Strona główna rozwiń menu

Samorządowe Przedszkole nr 125

Relacja z realizacji podjętych działań w ramach inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej

  „Tydzień budowania relacji ”

 

Miejsce realizacji: Samorządowe Przedszkole nr 125 im. Jana Marcina Szancera

Czas trwania projektu: 29. 09 –3.10.2025 r.

 

Cele podjętych działań:

• rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji własnych oraz innych osób,

• kształtowanie postaw empatii, życzliwości, współpracy i wzajemnego szacunku,

• zapoznanie dzieci z zasadami właściwego reagowania w sytuacjach konfliktowych,

• promowanie pozytywnych zachowań i rozwiązywania sporów bez przemocy,

• uświadomienie dzieciom, czym jest przemoc rówieśnicza i jakie mogą być jej formy

(słowna, fizyczna, emocjonalna),

Przebieg działań:

Podczas tygodnia realizacji projektu w każdej grupie przedszkolnej nauczyciele przeprowadzili różnorodne zajęcia i aktywności:

  • czytanie literatury dziecięcej m.in. opowiadań “Serduszko z listków”,  „Kraina uśmiechów- bajka o życzliwości”, które stały się punktem wyjścia do dyskusji o emocjach i konsekwencjach agresji,
  • przypomnienie kodeksu grupowego, zwrócenie szczególnej uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach , omówienie zasad zachowywania się w kontekście relacji z rówieśnikami ( szacunek, życzliwośćwobec kolegów i koleżanek , zgodna zabawa, pomoc innym w potrzebie, ),
  • rozmowy kierowane i burze mózgów – dzieci wspólnie określały, czym jest przemoc i jakie są jej przejawy; omawiały, jak można reagować, gdy ktoś jest krzywdzony, wyjaśnienie pojęcia " Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe ",
  • zabawy integracyjne („Iskierka przyjaźni”, „Podaj dalej uśmiech”, ,, Uprzejma piłka’’, ) – służące budowaniu poczucia wspólnoty i zaufania w grupie
  • warsztaty emocjonalne – rozpoznawanie i nazywanie emocji poprzez obrazki, mimikę, pantomimę
  • scenki dramowe – dzieci odgrywały krótkie sytuacje konfliktowe i wspólnie szukały sposobów ich rozwiązania.
  • prace plastyczne np. “Sklejone Serduszko” – rozwijanie motoryki małej, pobudzanie kreatywności
  • Zabawy dydaktyczne np. „Emocje” , ,, Która emocja stoi najwyżej’’ (wykorzystanie z kostki z symbolami emocji),  nazywanie emocji wyrażonej miną, kończenie zdania np. Czuję złość gdy...., Czuję smutek gdy....
  • Świat emocji - piosenka ilustrowana ruchem
  • Obejrzenie filmu edukacyjnego ,, Życzliwość do nas powraca- pomagaj innym’’
  • Rozmowa z dziećmi na temat: Co to jest życzliwość ( swobodne wypowiedzi dzieci)
  • Życzliwość to pomaganie innym (Julia ),
  • Życzliwość to bycie miłym i pocieszaniem innych (Sara) ,
  • Życzliwość to jak komuś da się czekoladkę lub prezent (Pola),
  • Życzliwość to jak się spotka ranne, biedne zwierzę to trzeba mu pomóc (Zuzia),
  • Gdy się pomaga starszym (Jakub ),
  • Mini quiz wiedzy – utrwalenie poznanych zasad, reagowania w trudnych sytuacjach zajęcia prowadzone przez psychologa
  • Jesienny piknik rodzinny – integracja i wzmocnienie więzi między rodzicami, dziećmi , nauczycielami. Udziałcałej społeczności przedszkola we wspólnych zabawach integracyjnych, zadaniach sportowych, plastycznych np. ozdobieniu kamieni, które symbolizować mają jedność, trwałość, życzliwość

Realizacja projektu przyczyniła się do:

• zwiększenia świadomości dzieci na temat przemocy i jej skutków

• poprawy atmosfery w grupie poprzez wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa

• lepszego rozumienia i wyrażania emocji

• kształtowania postaw empatycznych i gotowości do niesienia pomocy

• wypracowania w grupach wspólnego „Kodeksu Przyjaźni”, który stał się punktem odniesienia w codziennych sytuacjach

pokaż metkę
Osoba publikująca: Paulina Kasperowska
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2025-11-13
Data aktualizacji: 2025-11-13
Powrót