Samorząd Robi Wiosnę – samorządy uczniowskie rozmawiają na temat praw i obowiązków uczniów
W dniach 23 i 24 kwietnia 2025 roku w Krakowie odbyło się wydarzenie „Samorząd Robi Wiosnę”, które zgromadziło ponad 200 uczestników z 52 szkół – zarówno podstawowych, jak i ponadpodstawowych. W spotkaniu wzięli udział uczniowie oraz ich opiekunowie, którzy mieli okazję wymieniać się doświadczeniami, poszerzać swoją wiedzę oraz rozwijać kompetencje związane z działalnością samorządów uczniowskich. Wydarzenie zostało zrealizowane przez Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych UMK.

Spotkanie było częścią realizowanego przez Miasto Kraków programu „Młody Kraków”, który promuje aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym i miejskim. Główna tematyka wydarzenia koncentrowała się na kwestii praw i obowiązków uczniów, które mają zasadnicze znaczenie w budowaniu skutecznych i odpowiedzialnych samorządów uczniowskich. Młodzież miała okazję uczestniczyć w warsztatach, które pozwoliły im poznać swoje prawa i obowiązki, a także zrozumieć, jak te zasady kształtują atmosferę i codzienne funkcjonowanie szkoły.
Wydarzenie „Samorząd Robi Wiosnę” pokazało, jak istotna jest znajomość praw i obowiązków uczniowskich. Tylko dzięki pełnej świadomości tych zasad młodzi liderzy mogą skutecznie działać na rzecz swoich rówieśników, wprowadzać zmiany w szkole i tworzyć przestrzeń, w której wszyscy uczniowie czują się szanowani i odpowiedzialni.
W trakcie warsztatów uczniowie, podzieleni na grupy, zapoznali się z podstawowymi prawami uczniowskimi. Dzięki tym zajęciom mieli okazję zrozumieć, jak ważne jest, by wiedzieli, jak bronić swoich interesów i jak skutecznie interweniować w sytuacjach, gdy ich prawa są zagrożone. Kolejny warsztat dotyczył obowiązków uczniów, które są równie istotne, aby utrzymać porządek i sprawiedliwość w szkole. Zajęcia te pomogły młodzieży zrozumieć, jak w praktyce wdrażać zasady współżycia w szkole i jak dbać o dobrą atmosferę.
Istotnym punktem wydarzenia była prezentacja Aleksandry Twaróg, Krakowskiej Rzecznik Uczniów i Dialogu Szkolnego, która przedstawiła mechanizmy wsparcia dostępne dla uczniów w sytuacjach, gdy ich prawa są łamane. Wystąpienie to wyjaśniło rolę rzecznika uczniów w praktyce oraz wskazało na konkretne narzędzia, które młodzież może wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z prawami uczniów w szkole.