Samorządowe Przedszkole nr 125
Relacja z realizacji podjętych działań w ramach inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej
„Tydzień budowania relacji ”
Miejsce realizacji: Samorządowe Przedszkole nr 125 im. Jana Marcina Szancera
Czas trwania projektu: 29. 09 –3.10.2025 r.
Cele podjętych działań:
• rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji własnych oraz innych osób,
• kształtowanie postaw empatii, życzliwości, współpracy i wzajemnego szacunku,
• zapoznanie dzieci z zasadami właściwego reagowania w sytuacjach konfliktowych,
• promowanie pozytywnych zachowań i rozwiązywania sporów bez przemocy,
• uświadomienie dzieciom, czym jest przemoc rówieśnicza i jakie mogą być jej formy
(słowna, fizyczna, emocjonalna),
Przebieg działań:
Podczas tygodnia realizacji projektu w każdej grupie przedszkolnej nauczyciele przeprowadzili różnorodne zajęcia i aktywności:
- czytanie literatury dziecięcej m.in. opowiadań “Serduszko z listków”, „Kraina uśmiechów- bajka o życzliwości”, które stały się punktem wyjścia do dyskusji o emocjach i konsekwencjach agresji,
- przypomnienie kodeksu grupowego, zwrócenie szczególnej uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach , omówienie zasad zachowywania się w kontekście relacji z rówieśnikami ( szacunek, życzliwośćwobec kolegów i koleżanek , zgodna zabawa, pomoc innym w potrzebie, ),
- rozmowy kierowane i burze mózgów – dzieci wspólnie określały, czym jest przemoc i jakie są jej przejawy; omawiały, jak można reagować, gdy ktoś jest krzywdzony, wyjaśnienie pojęcia " Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe ",
- zabawy integracyjne („Iskierka przyjaźni”, „Podaj dalej uśmiech”, ,, Uprzejma piłka’’, ) – służące budowaniu poczucia wspólnoty i zaufania w grupie
- warsztaty emocjonalne – rozpoznawanie i nazywanie emocji poprzez obrazki, mimikę, pantomimę
- scenki dramowe – dzieci odgrywały krótkie sytuacje konfliktowe i wspólnie szukały sposobów ich rozwiązania.
- prace plastyczne np. “Sklejone Serduszko” – rozwijanie motoryki małej, pobudzanie kreatywności
- Zabawy dydaktyczne np. „Emocje” , ,, Która emocja stoi najwyżej’’ (wykorzystanie z kostki z symbolami emocji), nazywanie emocji wyrażonej miną, kończenie zdania np. Czuję złość gdy...., Czuję smutek gdy....
- Świat emocji - piosenka ilustrowana ruchem
- Obejrzenie filmu edukacyjnego ,, Życzliwość do nas powraca- pomagaj innym’’
- Rozmowa z dziećmi na temat: Co to jest życzliwość ( swobodne wypowiedzi dzieci)
- Życzliwość to pomaganie innym (Julia ),
- Życzliwość to bycie miłym i pocieszaniem innych (Sara) ,
- Życzliwość to jak komuś da się czekoladkę lub prezent (Pola),
- Życzliwość to jak się spotka ranne, biedne zwierzę to trzeba mu pomóc (Zuzia),
- Gdy się pomaga starszym (Jakub ),
- Mini quiz wiedzy – utrwalenie poznanych zasad, reagowania w trudnych sytuacjach zajęcia prowadzone przez psychologa
- Jesienny piknik rodzinny – integracja i wzmocnienie więzi między rodzicami, dziećmi , nauczycielami. Udziałcałej społeczności przedszkola we wspólnych zabawach integracyjnych, zadaniach sportowych, plastycznych np. ozdobieniu kamieni, które symbolizować mają jedność, trwałość, życzliwość
Realizacja projektu przyczyniła się do:
• zwiększenia świadomości dzieci na temat przemocy i jej skutków
• poprawy atmosfery w grupie poprzez wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa
• lepszego rozumienia i wyrażania emocji
• kształtowania postaw empatycznych i gotowości do niesienia pomocy
• wypracowania w grupach wspólnego „Kodeksu Przyjaźni”, który stał się punktem odniesienia w codziennych sytuacjach