Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Oszczędzajmy energię! Apel do społeczności krakowskich przedszkoli, szkół i placówek

"Kształtowanie pozytywnych nawyków w szkole i miejscu pracy będzie przekładać się również na oszczędzanie energii w domach uczniów i pracowników szkół" – pisze Anna Domańska, dyrektor Wydziału Edukacji UMK w korespondencji skierowanej do krakowskich społeczności szkolnych za pośrednictwem dyrektorów. Jakie jeszcze korzyści niesie oszczędzanie energii? Publikujemy pełną treść apelu.

pexels.com
Fot. pexels.com

Szanowni Państwo Dyrektorzy,

Przed nami początek roku szkolnego 2022/2023. Zarówno pracownicy krakowskich szkół, jak i urzędnicy magistratu odpowiedzialni za sprawy oświaty, intensywnie pracują przygotowując się do jego rozpoczęcia. Jestem przekonana, że będzie on obfitował w ambitne działania edukacyjne. Nie zabraknie w nim także wyzwań nie tylko związanych z zapewnieniem najwyższej jakości edukacji dzieciom i młodzieży, ale również trwającą od pół roku wojną w Ukrainie. Przez ten czas przyjęliśmy do krakowskich szkół niemal 7 tys. młodych osób, pomyślnie włączając ich w polski system edukacji oraz zapewniając możliwość nauki i integracji z polskimi rówieśnikami. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie pracowników przedszkoli, szkół i placówek w Krakowie, za co z całego serca raz jeszcze dziękuję.

Sytuacja wojenna nie pozostaje jednak bez wpływu także na inne możliwe trudności zbliżającej jesieni i zimy. Jak Państwo wiedzą, ceny energii cały czas rosną. Tylko w ubiegłym roku koszt jej zakupu do krakowskich szkół samorządowych wyniósł blisko 50 mln zł. Chociaż do końca roku korzystamy z preferencyjnych stawek wynikających ze zbiorowego przetargu pewne jest, że ceny te w przyszłości będą nadal rosnąć. Dlatego tak ważne jest dla nas teraz zwrócenie uwagi dzieci, młodzieży i osób dorosłych na konieczność oszczędzania energii. W związku z tym zwracam się do Państwa z prośbą o podjęcie z nauczycielami rozmowy na temat oszczędzania energii oraz korzyści z tego wynikających. Bardzo proszę o poruszenie tematu przez nauczycieli także na pierwszych spotkaniach z uczniami oraz ich rodzicami.

Kształtowanie pozytywnych nawyków w szkole i miejscu pracy będzie przekładać się również na oszczędzanie energii w domach uczniów i pracowników szkół, a tym samym na budżety krakowskich rodzin. Jak to robić? Ważne są nawet najbardziej podstawowe nawyki: zmniejszanie temperatury grzejnika, wyłączanie go przy okazji wychodzenia z pracy, mycie rąk letnią, a nie gorącą wodą czy też gaszenie światła na korytarzu w ciągu dnia. Każde tego typu jednostkowe działanie będzie przyczyniać się do oszczędności. Te ogromne w skali miasta środki, zamiast na opłacanie coraz wyższych faktur, będą mogły być przeznaczone na realizację wartościowych projektów czy nowych inwestycji. Kształtowanie tego typu nawyków ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku przestrzeni użytkowanych wspólnie, takich jak sekretariaty i biura, szkolne klasy czy łazienki, ale też chociażby klatki schodowe w blokach mieszkalnych – wielu z nas wydaje się, że za zużycie energii w nich nie płaci nikt. Tak jednak nie jest, gdyż płacimy za to my wszyscy.

Oszczędzanie energii ma także wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w przegrzewanych pomieszczeniach nie wpływa na nie korzystnie. To także szacunek dla pracy osób zaangażowanych w proces produkcji energii, która przecież nie bierze się znikąd, ale dzięki wysiłkowi fizycznemu wielu osób. Od górnika wydobywającego bryły kilkaset metrów pod ziemią, w niezwykle trudnych warunkach, przez kolejarza i osoby zajmujące się ich transportem, aż po pracowników miejskiej ciepłowni.

Niniejszy apel wynika jednak także z troski o przyszłość naszej planety. O tym, że zmiana klimatu jest faktem, wiedzą chyba już wszyscy. Ekstremalne temperatury i zjawiska pogodowe są tym, z czym mamy do czynienia nie tylko oglądając programy telewizyjne. Są one coraz częściej zauważalne także w Polsce – to zarówno ogromne upały, jak i pojawiające się nagle ulewy. Wciąż nie jest jednak za późno, aby poprzez własne działania oraz kształtowanie pozytywnych nawyków starać się wpłynąć na przyszłość planety. W Mieście Kraków wiele działań w tym zakresie podejmujemy od wielu lat, także w ramach współpracy z młodzieżą, która szczególnie docenia konieczność podjęcia zdecydowanych kroków. Nie do przecenienia jest jednak praca nauczycieli z krakowskich szkół, którzy realizują wiele ambitnych projektów związanych z ekologią i klimatem. Zachęcam do wymieniania się wiedzą oraz dobrymi praktykami w tym zakresie.

W związku z rozpoczynającym się niebawem nowym rokiem szkolnym raz jeszcze dziękuję za Państwa zaangażowanie i życzę wszystkiego, co najlepsze.

Z wyrazami szacunku
Anna Domańska
Dyrektor Wydziału Edukacji
Urzędu Miasta Krakowa

pokaż metkę
Osoba publikująca: TOMASZ KOBYLAŃSKI
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2022-08-26
Data aktualizacji: 2022-08-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź