górne tło

Samorządowe Przedszkole nr 132

Zakres działań podjętych wraz z dziećmi w trakcie całego tygodnia działań w temacie: przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.

1. Rozmowy i zajęcia dydaktyczne
• Rozpoznawanie emocji – zajęcia z wykorzystaniem kart obrazkowych przedstawiających różne emocje; rozmowa o tym, jak czuje się dziecko, gdy ktoś je bije, przezywa, wyklucza z zabawy. Masaż relaksacyjny metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - dbamy o siebie, współdziałamy ze sobą.
• „Dobre i złe zachowania” – na podstawie prezentowanych plakatów, wspólne ustalanie, które zachowania wobec kolegów są miłe, a które krzywdzące (np. dzielenie się vs. zabieranie zabawek, przytulanie vs. popychanie).
• Kodeks grupy – wspólne stworzenie plakatu z zasadami „Jak być dobrym kolegą/koleżanką”.

2. Zabawy i gry edukacyjne
• Zabawy integracyjne :" Iskierka przyjaźni", "Pajacyk", "Jeż". "Kolory", „Kolorowe serduszka” , losowanie "Tajemniczy Przyjaciel", który dba o mnie i troszczy się.

• „Ciepłe krzesełko” – jedno dziecko siada, a reszta mówi mu coś miłego; uczy to pozytywnego mówienia o innych, zabawa ruchowa z obręczami, mającą na celu naukę współdziałania w zespole z obręczami
• „Zamiana ról” – krótkie scenki, gdzie dzieci odgrywają sytuacje np. ktoś kogoś nie wpuszcza do zabawy – grupa szuka dobrego rozwiązania.
• „Sygnalizacja świetlna uczuć” – czerwone światło = zachowanie krzywdzące, zielone = dobre, żółte = niepewne – dzieci uczą się klasyfikować sytuacje.


3. Warsztaty twórcze:
• Plastyczne – wykonanie rysunków „Jak pomagać koledze, który jest smutny?”, „Jak wygląda przyjaźń?”. Wspólne tworzenie plakatów i prac plastycznych pn "Jestem uśmiechnięty gdy....",

"Jestem Smutny gdy ...." "Jak wygląda przyjaźń", "Jak wygląda radość".


• Teatralne – krótkie inscenizacje o przyjaźni, pomocy, wspólnych zabawach. Nauka wiersza pt "Co to jest radość". Nauka wiersza o bezpieczeństwie, rozmowa o tym jak szukać pomocy u dorosłych.
• Muzyczne – nauka piosenki o przyjaźni i współpracy pt "Bardzo kulturalna piosenka".

4. Filmy i bajki terapeutyczne:
• Krótkie animacje lub bajki o tematyce przyjaźni, współpracy i rozwiązywania konfliktów (np. odcinki bajek edukacyjnych, które pokazują konsekwencje agresji).
• Bajki animacyjne "Przyjaźń", "Radość", "Smutek", które miały na celu ukazanie skutków i konsekwencji agresji, uczyły umiejętności rozwiązywania konfliktów, pomagały w rozmowach na temat przyjaźni, współpracy, współdziałania w zespole i grupie rówieśniczej.

5. Spotkania i współpraca z dorosłymi
• Spotkanie z psychologiem – rozmowa o „magii i mocy słów”, dostosowana do wieku dzieci w zakresie wpływu przemocy fizycznej, werbalnej. Ukazanie jak słowem czy gestem można skrzywdzić innych.
• Włączenie rodziców – przekazanie informacji na stronie www przedszkola o planowanym tygodniu pracy w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wraz z materiałami do pracy w domu.
• Teatrzyk kukiełkowy przygotowany przez nauczycieli – pokazujący, jak reagować, gdy ktoś krzywdzi kolegę (np. poprosić o pomoc dorosłego).

6. Codzienne rytuały w czasie tygodnia
• Krąg życzliwości – codziennie rano dzieci mówią sobie nawzajem coś miłego.
• Słoik dobrych uczynków – dzieci wrzucają karteczki z opisem miłego zachowania, które zaobserwowały u kolegów/koleżanek. Na koniec tygodnia wspólne podsumowanie.

Mamy nadzieję, że nasze prace, działania i relacje będą pomocne dla naszych dzieci a może również znajda osoby chętne do wzorowania się i wykorzystania przez inne placówki.