Strona główna rozwiń menu

Samorządowe Przedszkole Nr 180

 

Działania zrealizowane w Samorządowy Przedszkolu Nr 180 w Krakowie w temacie

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY TYDZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI

29.09.2025 – 03.10.2025

 

  1. Praca z tekstem literackim:

 

  • ,, SERDUSZKO Z LISTKÓW” – słuchowisko – przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej
  • ,, SZCZENIACZEK DINO” – opowiadanie – uczenie szacunku wobec innych osób
  • ,, PUDEŁKO ZŁOŚCI” – nauka sposobów na opanowanie złości
  •  
  • ,, KOLORY POTWORÓW” – rozróżnianie, określanie i nazywanie uczuć

 

  1. Burza mózgów ,, KIEDY CZUJĘ … (STRACH, MIŁOŚĆ, RADOŚĆ …) TO WTEDY …. – wypowiadanie się nt. przeżywanych przez dzieci w różnych sytuacjach

 

  1. Praca z ilustracjami ,, CZUJĘ ZŁOŚĆ, ZAZDROŚĆ, A MOŻE CO INNEGO?” – nauka jak radzić sobie z emocjami bez krzywdzenia innych, ćwiczenie sposobów w praktyce.

 

  1. Zabawy matematyczne ,, RYTMY EMOCJI” – kontynuowanie rytmów

 

  1. Zabawy dydaktyczne i integracyjne:

 

  • ,,PORZĄDKUJEMY EMOCJE”
  • ,, KOŁO EMOCJI” ( koło fortuny) – scenki rodzajowe
  • ,, POWIEM CI COŚ MIŁEGO…” – zabawa ucząca empatii
  • ,, ISKIERKA PRZYJAŹNI”
  • ,, SŁONECZNIKI ŻYCZLIWOŚCI”

 

  1. ,, LUSTRO EMOCJI” – naśladowanie emocji drugiej osoby

 

  1. Karty pracy ,, JAKIE TO EMOCJE ?” -dopasowywanie kolorów do wskazanych emocji

 

  1. Prace plastyczno-techniczne na Dzień Życzliwości i Uśmiechu:

 

  • ,, SERDUSZKO SYMPATII” – malowanie, wycinanie, wyklejanie, ozdabianie bibułą serduszka dla kolegi
  • ,, SŁONECZNIKI ŻYCZLIWOŚCI” – łączenie po śladzie, kolorowanie, wycinanie po liniach

 

  1. Przeprowadzone tematy:

 

  1. Jestem wrażliwy na potrzeby innych
  • Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych;
  • Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć;

 

- opowiadanie „W Leśnym Przedszkolu” z wykorzystaniem sylwet;

- zabawa z wykorzystaniem emotek „Mój nastrój”;

- zabawa ruchowa: „Poszukaj przyjaciela”

- zabawa z lusterkami „W kręgu emocji”

- ćwiczenia z kartą pracy: rozpoznawanie pozytywnych i negatywnych sytuacji;

  1. Jestem odpowiedzialny
  • Kształtowanie świata wartości dzieci – odpowiedzialność;
  • Rozumienie chęci niesienia pomocy innym;
  • Wdrożenie do bycia obowiązkowym;
  • Przyswojenie sobie znaczenia pojęcia bycia odpowiedzialnym;

- zabawy: „Jak się dziś czuję i dlaczego?”, Strażnik, Kolorowe koła, Przynieś coś o dwóch podanych cechach

- opowiadanie przy ilustracji: „Mój dzień w przedszkolu”

- burza mózgów: kto to jest dyżurny?

- wykonywanie przez dzieci znaczków dyżurnego

  1. Jestem życzliwy
  • Kształcenie umiejętności rozpoznawania krzywdzących zachowań;
  • Wdrożenie do umiejętnych zachowań wobec rówieśników krzywdzących innych;
  • Wytwarzanie serdecznej i życzliwej atmosfery w czasie zabawy

- opowiadanie „O dwóch latawcach”

- rozmowa kierowana nt. zachowania bohaterów opowiadania, podkreślenie dobrych i złych cech;

- scenki dramowe:” Nie rób tak!”

-zabawy z chustą animacyjną

- Karta pracy: „Latawce” – ozdabianie wg własnego pomysłu

  1. Akceptujemy i szanujemy się nawzajem
  • Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji;
  • Wdrażanie do wyrażania szacunku wobec innych osób;

- Opowiadanie wg D. Niewoli „ Chcę mieć przyjaciela”

- Zabawa integracyjna „Przyjacielski krąg”

-Zabawa ruchowa: Szukam przyjaciela

- Burza mózgów: Co to jest tolerancja?

- Pokaz zdjęć różnych osób, o różnym kolorze skóry, zróżnicowanym wyglądzie, osób niepełnosprawnych – obserwacja i formułowanie wniosku, że każdy jest inny;

- praca plastyczna: Portret mojego przyjaciela – rysowanie olejną pastelą

  1. Kto ma dobre serce?
  • Kształtowanie życzliwej postawy wobec innych;
  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;

- zabawy w kręgu określające emocje każdego dziecka

- ćwiczenia z obrazkami – ocena sytuacji przedstawiona na ilustracji. Opisywanie zachowań, zaznaczanie tylko życzliwych poprzez kolorowanie obrazka.

- Rundka z wykorzystaniem techniki niedokończonych zdań: „Jestem życzliwy, bo…”, „Jestem dobry, gdy…”

- Wykonanie „Medalu Życzliwości”

- Obdarowywanie Medalem koleżanki, kolegi, który w oczach innych ma dobre serce.

 

  1. Zorganizowanie na placówce dnia życzliwości i przyjaźni

w ramach podsumowania działań związanych z przeciwdziałaniem przemocy dzieci akcentowały ten dzień ubiorem w kolorze pomarańczowym oraz przynosiły swoje ulubione maskotki.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Paulina Kasperowska
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2025-11-18
Data aktualizacji: 2025-11-18
Powrót