Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Nauczyciele XIII LO z Krakowa w nieustającej „podróży do źródeł motywacji”

W ramach projektu „Podróż do źródeł motywacji” grupa 22 nauczycieli XIII LO z Krakowa wzięła udział w kursach języka angielskiego na Cyprze zorganizowanych we współpracy ze szkołą językową Glossa a prowadzonych przez cypryjską szkołę języka angielskiego English in Cyprus. Kursy odbywały się okresie wakacyjnym (19.07 – 30.08.2020) w formie dwutygodniowych turnusów. Sześcioro nauczycieli weźmie udział w kursach językowych oraz w kursach metodycznych w roku 2021, również w czasie wakacji.

Fot. mat. organizatorów

Kursy języka angielskiego a projekt: Podróż do źródeł motywacji

Etymologii słowa motywacja należy szukać w łacińskim słowie movere, które oznacza poruszać, działać. Tytuł projektu: „Podróż do źródeł motywacji” zawiera w sobie elementy wskazujące na ruch, działanie, zmierzanie do określonego celu. Wszystkie elementy tego projektu odnoszą się do tytułu i niejako go tłumaczą. Zawiera on w sobie różnorodne działania, zakłada aktywność i ruch, chęć poznawania i nieustanne poszukiwanie bodźców, czyli czynników, dzięki którym chętnie się uczymy, rozumiemy proces uczenia się i nauczania.

Motywacja do nauki języków obcych

Podczas kursów nauczyciele rozwijali swoje umiejętności językowe oraz szukali inspiracji do opracowania lub doskonalenia własnej metody uczenia się języków obcych, otrzymali impuls do kontynuowania nauki. Poddawanie swoich umiejętności weryfikacji pozwala na lepsze zrozumienie procesów uczenia się. W przypadku nauczycieli wpływa to istotnie na pracę pedagogiczną; uświadamia trudności, jakie mogą mieć uczniowie, wskazuje na mechanizmy motywacji i demotywacji. Taką refleksją nauczyciele XIII LO w Krakowie podsumowali też swoje uczestnictwo w kursach języka angielskiego. Wejście w rolę ucznia było bardzo ciekawym i ważnym doświadczeniem. Wskazywano również na ogromną rolę nauczyciela, jego osobowości oraz umiejętności pedagogicznych w nauczaniu i uczeniu się.

Najlepszą motywacją do nauki języka obcego jest świadomość, że służy on do komunikacji, a dzięki niej poznaniu i zrozumieniu innych. Chęć poznawania świata i ludzi pozwala przełamać bariery i zlikwidować niepewność podczas rozmowy w języku obcym. Współpraca nauczyciela i ucznia, zaufanie, atmosfera życzliwości utrwalają motywację do nauki.

Metody i efekty nauczania języka angielskiego na kursach

Lektorzy języka angielskiego stosowali w czasie zajęć różnorodne metody nauczania, kładąc nacisk na sprawność mówienia. Pozwoliło to na rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku obcym. Wiele ćwiczeń wymagało kreatywności i prowokowało do wypowiedzi na ważne, ciekawe tematy. Zdolność do precyzyjnego wyrażania myśli w języku angielskim dawała wszystkim ogromną satysfakcję. Lektorzy stwarzali naturalne sytuacje językowe, które zachęcały do praktycznego wykorzystania języka angielskiego. Do osiągnięcia dobrego efektu przyczyniały się też inne ćwiczenia – praca z tekstem czytanym, rozumienie ze słuchu, ćwiczenia gramatyczne. Zajęcia odbywały się w grupach o różnym stopniu zaawansowania. Wszyscy bardzo doceniali fakt, że były one prowadzone wyłącznie w języku angielskim, bez możliwości wykorzystywania języka ojczystego. Mobilizowało to wszystkich do płynnego przejścia z biernego poziomu znajomości języka na poziom aktywny.

Dzięki kursom języka angielskiego realizowany był  kolejny cel projektu – zwiększenie mobilności zagranicznej nauczycieli. Zdobyte umiejętności językowe umożliwią swobodny udział w projektach międzynarodowych oraz bezpośrednią wymianę doświadczeń z nauczycielami z innych krajów.

Grupy językowe tworzyli przedstawiciele różnych kręgów kulturowych. Bardzo ciekawe były obserwacje, jak uczą się inni, co ich motywuje, jak pokonują trudności i wewnętrzne bariery. Główną motywacją do uczestnictwa w kursie języka angielskiego była chęć aktywnego spędzenia wakacji i połączenia przyjemnego z pożytecznym. Ten czynnik skłonił uczestników kursu do wyboru Cypru na miejsce wypoczynku wakacyjnego połączonego z nauką języka angielskiego.

 Konteksty kulturowe

„Podróż do źródeł motywacji” odbyła się - na tym etapie projektu - na Cypr i rozumiana była tutaj również jako podróż do źródeł kultury europejskiej, której znajomość pozwala odczytać europejski kod kulturowy oraz zrozumieć wiele zjawisk historycznych, społecznych, językowych.

Tworzy to fundament umożliwiający naukę w sposób systematyczny i spójny. Założeniem projektu jest nauczanie interdyscyplinarne, łączące różne dziedziny wiedzy i nadające sens uczeniu się. Jest to najlepsza motywacja i zachęta do skutecznego uczenia się i efektywnego nauczania.

Na Cyprze znajdujemy wpływy kultury greckiej, rzymskiej, bizantyjskiej, elementy rozwoju wczesnego  chrześcijaństwa, możemy poznać współczesne życie prawosławnych mnichów w monastyrach.

W wolnym czasie nauczyciele mogli zobaczyć tę spuściznę kulturową oraz poznać współczesne życie na Cyprze.

Inspiracje

Najważniejszym efektem uczestnictwa w kursach języka angielskiego oraz samego pobytu na Cyprze – wyspie atrakcyjnej kulturowo - jest inspiracja i idąca z nią w parze motywacja nauczycieli do dalszego rozwoju oraz przekazywanie tego doświadczenia uczniom.

Jeżeli do łacińskiego słowa movere, od którego pochodzi słowo motywacja, dodamy przedrostek pro-, otrzymamy słowo promovere, które oznacza popychać, wspierać (znaczenie przenośne). I taki jest też cel projektu – wspierać uczniów poprzez rozpoznawanie przyczyn braku ich motywacji do nauki i rozwijanie skutecznych metod motywujących.

źródło: XIII LO
autor: Maria Madej

* * *

Podróż do źródeł motywacji" został zatwierdzony do realizacji w XIII Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie w latach 2019-2022 ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu "Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej".

Projekt "Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej" stanowi dodatkowe źródło dofinansowania projektów dla Akcji 1 Mobilność kadry programu Erasmus+ Edukacja Szkolna w ramach konkursu wniosków 2019 r. i 2020r.

Strona internetowa projektu: www.kierunek-motywacja.weebly.com

Zespół koordynujący projekt: Aleksandra Kołodziej, Joanna Szczechowicz, Grzegorz Nowakowski.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Paweł Wilczyński
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2021-01-26
Data aktualizacji: 2021-01-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź