasie pandemii” adresowanym do 40 szkół z miasta Krakowa.
Obecna sytuacja na świecie jest czymś nowym, zaskakującym i frustrującymz wielu powodów. W czasie epidemii i konieczności pozostawania uczniów w domu większość ich potrzeb psychicznych nie jest zaspakajana. Potrzeba nauki zdalnej powoduje ograniczenia w kontaktach z rówieśnikami, a ograniczenia w wychodzeniu na zewnątrz czy pełnego korzystania z różnego rodzaju usług i rozrywek mogą wywoływać lęk i frustrację. Pojawiające się uczucie osamotnienia może powodować zaburzenia depresyjne u młodych ludzi.
Dlatego też w ramach programu "Bezpieczny Kraków” proponujemy Państwu spotkania w formie webinarów (zajęcia online) dla nauczycieli, rodziców i uczniów, których celem jest łagodzenie skutków pandemii i nauki zdalnej. W ramach projektu adresowanego do szkół podstawowych i ponadpodstawowych oferujemy spotkania:
- z uczniami – 2 godziny* dla 10 klas – razem 20 godzin,
- z rodzicami uczniów – 2 godziny,
- z Radą Pedagogiczną – 3 godziny.
Razem 25 godzin* w jednej szkole.
*dotyczy godzin dydaktycznych/lekcyjnych
Szczegółowy program webinarów:
Dzieci i młodzież - 10 klas | Rodzice uczniów | Nauczyciele | |
Zajęcia dla uczniów „Jak wspierać rówieśników, którzy znajdują się w kryzysie psychicznym” .
| Zajęcia dla uczniów „Depresja, wykluczenie, presja, cyberprzemoc”
| Zajęcia dla rodziców (2 godziny dydaktyczne) „Depresje, myśli samobójcze i samookaleczenia wśród młodzieży – jak wspierać dzieci w kryzysie psychicznym”
| Zajęcia dla Rad Pedagogicznych „Depresje, myśli samobójcze i samookaleczenia wśród nastolatków – jak wspierać młodych ludzi w kryzysie psychicznym” |
Założenia: Uczniowie wiedzą jak wesprzeć rówieśników znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz gdzie uzyskać pomoc dla swoich rówieśników | Założenia: Uczniowie wiedzą, co to jest depresja, cyberprzemoc i wykluczenie oraz jak się przed nimi bronić. Wiedzą również jak oprzeć się presji internetowych patoinfluencerów.
| Założenia: Rodzice potrafią rozpoznać niepokojące zachowania u swoich dzieci i wiedzą, jak wspierać dziecko z depresją, myślami samobójczymi czy samookaleczające się oraz gdzie uzyskać pomoc dla swoich dzieci. Mają też świadomość co robić, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia depresji, myśli samobójczych i samookaleczeń u swoich dzieci. | Założenia: Nauczyciele wiedzą, jak rozpoznać niepokojące zachowania oraz jak wspierać uczniów z depresją. Potrafią reagować i wiedzą gdzie uzyskać pomoc dla uczniów z myślami samobójczymi i samookaleczająych się.
|
Treści: - Co może nas niepokoić w zachowaniu rówieśników? - Jak wesprzeć rówieśników znajdujących się w kryzysie psychicznym (co robić, czego nie robić)? - Gdzie można uzyskać pomoc, gdy widzę, że problem jest poważny?
| Treści: - Czym jest depresja? - Bezpieczeń- stwo w internecie - jak się chronić przed cyberprzestępcą i wykluczeniem? - Internetowy patoinfluencing - jak się mu skutecznie opierać i chronić innych przed jego skutkami (odpowiedzialne udostępnianie treści)
| Treści: - Depresja - jak rozpoznać niepokojące symptomy? - Jak skutecznie wspierać dziecko z depresją? - Jak pomóc dziecku z myślami samobójczymi i samookaleczające się? - Profilaktyka depresji, myśli samobójczych i samookaleczeń
| Treści: - Jak rozpoznać symptomy depresji u uczniów? - Jak wspierać uczniów z depresją? - Skąd się biorą myśli samobójcze u dzieci i jak na nie reagować? - Skąd się biorą samookaleczenia u dzieci i nastolatków i jak na nie reagować? - Gdzie można uzyskać pomoc, gdy uczniowie znajdują się w kryzysie psychicznym? |
Każda szkoła będzie indywidualnie umawiała się z trenerem na terminy najbardziej odpowiadanie dla obu stron (realizacja kwiecień – czerwiec 2021 oraz wrzesień – grudzień 2021). Jeżeli będzie to możliwe trenerzy będą korzystać z platform do pracy zdalnej, które na co dzień są użytkowane przez szkoły. Zajęcia będą prowadzić doświadczeni trenerzy z wykształceniem pedagogicznym, psychologicznym, coachingowym oraz terapeutycznym.
Zgłoszenia przyjmowane będą do 9 kwietnia 2021r. do g. 23:59 pod linkiem. udziale w webinarach decyduje kolejność zgłoszeń (40-ści pierwszych szkół). Podpisany skan deklaracji udziału prosimy przesłać do dnia 9 kwietnia 2021r. na adres: oc.umk@um.krakow.pl
Zapraszamy do współpracy,
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK