Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Pismo dotyczące Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025.

Uprzejmie informuję, że została przyznana dla Gminy Miejskiej Kraków pierwsza transza dotacji na realizację w roku szkolnym 2023/24 Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025. W związku z powyższym możliwe będzie rozpoczęcie wypłaty zaliczek przeznaczonych na udzielenie pomocy dla uczniów wskazanych na przedłożonych listach osób zakwalifikowanych do pomocy w ramach ww programu.

Przypominam, że:

  • zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 maja 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025 dla wszystkich uczniów zakwalifikowanych, możliwe jest udzielanie pomocy w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a także materiałów edukacyjnych do kształcenia ogólnego oraz materiałów ćwiczeniowych.
  • zgodnie z § 4 ust. 2  rozporządzenia dofinansowanie zakupu materiałów edukacyjnych do kształcenia zawodowego może być udzielana zakwalifikowanym uczniom, o których mowa w § 3 pkt 1-7 rozporządzenia, uczęszczającym w roku szkolnym 2023/2024 do branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, technikum.

Zgodnie z ww rozporządzeniem nie ma możliwości dofinansowania w ramach programu podręczników do kształcenia w zawodach.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 3 pkt. 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jako materiał edukacyjny należy rozumieć:

  1. materiał do kształcenia ogólnego, w tym dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na danym etapie edukacyjnym mający postać papierową lub elektroniczną,
  2. materiał do kształcenia zawodowego, w tym dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, umożliwiający realizację programu nauczania zawodu mający postać papierową lub elektroniczną.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 25 ustawy z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty materiały ćwiczeniowe to materiały przeznaczone dla uczniów służące utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.

Wysokość przyznanej pomocy na dofinansowanie zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych musi być zgodna z udokumentowanymi kosztami poniesionymi przez rodziców/opiekunów, jednakże nie może przekroczyć odpowiednio kwot, które zostały wskazane w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 maja 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025 (Dz. U z 2023 r., poz.1046).

Zasady dotyczące pobierania i rozliczania zaliczek oraz wypłaty pomocy dla uczniów, którzy uczęszczają do szkół prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków (dotyczy szkół wymienionych w załączniku nr 10):


Pobranie zaliczki w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025.

  1. Środki na wypłatę pomocy dla uczniów będą realizowane za pośrednictwem czeków elektronicznych. W celu pobrania w dowolnym oddziale Banku PKO BP gotówki, konieczne będzie przedłożenie wniosku o zaliczkę sporządzonego na druku stanowiącym załącznik nr 1 w terminie do 27 października 2023 r. do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, na Dzienniku Podawczym, parter w godz. 7.30-15.30. Na druku pobrania zaliczki konieczne jest wskazanie szczegółowych danych pracownika szkoły, który będzie pobierał gotówkę z Banku PKO BP, tj.  imię i nazwisko, adres zameldowania, pesel, numer dowodu osobistego. Podane dane umożliwią w Banku weryfikację osoby, która po przedłożeniu dowodu osobistego, będzie mogła odebrać gotówkę. Wniosek o zaliczkę powinien zostać opieczętowany pieczątką szkoły/jednostki oświatowej. We wniosku o zaliczkę proszę nie uzupełniać drugiej tabeli (Konto Winien-Zaliczka w kwocie zł-Konto Ma);
  2. Wskazana kwota zaliczki do pobrania musi być określona na podstawie liczby uczniów zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w ramach rządowego programu, ujętych na listach przekazanych do MOPS oraz:
  • w przypadku, gdy uczniowie przedłożyli już komplet dokumentów dotyczących poniesionych wydatków - należy pobrać zaliczkę w wysokości kwoty przeznaczonej do zwrotu w ramach ww programu,
  • w przypadku braku dokumentów potwierdzających poniesione wydatki – należy pobrać zaliczkę w maksymalnej kwocie określonej w § 5  rozporządzenia przewidzianej dla danej grupy uczniów. Jeśli przyznane dofinansowanie będzie mniejsze, wówczas osoba pobierająca zaliczkę będzie musiała dokonać wpłaty niewykorzystanej kwoty do Banku PKO BP przy użyciu druku stanowiącego załącznik nr 6. Ze względu na fakt, że rozliczenie nadwyżki dotyczy jednostki, a nie osoby prywatnej nie ma możliwości dokonywania zwrotu przelewem z kont osobistych.
  1. Po wprowadzeniu przez Dział Finansowo – Księgowy wniosku, zostanie przekazana do Banku dyspozycja wypłaty gotówki. Pracownik MOPS-u poinformuje telefonicznie o terminie pobrania w Banku PKO BP zaliczki. Kolejność wypłaty zaliczek jest zależna od terminu przedłożenia w MOPS wniosku o zaliczkę;
  2. Za organizację i transport pobieranych środków pieniężnych do siedziby szkoły/jednostki oświatowej odpowiedzialny jest Dyrektor szkoły/jednostki.

Wypłata pomocy w ramach rządowego programu
 

  1. Po pobraniu przez pracownika szkoły środków na dofinansowanie zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych Dyrektor szkoły/jednostki oświatowej zwraca rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinny dom dziecka oraz opiekunom faktycznym w rozumieniu ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci) oraz pełnoletnim uczniom koszt zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych, po przedłożeniu przez wnioskodawców dowodów zakupu, do wysokości przyznanej pomocy. Dowodem zakupu jest jeden z poniższych dokumentów:
    1. faktura VAT,
    2. rachunek,
    3. paragon wraz z oświadczeniem o zakupie indywidualnym (załącznik nr 8),
    4. oświadczenie o zakupie indywidualnym (załącznik nr 8),
    5. potwierdzenie zakupu wystawiane, na podstawie faktury VAT i listy uczniów dla których zakupiono podręczniki/ materiały edukacyjne/materiałów ćwiczeniowych, przez podmiot dokonujący zakupu podręczników dla grupy uczniów, które zawiera imię i nazwisko ucznia, klasę, do której uczeń będzie uczęszczał, adres szkoły, wykaz zakupionych podręczników, kwotę zakupu, datę zakupu i czytelny podpis podmiotu dokonującego zakupu (załącznik nr 9);
  2. Pełnoletni uczeń, rodzic lub osoba upoważniona potwierdza odbiór pieniędzy na indywidualnym rozliczeniu dofinansowania zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych (załącznik nr 4);
  3. Z chwilą określania wysokości pomocy dla poszczególnych uczniów oryginały ww dowodów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych powinny być opisane w sposób trwały na odwrocie w następujący sposób: "Pokryto w wysokości ………………………… zł ze środków przyznanych w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025. Podręczniki/materiały edukacyjne/materiały ćwiczeniowe zakupiono dla ucznia …………………… (imię i nazwisko ucznia).". Powyższy opis powinien być podpisany przez osobę dokonującą rozliczenia;
  4. W przypadku prośby wnioskodawców o wydanie oryginału faktury, należy opisać oryginał faktury, zgodnie z informacją podaną w pkt. 3 i następnie wykonać dwustronną kserokopię dokumentu celem załączenia go do wniosku. Kserokopie dokumentu należy potwierdzić za zgodność z oryginałem.

Rozliczenie pobranej zaliczki
 

  1. Rozliczenia zaliczki należy dokonać w terminie do 14 dni od daty jej pobrania, nie później niż do 30 listopada 2023 r.;
  2. Pobraną kwotę rozlicza się przedkładając na Dziennik Podawczy MOPS, ul. Józefińska 14, w godz. 7.30-15.30 następujące dokumenty:
    1. druk „rozliczenie zaliczki pobranej”-  podpisany przez osobę pobierającą zaliczkę (uzupełnienie danych osoby pobierającej zaliczkę, wysokość pobranej zaliczki, kwota wydatkowanych środków oraz kwota do zwrotu, liczba załączników jest równoznaczna z liczbą osób objętych pomocą [indywidualnych rozliczeń], data i podpis pobierającego zaliczkę, na odwrocie proszę zamieścić adnotację o treści: „W załączeniu ……… szt. indywidualnych rozliczeń dot. udzielonej pomocy w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym” oraz podanie łącznej wypłaconej kwoty w kolumnie obok oraz na dole w podsumowaniu) – załącznik nr 2,
    2. zbiorcze rozliczenie rządowego programu pomocy uczniom z uwzględnieniem wypłat dla poszczególnych uczniów – załącznik nr 3,
    3. oryginały indywidualnego rozliczenia dotyczące poszczególnych uczniów – załącznik nr 4. Kserokopia ww dokumentu jest przechowywana w szkole jako załącznik do wniosku.
    4. tabela dot. rozliczenie rządowego programu ze względu na typ niepełnosprawności uczniów objętych pomocą – załącznik nr 5,
    5. kserokopia potwierdzenia wpłaty gotówki do Banku PKO BP, w  przypadku pobrania zaliczki w wyższej kwocie niż dokonane wypłaty pomocy - załącznik nr 6. (Na druku należy wpisać liczbą i słownie kwotę niewykorzystanych środków, imię i nazwisko osoby odbierającej środki w Banku PKO BP oraz uzupełnić nazwę i nr szkoły).
  3. Do rozliczenia przedkładanego w MOPS nie należy dołączać dokumentów na podstawie, których dokonano refundacji kosztów zakupów podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych. Ww. dokumenty (faktury, rachunki, paragony oraz oświadczenia) pozostają w dyspozycji szkoły jako załączniki do wniosków.

W razie jakichkolwiek niejasności proszę o kontakt z pracownikiem MOPS-u pod numerem tel.12/616-54-71.

 

Zwrot kosztów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025 dla uczniów szkól prowadzonych przed inne podmioty niż Gmina Miejska Kraków (dotyczy szkół wymienionych w załączniku nr 11).
 

  1. Na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 maja 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025, w przypadku szkół, które nie są prowadzone przez Gminę Miejską Kraków, za zwrot kosztu zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych jest odpowiedzialny bezpośrednio Prezydent, w którego imieniu na podstawie wydanego pełnomocnictwa, w powyższym zakresie, działa na terenie Krakowa - Dyrektor MOPS;
  2. W związku z powyższym proszę o zebranie od opiekunów uczniów lub pełnoletnich uczniów, zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w ramach rządowego programu oryginałów dowodów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych tj.:

lub

Proszę o zwrócenie uwagi, aby na przekazanych fakturach była zaznaczona informacja na temat poniesionych wydatków za zakup podręczników („zapłacono”) oraz wskazana szczegółowa informacja dotycząca zakupionego podręcznika (podany tytuł podręcznika a nie adnotacja – „ podręcznik szkolny”, w przypadku braku wskazania tytułu podręcznika należy uzupełnić oświadczenie o zakupie indywidualnym);

  1. Oryginały ww dowodów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych powinny zostać zweryfikowane pod kątem możliwości udzielenia dofinansowania zakupu wskazanych podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych  w ramach  ww rządowego programu;
  2. Oryginalne dowody zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych, o których mowa w pkt. 3 należy przekazać wraz z zestawieniem stanowiącym załącznik nr 7 na Dziennik Podawczy MOPS, ul. Józefińska 14, w terminie do 27 października 2023 r.;
  3. Proszę o sprawdzenie poprawności podanych numerów rachunków, które powinny zawierać 26 cyfr;
  4. Zwroty środków za poniesione wydatki dot. zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych będą realizowane bezpośrednio przez MOPS na wskazane rachunki.



Z wyrazami szacunku
z up. Prezydenta Miasta
Witold Kramarz
Dyrektor
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Twardosz
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2023-10-11
Data aktualizacji: 2023-10-11
Powrót

Zobacz także

Znajdź