Strona główna rozwiń menu

Samorządowe Przedszkole nr 132

Zakres działań podjętych wraz z dziećmi w trakcie całego tygodnia działań w temacie: przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.

1. Rozmowy i zajęcia dydaktyczne
• Rozpoznawanie emocji – zajęcia z wykorzystaniem kart obrazkowych przedstawiających różne emocje; rozmowa o tym, jak czuje się dziecko, gdy ktoś je bije, przezywa, wyklucza z zabawy. Masaż relaksacyjny metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - dbamy o siebie, współdziałamy ze sobą.
• „Dobre i złe zachowania” – na podstawie prezentowanych plakatów, wspólne ustalanie, które zachowania wobec kolegów są miłe, a które krzywdzące (np. dzielenie się vs. zabieranie zabawek, przytulanie vs. popychanie).
• Kodeks grupy – wspólne stworzenie plakatu z zasadami „Jak być dobrym kolegą/koleżanką”.

2. Zabawy i gry edukacyjne
• Zabawy integracyjne :" Iskierka przyjaźni", "Pajacyk", "Jeż". "Kolory", „Kolorowe serduszka” , losowanie "Tajemniczy Przyjaciel", który dba o mnie i troszczy się.

• „Ciepłe krzesełko” – jedno dziecko siada, a reszta mówi mu coś miłego; uczy to pozytywnego mówienia o innych, zabawa ruchowa z obręczami, mającą na celu naukę współdziałania w zespole z obręczami
• „Zamiana ról” – krótkie scenki, gdzie dzieci odgrywają sytuacje np. ktoś kogoś nie wpuszcza do zabawy – grupa szuka dobrego rozwiązania.
• „Sygnalizacja świetlna uczuć” – czerwone światło = zachowanie krzywdzące, zielone = dobre, żółte = niepewne – dzieci uczą się klasyfikować sytuacje.


3. Warsztaty twórcze:
• Plastyczne – wykonanie rysunków „Jak pomagać koledze, który jest smutny?”, „Jak wygląda przyjaźń?”. Wspólne tworzenie plakatów i prac plastycznych pn "Jestem uśmiechnięty gdy....",

"Jestem Smutny gdy ...." "Jak wygląda przyjaźń", "Jak wygląda radość".


• Teatralne – krótkie inscenizacje o przyjaźni, pomocy, wspólnych zabawach. Nauka wiersza pt "Co to jest radość". Nauka wiersza o bezpieczeństwie, rozmowa o tym jak szukać pomocy u dorosłych.
• Muzyczne – nauka piosenki o przyjaźni i współpracy pt "Bardzo kulturalna piosenka".

4. Filmy i bajki terapeutyczne:
• Krótkie animacje lub bajki o tematyce przyjaźni, współpracy i rozwiązywania konfliktów (np. odcinki bajek edukacyjnych, które pokazują konsekwencje agresji).
• Bajki animacyjne "Przyjaźń", "Radość", "Smutek", które miały na celu ukazanie skutków i konsekwencji agresji, uczyły umiejętności rozwiązywania konfliktów, pomagały w rozmowach na temat przyjaźni, współpracy, współdziałania w zespole i grupie rówieśniczej.

5. Spotkania i współpraca z dorosłymi
• Spotkanie z psychologiem – rozmowa o „magii i mocy słów”, dostosowana do wieku dzieci w zakresie wpływu przemocy fizycznej, werbalnej. Ukazanie jak słowem czy gestem można skrzywdzić innych.
• Włączenie rodziców – przekazanie informacji na stronie www przedszkola o planowanym tygodniu pracy w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wraz z materiałami do pracy w domu.
• Teatrzyk kukiełkowy przygotowany przez nauczycieli – pokazujący, jak reagować, gdy ktoś krzywdzi kolegę (np. poprosić o pomoc dorosłego).

6. Codzienne rytuały w czasie tygodnia
• Krąg życzliwości – codziennie rano dzieci mówią sobie nawzajem coś miłego.
• Słoik dobrych uczynków – dzieci wrzucają karteczki z opisem miłego zachowania, które zaobserwowały u kolegów/koleżanek. Na koniec tygodnia wspólne podsumowanie.

Mamy nadzieję, że nasze prace, działania i relacje będą pomocne dla naszych dzieci a może również znajda osoby chętne do wzorowania się i wykorzystania przez inne placówki.

image0.jpeg
image1 (1).jpeg
image1.jpeg
image2 (1).jpeg
image2.jpeg
image3.jpeg
image4.jpeg
image5.jpeg
image6.jpeg
image8.jpeg
image0.jpeg
image1 (1).jpeg
image1.jpeg
image2 (1).jpeg
image2.jpeg
image3.jpeg
image4.jpeg
image5.jpeg
image6.jpeg
image8.jpeg
pokaż metkę
Osoba publikująca: Paulina Kasperowska
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2025-11-18
Data aktualizacji: 2025-11-18
Powrót