Strona główna rozwiń menu

Młodzieżowy Dom Kultury

TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ

29 WRZEŚNIA - 3 PAŹDZIERNIKA 2025 R.

w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza”

Kraków, ul. Reymonta 18

W dniach 29.09 – 3.10.25 na terenie naszej palcówki miało miejsce dużo inicjatyw związanych z przeciwdziałaniem przemocy rówieśniczej. Graficzne materiały informacyjne związane z tym tematem zostały umieszczone na naszej stronie www, na Facebooku oraz na tablicach informacyjnych w naszej placówce. Zostały one także rozpowszechnione wśród nauczycieli i pracowników MDKu.

Na zajęciach nauczyciele odbyli pogadanki z uczestnikami na temat tolerancji, przemocy, cyberprzemocy, empatii, odpowiedzialności i wzajemnego szacunku.

Jedną z inicjatyw przeprowadzoną przez nauczycielkę języka angielskiego były zajęcia poświęcone temu tematowi:

Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej w pracowni języka angielskiego”

Po omówieniu po polsku tematu (tablica przy wejściu) przeprowadzono zajęcia  w języku angielskim. Uczestnicy zajęć zapoznali się ze słownictwem dotyczącym tematu ( bully, victim, friend, help, sorry, don’t hurt, stop bullying, don’t be a bully, be kind).

Następnie w grupach przygotowali scenki dramowe – przydzieli sobie role, nauczyli się teksu na pamięć i przedstawili je pozostałym uczestnikom zajęć.

Omówiono każda scenkę.

Bully:  Give me your pencil! Now!

Victim:  That’s not OK.  Stop.

Friene:  Are you ok? 

Victim:   No.

Friend : Let’s tell the teacher.

 

Bylly:    You can’t sit here. Go away!

Victim:   Why? The chair is free.

Friend:    Please, stop. He can sit here.

Bully:   Ok. Sorry.

 

Bully:   You can’t play with us.

Victim:  Please, I want to play.

Friend:  Come on. Friends help friends.

Bully:  No!

Friend:  Be kind . We can play together.

Bully:  OK

 

Bully:  Haha, you are small!                                      Bully:  Haha, look at him!

Victim: Stop! Don’t hurt me!                                    Victim:  Stop! It’s not funny.

Friend:  Stop bullying. Say „Sorry”                            Friend:  Don’t be a bully!

Bully:  Sorry.                                                                          Bully:  Sorry. Let’s be friends

Victim:  That’s OK

Podczas tygodnia o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej były także przeprowadzone zajęcia o tej tematyce w trzech grupach wiekowych (w „Chatce Małolatka” i pracowni j. angielskiego dla dzieci starszych). Wśród dzieci przedszkolnych (3-5 lat) rozmawiali
o emocjach, szczególnie o złości, nazywali je i szukali metod radzenia sobie ze złością. Skorzystali z materiałów proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Na koniec zajęć udekorowali a potem zjedli „babeczki przyjaźni”.

W pozostałych grupach wiekowych (12-13 lat i 14-15 lat) rozmawiali o bullyingu i jego rodzajach, sposobach przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w szkołach i placówkach edukacyjnych. Skorzystali również z materiałów przygotowanych przez MEN oraz materiałów edukacyjnych British Council. Jako zwieńczenie tych zajęć uczestnicy wykonali plakaty, które zawiesili w swojej sali.

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy 2  pracowni plastycznej

W związku z tygodniem przeciwdziałania przemocy rówieśniczej  w pracowni plastycznej zostały przeprowadzone zajęcia w dwóch grupach  wiekowych 6-9 lat i 7-10 lat (  w sumie 26 uczestników).

 Temat zajęć:  „co nas łączy- poznajmy się lepiej ”

 Na początku uczestnicy napisali na kartkach swoje imię i na każdą literę rysowali kolorowymi pisakami lub zapisywali coś co lubią:  mogły to być, cechy charakteru, aktywności, kolory, muzyka,  jedzenie, zwierzęta, otoczenie itp.  Po wykonaniu pracy dzieci mogły zaprezentować grupie „swoje imię”
i opowiedzieć o tym co lubią. Pozostali uczestnicy podnosili rękę jeśli lubili te same rzeczy. Wszyscy uczestnicy zdecydowali się na prezentację chociaż niektórzy czekali na sam koniec, a odwagi dodało im wiele podobieństw w lubieniu „czegoś” u kolegów i koleżanek.

Drugim zadaniem było dobranie się w pary z osobą którą najmniej w grupie znają i wykonanie na jednej kartce rysunku jakiejś postaci (nie mogli podpatrywać nawzajem swojego rysunku). Po skończeniu oglądali powstałe rysunkowe hybrydy, nadawali im nazwę  i wspólnie kolorowali - ta zabawa plastyczna rozbawiła uczestników.

Trzecim zadaniem było zrobienie bransoletki swojej „parze”,  ale najpierw trzeba było dowiedzieć się jakie kolory lubi i czy woli pełne imię czy może jakieś fajne zdrobnienie, co uwzględnili
w wykonywanych prezentach.

 Zajęcia przebiegały w dobrej atmosferze, wyzwoliły dużo uśmiechów i ośmieliły te trochę nieśmiałe dzieciaki.

Działania w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy - pracownia DH Dance

W dniach 29.09 - 03.10 w naszych grupach DH Dance odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy. Celem działań było kształtowanie postaw sprzyjających pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, wzmacnianie empatii, a także uwrażliwienie dzieci na różne formy przemocy i sposoby reagowania na nie.

Zajęcia w grupach młodszych

  1. Scenariusz „Niegrzeczny niedźwiadek” – zabawy przeciw agresji

 W oparciu o bajkę terapeutyczną dzieci brały udział w zabawach dramowych i ruchowych, które pozwalały im rozpoznać różne formy niepożądanego zachowania. Dzieci uczyły się odróżniać zachowania agresywne od właściwych oraz wskazywały, jak można reagować
w trudnych sytuacjach.

 

  1. „Podróż do Krainy Uczuć – co czuję, co czują inni”

 Z dziećmi przeprowadzono zajęcia z elementami dramy i burzy mózgów. Dzieci rozpoznawały emocje swoje i innych, ilustrowały je ruchem i mimiką, a także tworzyły scenki prawda czy fałsz. Zajęcia miały na celu rozwijanie empatii, umiejętności nazywania emocji i poszukiwania sposobów radzenia sobie
z trudnymi przeżyciami.

Zajęcia w grupach starszych

  1. Definiowanie i rozpoznawanie przemocy rówieśniczej
     Dzieci wspólnie ustalały, czym jest przemoc, wskazywały jej rodzaje (przemoc fizyczna, słowna, emocjonalna). Odgrywały krótkie scenki obrazujące różne formy przemocy
    i dyskutowały nad właściwymi sposobami reagowania.
  2. “Debata” na temat przemocy
    Uczestnicy po przeczytaniu fragmentu tekstu o przemocy rówieśniczej zostali podzieleni na dwie grupy. Jedni stawali w obronie ofiary, drudzy usprawiedliwiali sprawcę. W formie otwartej dyskusji starsze dzieci zastanawiały się nad konsekwencjami przemocy i sposobami jej zapobiegania. Każda strona argumentowała swoje stanowisko.
  3. „Rozprawa sądowa” – odgrywanie ról
     Najstarsza grupa zainscenizowała rozprawę sądową dotyczącą aktu przemocy. Dzieci wcielały się w role sędziego, obrońcy, oskarżyciela, świadków oraz oskarżonego. Ćwiczenie to pomogło im zrozumieć wagę odpowiedzialności za swoje czyny oraz konsekwencje prawne
    i społeczne przemocy.
  4. Interwencja w sytuacji przemocy rówieśniczej
    W ramach ćwiczeń dzieci analizowały przykładowe sytuacje, w których dochodziło do przemocy i proponowały możliwe rozwiązania. Podkreślano rolę reagowania, zgłaszania
    i poszukiwania pomocy u dorosłych.

Akcje plastyczne i symboliczne

  1. „Moja ręka przeciw przemocy” – dzieci odrysowywały swoje dłonie na kartkach, wpisując
    w nie hasła i rysunki symbolizujące jak można poradzić sobie ze złością.
  2. „Stop przemocy” – wspólne tworzenie plakatów i haseł antyprzemocowych.Tydzień Przeciwdziałania Przemocy w naszej placówce był czasem intensywnej pracy wychowawczej, edukacyjnej i profilaktycznej. Wszystkie grupy wiekowe zostały włączone w działania dostosowane do ich możliwości rozwojowych, co pozwoliło dzieciom lepiej zrozumieć, czym jest przemoc, jakie przybiera formy oraz jak można jej przeciwdziałać.

W młodszych grupach głównym celem było uświadomienie dzieciom, że agresja nie jest właściwym sposobem rozwiązywania konfliktów. Bajka terapeutyczna „Niegrzeczny niedźwiadek” oraz zabawy dramowe pomogły dzieciom rozpoznać różnice między zachowaniem agresywnym
a pożądanym, a także uczyły poszukiwania alternatywnych sposobów radzenia sobie ze złością. Z kolei zajęcia „Podróż do Krainy Uczuć” dały dzieciom okazję do rozpoznawania i nazywania emocji – zarówno własnych, jak i cudzych – co rozwijało empatię i wzmacniało kompetencje emocjonalno-społeczne.

W grupach starszych nacisk położono na zrozumienie, czym jest przemoc rówieśnicza. Dzięki definiowaniu i omawianiu różnych jej form dzieci mogły uświadomić sobie, że przemoc nie ogranicza się jedynie do przemocy fizycznej, ale obejmuje także sferę słowną i emocjonalną. Scenki, debaty oraz odgrywanie rozprawy sądowej pozwoliły uczestnikom wcielić się w różne role, co zwiększało ich wrażliwość społeczną i rozumienie konsekwencji działań. Szczególnie wartościowe okazały się ćwiczenia dotyczące interwencji w sytuacjach przemocy, ponieważ uczyły one dzieci, że bycie świadkiem nakłada obowiązek reagowania i poszukiwania pomocy u dorosłych.

Cennym uzupełnieniem programu były działania plastyczne – „Moja ręka przeciw przemocy” oraz tworzenie plakatów „Stop przemocy”. Dzięki nim dzieci mogły w sposób symboliczny wyrazić swój sprzeciw wobec przemocy i zaangażować się we wspólną akcję na rzecz bezpieczeństwa i szacunku.

Podsumowując, Tydzień Przeciwdziałania Przemocy pozwolił dzieciom:

  • rozwinąć umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji,
  • lepiej zrozumieć różne formy przemocy,
  • przećwiczyć sposoby reagowania w sytuacjach trudnych,
  • doświadczyć współpracy i poczucia wspólnoty w działaniach grupowych,
  • wyrazić swój sprzeciw wobec agresji poprzez akty twórcze i symboliczne.

Całość działań miała duże znaczenie wychowawcze, profilaktyczne i integracyjne. Zajęcia nie tylko poszerzyły wiedzę dzieci, ale przede wszystkim kształtowały postawy sprzyjające budowaniu atmosfery szacunku, bezpieczeństwa i odpowiedzialności. Dzięki różnorodności metod – od bajkoterapii, poprzez dramę i debaty, po akty plastyczne – każde dziecko mogło znaleźć formę aktywności odpowiadającą jego potrzebom i możliwościom.

Będziemy się starać w przyszłości aby podobne działania były kontynuowane i powtarzane cyklicznie, myślimy także o włączaniu także rodziców, np. poprzez warsztaty lub krótkie spotkania informacyjne. Wspólna praca nad przeciwdziałaniem przemocy w domu i w MDKu pozwoli na jeszcze skuteczniejsze budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska wychowawczego.

     

 

Obraz1.jpg
Obraz10.jpg
Obraz11.jpg
Obraz12.jpg
Obraz13.jpg
Obraz14.jpg
Obraz15.jpg
Obraz16.jpg
Obraz17.jpg
Obraz18.jpg
Obraz19.jpg
Obraz2.jpg
Obraz20.jpg
Obraz21.jpg
Obraz3.jpg
Obraz4.jpg
Obraz5.jpg
Obraz6.jpg
Obraz7.jpg
Obraz8.jpg
Obraz9.jpg
Obraz22.jpg
Obraz23.jpg
Obraz24.jpg
Obraz25.jpg
Obraz26.jpg
Obraz27.jpg
Obraz1.jpg
Obraz10.jpg
Obraz11.jpg
Obraz12.jpg
Obraz13.jpg
Obraz14.jpg
Obraz15.jpg
Obraz16.jpg
Obraz17.jpg
Obraz18.jpg
Obraz19.jpg
Obraz2.jpg
Obraz20.jpg
Obraz21.jpg
Obraz3.jpg
Obraz4.jpg
Obraz5.jpg
Obraz6.jpg
Obraz7.jpg
Obraz8.jpg
Obraz9.jpg
Obraz22.jpg
Obraz23.jpg
Obraz24.jpg
Obraz25.jpg
Obraz26.jpg
Obraz27.jpg
pokaż metkę
Osoba publikująca: Paulina Kasperowska
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2025-10-23
Data aktualizacji: 2025-10-23
Powrót