Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Podróż do źródeł motywacji – kształci i nadaje kształt…

Grupa dziewięciu nauczycieli z XIII LO im. Bohaterów Westerplatte w Krakowie goszcząc w Liceul Teoretic „Radu Vlâdescu” w Pâtârlagele w Rumunii realizowała od 14 do 17 czerwca działania "job shadowing" oraz "teaching assignment". Było to możliwe dzięki kolejnemu etapowi projektu „Podróż do źródeł motywacji”.

 

Fot. fot. materiały XIII LO w Krakowie
Językoznawca niemiecki Wilhelm von Humboldt (1767-1835) powiedział, że „nie ma żadnej myśli bez mowy (języka) i ludzkie myślenie (myśl) powstaje najpierw przez mowę”. Myśl, aby mogła wyrazić swoją treść, przybiera pewną formę. „To, co wewnętrzne, wyraża się przez to, co zewnętrzne” – powie jeden z filozofów. Ten mechanizm można zastosować do opisania rzeczywistości odnoszącej się do wielu sfer życia. Język komunikuje nasze doświadczenie; środki wyrazu oraz płaszczyzny, na których się porozumiewamy, mogą być wielorakie.
 

Płaszczyzną porozumienia polskich i rumuńskich nauczycieli było ich doświadczenie pedagogiczne i wychowawcze, które ukształtowane zostało w różnych kontekstach kulturowych. Zostało ono wyrażone i zaprezentowane podczas wspólnych warsztatów i lekcji hospitowanych przez polskich nauczycieli. Było bardzo dobrym materiałem do poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności dydaktycznych. Poznano również formy zarządzania szkołą oraz system szkolnictwa. Był to bardzo ciekawie zorganizowany job shadowing.

Osią spotkania była motywacja, która jest przedmiotem całego projektu. Na temat motywacji do pracy wypowiadali się nauczyciele, o motywacji do nauki i przyczynach jej braku mówili uczniowie. Próbowali oni werbalizować lub przedstawiać w sposób graficzny swoje doświadczenie związane z motywacją do działania. Już samo definiowanie skłoniło z pewnością wielu uczniów do refleksji i było swego rodzaju szkołą myślenia. Jak wyrazić to, co tak wewnętrzne i kieruje moim zachowaniem podczas uczenia się? 

Polska nauczycielka, Barbara Bierówka, przeprowadziła w rumuńskiej szkole lekcje w ramach działania teaching assignment. Tematem tych lekcji była analiza fotografii. Próbowano je interpretować, szukając słów i znaczeń. Na fotografiach widać wiele, ale jaki jest kontekst i zamysł ich autora? Jak „wyrażono to, co wewnętrzne poprzez to, co zewnętrzne”?  Jak odczytać to, co widoczne i co niewidoczne, ale istotne dla zrozumienia treści ? Językiem komunikacji jest tutaj obraz, do opisania którego potrzebujemy środków. Język, którym werbalizujemy to, co widzimy lub przeczuwamy, uczy precyzji w myśleniu.

Bardzo dobra organizacja wizyty w szkole rumuńskiej, gościnność, otwartość, serdeczność stworzyły warunki do wymiany doświadczeń i do wzajemnych inspiracji. Polscy nauczyciele mieli również możliwość poznania tła historyczno-kulturowego Rumunii przez pryzmat dwóch regionów historyczno-geograficznych: Wołoszczyzny i Siedmiogrodu. Zwrócili oni uwagę na ogromne przywiązanie do tradycji, korzeni, wyodrębniali czynniki, które kształtują i określają tożsamość, wpływają na mentalność. Program kulturowy był bogaty i różnorodny. Nauczyciele zwiedzali, degustowali potrawy, poznali stroje i tańce regionalne. Mogli zaobserwować, jak przeszłość „komunikuje się” z teraźniejszością i jak ciekawie rozwija się ten dialog. 

Metody pracy nauczycieli, sposób jej organizowania, relacje z innymi są wyrazem doświadczenia, wielu umiejętności oraz wiedzy merytorycznej zdobywanej w ciągu wielu lat. Tego typu projekty międzynarodowe, jak ten: „Podróż do źródeł motywacji”, są bardzo ważne i pozwalają poszerzyć perspektywę, wzbogacić wiedzę oraz poddać ewaluacji działania dydaktyczno-wychowawcze. Motywują do uczenia się języków obcych, rozwijania swoich umiejętności. Językiem komunikacji podczas wizyty w Rumunii był język angielski. 
Do opisania istoty spotkań międzynarodowych odbywających się w ramach projektów można wykorzystać motyw walizki, która jest bagażem doświadczeń i mieści w sobie wiedzę, umiejętności oraz kompetencje. W wyniku działań projektowych wzbogacamy jej zawartość, „wkładając” to, co dla nas nowe, ważne i wyruszamy w dalszą podróż, by szukać kolejnych motywacji do działania i odkrywać to, czym będziemy się dzielić z innymi.  

autor: Maria Madej, XIII LO w Krakowie

***

Projekt "Podróż do źródeł motywacji" został zatwierdzony do realizacji w XIII Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie w latach 2019-2022 ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu "Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej".

Projekt "Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej" stanowi dodatkowe źródło dofinansowania projektów dla Akcji 1 Mobilność kadry programu Erasmus+ Edukacja Szkolna w ramach konkursu wniosków 2019 r. i 2020r .

Strona internetowa projektu: www.kierunek-motywacja.weebly.com

Zespół koordynujący projekt: Aleksandra Kołodziej, Joanna Szczechowicz, Grzegorz Nowakowski

pokaż metkę
Autor: Maria Madej, XIII LO w Krakowie
Osoba publikująca: TOMASZ KOBYLAŃSKI
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2021-07-07
Data aktualizacji: 2021-07-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź