Oszczędzajmy energię! Apel do społeczności krakowskich przedszkoli, szkół i placówek
"Kształtowanie pozytywnych nawyków w szkole i miejscu pracy będzie przekładać się również na oszczędzanie energii w domach uczniów i pracowników szkół" – pisze Anna Domańska, dyrektor Wydziału Edukacji UMK w korespondencji skierowanej do krakowskich społeczności szkolnych za pośrednictwem dyrektorów. Jakie jeszcze korzyści niesie oszczędzanie energii? Publikujemy pełną treść apelu.
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
Przed nami początek roku szkolnego 2022/2023. Zarówno pracownicy krakowskich szkół, jak i urzędnicy magistratu odpowiedzialni za sprawy oświaty, intensywnie pracują przygotowując się do jego rozpoczęcia. Jestem przekonana, że będzie on obfitował w ambitne działania edukacyjne. Nie zabraknie w nim także wyzwań nie tylko związanych z zapewnieniem najwyższej jakości edukacji dzieciom i młodzieży, ale również trwającą od pół roku wojną w Ukrainie. Przez ten czas przyjęliśmy do krakowskich szkół niemal 7 tys. młodych osób, pomyślnie włączając ich w polski system edukacji oraz zapewniając możliwość nauki i integracji z polskimi rówieśnikami. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie pracowników przedszkoli, szkół i placówek w Krakowie, za co z całego serca raz jeszcze dziękuję.
Sytuacja wojenna nie pozostaje jednak bez wpływu także na inne możliwe trudności zbliżającej jesieni i zimy. Jak Państwo wiedzą, ceny energii cały czas rosną. Tylko w ubiegłym roku koszt jej zakupu do krakowskich szkół samorządowych wyniósł blisko 50 mln zł. Chociaż do końca roku korzystamy z preferencyjnych stawek wynikających ze zbiorowego przetargu pewne jest, że ceny te w przyszłości będą nadal rosnąć. Dlatego tak ważne jest dla nas teraz zwrócenie uwagi dzieci, młodzieży i osób dorosłych na konieczność oszczędzania energii. W związku z tym zwracam się do Państwa z prośbą o podjęcie z nauczycielami rozmowy na temat oszczędzania energii oraz korzyści z tego wynikających. Bardzo proszę o poruszenie tematu przez nauczycieli także na pierwszych spotkaniach z uczniami oraz ich rodzicami.
Kształtowanie pozytywnych nawyków w szkole i miejscu pracy będzie przekładać się również na oszczędzanie energii w domach uczniów i pracowników szkół, a tym samym na budżety krakowskich rodzin. Jak to robić? Ważne są nawet najbardziej podstawowe nawyki: zmniejszanie temperatury grzejnika, wyłączanie go przy okazji wychodzenia z pracy, mycie rąk letnią, a nie gorącą wodą czy też gaszenie światła na korytarzu w ciągu dnia. Każde tego typu jednostkowe działanie będzie przyczyniać się do oszczędności. Te ogromne w skali miasta środki, zamiast na opłacanie coraz wyższych faktur, będą mogły być przeznaczone na realizację wartościowych projektów czy nowych inwestycji. Kształtowanie tego typu nawyków ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku przestrzeni użytkowanych wspólnie, takich jak sekretariaty i biura, szkolne klasy czy łazienki, ale też chociażby klatki schodowe w blokach mieszkalnych – wielu z nas wydaje się, że za zużycie energii w nich nie płaci nikt. Tak jednak nie jest, gdyż płacimy za to my wszyscy.
Oszczędzanie energii ma także wpływ na nasze zdrowie. Przebywanie w przegrzewanych pomieszczeniach nie wpływa na nie korzystnie. To także szacunek dla pracy osób zaangażowanych w proces produkcji energii, która przecież nie bierze się znikąd, ale dzięki wysiłkowi fizycznemu wielu osób. Od górnika wydobywającego bryły kilkaset metrów pod ziemią, w niezwykle trudnych warunkach, przez kolejarza i osoby zajmujące się ich transportem, aż po pracowników miejskiej ciepłowni.
Niniejszy apel wynika jednak także z troski o przyszłość naszej planety. O tym, że zmiana klimatu jest faktem, wiedzą chyba już wszyscy. Ekstremalne temperatury i zjawiska pogodowe są tym, z czym mamy do czynienia nie tylko oglądając programy telewizyjne. Są one coraz częściej zauważalne także w Polsce – to zarówno ogromne upały, jak i pojawiające się nagle ulewy. Wciąż nie jest jednak za późno, aby poprzez własne działania oraz kształtowanie pozytywnych nawyków starać się wpłynąć na przyszłość planety. W Mieście Kraków wiele działań w tym zakresie podejmujemy od wielu lat, także w ramach współpracy z młodzieżą, która szczególnie docenia konieczność podjęcia zdecydowanych kroków. Nie do przecenienia jest jednak praca nauczycieli z krakowskich szkół, którzy realizują wiele ambitnych projektów związanych z ekologią i klimatem. Zachęcam do wymieniania się wiedzą oraz dobrymi praktykami w tym zakresie.
W związku z rozpoczynającym się niebawem nowym rokiem szkolnym raz jeszcze dziękuję za Państwa zaangażowanie i życzę wszystkiego, co najlepsze.
Z wyrazami szacunku
Anna Domańska
Dyrektor Wydziału Edukacji
Urzędu Miasta Krakowa