Samorządowe Przedszkole Nr 180
Działania zrealizowane w Samorządowy Przedszkolu Nr 180 w Krakowie w temacie
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY TYDZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI
29.09.2025 – 03.10.2025
- Praca z tekstem literackim:
- ,, SERDUSZKO Z LISTKÓW” – słuchowisko – przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej
- ,, SZCZENIACZEK DINO” – opowiadanie – uczenie szacunku wobec innych osób
- ,, PUDEŁKO ZŁOŚCI” – nauka sposobów na opanowanie złości
-
- ,, KOLORY POTWORÓW” – rozróżnianie, określanie i nazywanie uczuć
- Burza mózgów ,, KIEDY CZUJĘ … (STRACH, MIŁOŚĆ, RADOŚĆ …) TO WTEDY …. – wypowiadanie się nt. przeżywanych przez dzieci w różnych sytuacjach
- Praca z ilustracjami ,, CZUJĘ ZŁOŚĆ, ZAZDROŚĆ, A MOŻE CO INNEGO?” – nauka jak radzić sobie z emocjami bez krzywdzenia innych, ćwiczenie sposobów w praktyce.
- Zabawy matematyczne ,, RYTMY EMOCJI” – kontynuowanie rytmów
- Zabawy dydaktyczne i integracyjne:
- ,,PORZĄDKUJEMY EMOCJE”
- ,, KOŁO EMOCJI” ( koło fortuny) – scenki rodzajowe
- ,, POWIEM CI COŚ MIŁEGO…” – zabawa ucząca empatii
- ,, ISKIERKA PRZYJAŹNI”
- ,, SŁONECZNIKI ŻYCZLIWOŚCI”
- ,, LUSTRO EMOCJI” – naśladowanie emocji drugiej osoby
- Karty pracy ,, JAKIE TO EMOCJE ?” -dopasowywanie kolorów do wskazanych emocji
- Prace plastyczno-techniczne na Dzień Życzliwości i Uśmiechu:
- ,, SERDUSZKO SYMPATII” – malowanie, wycinanie, wyklejanie, ozdabianie bibułą serduszka dla kolegi
- ,, SŁONECZNIKI ŻYCZLIWOŚCI” – łączenie po śladzie, kolorowanie, wycinanie po liniach
- Przeprowadzone tematy:
- Jestem wrażliwy na potrzeby innych
- Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych;
- Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć;
- opowiadanie „W Leśnym Przedszkolu” z wykorzystaniem sylwet;
- zabawa z wykorzystaniem emotek „Mój nastrój”;
- zabawa ruchowa: „Poszukaj przyjaciela”
- zabawa z lusterkami „W kręgu emocji”
- ćwiczenia z kartą pracy: rozpoznawanie pozytywnych i negatywnych sytuacji;
- Jestem odpowiedzialny
- Kształtowanie świata wartości dzieci – odpowiedzialność;
- Rozumienie chęci niesienia pomocy innym;
- Wdrożenie do bycia obowiązkowym;
- Przyswojenie sobie znaczenia pojęcia bycia odpowiedzialnym;
- zabawy: „Jak się dziś czuję i dlaczego?”, Strażnik, Kolorowe koła, Przynieś coś o dwóch podanych cechach
- opowiadanie przy ilustracji: „Mój dzień w przedszkolu”
- burza mózgów: kto to jest dyżurny?
- wykonywanie przez dzieci znaczków dyżurnego
- Jestem życzliwy
- Kształcenie umiejętności rozpoznawania krzywdzących zachowań;
- Wdrożenie do umiejętnych zachowań wobec rówieśników krzywdzących innych;
- Wytwarzanie serdecznej i życzliwej atmosfery w czasie zabawy
- opowiadanie „O dwóch latawcach”
- rozmowa kierowana nt. zachowania bohaterów opowiadania, podkreślenie dobrych i złych cech;
- scenki dramowe:” Nie rób tak!”
-zabawy z chustą animacyjną
- Karta pracy: „Latawce” – ozdabianie wg własnego pomysłu
- Akceptujemy i szanujemy się nawzajem
- Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji;
- Wdrażanie do wyrażania szacunku wobec innych osób;
- Opowiadanie wg D. Niewoli „ Chcę mieć przyjaciela”
- Zabawa integracyjna „Przyjacielski krąg”
-Zabawa ruchowa: Szukam przyjaciela
- Burza mózgów: Co to jest tolerancja?
- Pokaz zdjęć różnych osób, o różnym kolorze skóry, zróżnicowanym wyglądzie, osób niepełnosprawnych – obserwacja i formułowanie wniosku, że każdy jest inny;
- praca plastyczna: Portret mojego przyjaciela – rysowanie olejną pastelą
- Kto ma dobre serce?
- Kształtowanie życzliwej postawy wobec innych;
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;
- zabawy w kręgu określające emocje każdego dziecka
- ćwiczenia z obrazkami – ocena sytuacji przedstawiona na ilustracji. Opisywanie zachowań, zaznaczanie tylko życzliwych poprzez kolorowanie obrazka.
- Rundka z wykorzystaniem techniki niedokończonych zdań: „Jestem życzliwy, bo…”, „Jestem dobry, gdy…”
- Wykonanie „Medalu Życzliwości”
- Obdarowywanie Medalem koleżanki, kolegi, który w oczach innych ma dobre serce.
- Zorganizowanie na placówce dnia życzliwości i przyjaźni
w ramach podsumowania działań związanych z przeciwdziałaniem przemocy dzieci akcentowały ten dzień ubiorem w kolorze pomarańczowym oraz przynosiły swoje ulubione maskotki.