górne tło

Młodzieżowy Dom Kultury

TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ

29 WRZEŚNIA - 3 PAŹDZIERNIKA 2025 R.

w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza”

Kraków, ul. Reymonta 18

W dniach 29.09 – 3.10.25 na terenie naszej palcówki miało miejsce dużo inicjatyw związanych z przeciwdziałaniem przemocy rówieśniczej. Graficzne materiały informacyjne związane z tym tematem zostały umieszczone na naszej stronie www, na Facebooku oraz na tablicach informacyjnych w naszej placówce. Zostały one także rozpowszechnione wśród nauczycieli i pracowników MDKu.

Na zajęciach nauczyciele odbyli pogadanki z uczestnikami na temat tolerancji, przemocy, cyberprzemocy, empatii, odpowiedzialności i wzajemnego szacunku.

Jedną z inicjatyw przeprowadzoną przez nauczycielkę języka angielskiego były zajęcia poświęcone temu tematowi:

Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej w pracowni języka angielskiego”

Po omówieniu po polsku tematu (tablica przy wejściu) przeprowadzono zajęcia  w języku angielskim. Uczestnicy zajęć zapoznali się ze słownictwem dotyczącym tematu ( bully, victim, friend, help, sorry, don’t hurt, stop bullying, don’t be a bully, be kind).

Następnie w grupach przygotowali scenki dramowe – przydzieli sobie role, nauczyli się teksu na pamięć i przedstawili je pozostałym uczestnikom zajęć.

Omówiono każda scenkę.

Bully:  Give me your pencil! Now!

Victim:  That’s not OK.  Stop.

Friene:  Are you ok? 

Victim:   No.

Friend : Let’s tell the teacher.

 

Bylly:    You can’t sit here. Go away!

Victim:   Why? The chair is free.

Friend:    Please, stop. He can sit here.

Bully:   Ok. Sorry.

 

Bully:   You can’t play with us.

Victim:  Please, I want to play.

Friend:  Come on. Friends help friends.

Bully:  No!

Friend:  Be kind . We can play together.

Bully:  OK

 

Bully:  Haha, you are small!                                      Bully:  Haha, look at him!

Victim: Stop! Don’t hurt me!                                    Victim:  Stop! It’s not funny.

Friend:  Stop bullying. Say „Sorry”                            Friend:  Don’t be a bully!

Bully:  Sorry.                                                                          Bully:  Sorry. Let’s be friends

Victim:  That’s OK

Podczas tygodnia o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej były także przeprowadzone zajęcia o tej tematyce w trzech grupach wiekowych (w „Chatce Małolatka” i pracowni j. angielskiego dla dzieci starszych). Wśród dzieci przedszkolnych (3-5 lat) rozmawiali
o emocjach, szczególnie o złości, nazywali je i szukali metod radzenia sobie ze złością. Skorzystali z materiałów proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Na koniec zajęć udekorowali a potem zjedli „babeczki przyjaźni”.

W pozostałych grupach wiekowych (12-13 lat i 14-15 lat) rozmawiali o bullyingu i jego rodzajach, sposobach przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w szkołach i placówkach edukacyjnych. Skorzystali również z materiałów przygotowanych przez MEN oraz materiałów edukacyjnych British Council. Jako zwieńczenie tych zajęć uczestnicy wykonali plakaty, które zawiesili w swojej sali.

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy 2  pracowni plastycznej

W związku z tygodniem przeciwdziałania przemocy rówieśniczej  w pracowni plastycznej zostały przeprowadzone zajęcia w dwóch grupach  wiekowych 6-9 lat i 7-10 lat (  w sumie 26 uczestników).

 Temat zajęć:  „co nas łączy- poznajmy się lepiej ”

 Na początku uczestnicy napisali na kartkach swoje imię i na każdą literę rysowali kolorowymi pisakami lub zapisywali coś co lubią:  mogły to być, cechy charakteru, aktywności, kolory, muzyka,  jedzenie, zwierzęta, otoczenie itp.  Po wykonaniu pracy dzieci mogły zaprezentować grupie „swoje imię”
i opowiedzieć o tym co lubią. Pozostali uczestnicy podnosili rękę jeśli lubili te same rzeczy. Wszyscy uczestnicy zdecydowali się na prezentację chociaż niektórzy czekali na sam koniec, a odwagi dodało im wiele podobieństw w lubieniu „czegoś” u kolegów i koleżanek.

Drugim zadaniem było dobranie się w pary z osobą którą najmniej w grupie znają i wykonanie na jednej kartce rysunku jakiejś postaci (nie mogli podpatrywać nawzajem swojego rysunku). Po skończeniu oglądali powstałe rysunkowe hybrydy, nadawali im nazwę  i wspólnie kolorowali - ta zabawa plastyczna rozbawiła uczestników.

Trzecim zadaniem było zrobienie bransoletki swojej „parze”,  ale najpierw trzeba było dowiedzieć się jakie kolory lubi i czy woli pełne imię czy może jakieś fajne zdrobnienie, co uwzględnili
w wykonywanych prezentach.

 Zajęcia przebiegały w dobrej atmosferze, wyzwoliły dużo uśmiechów i ośmieliły te trochę nieśmiałe dzieciaki.

Działania w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy - pracownia DH Dance

W dniach 29.09 - 03.10 w naszych grupach DH Dance odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy. Celem działań było kształtowanie postaw sprzyjających pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, wzmacnianie empatii, a także uwrażliwienie dzieci na różne formy przemocy i sposoby reagowania na nie.

Zajęcia w grupach młodszych

  1. Scenariusz „Niegrzeczny niedźwiadek” – zabawy przeciw agresji

 W oparciu o bajkę terapeutyczną dzieci brały udział w zabawach dramowych i ruchowych, które pozwalały im rozpoznać różne formy niepożądanego zachowania. Dzieci uczyły się odróżniać zachowania agresywne od właściwych oraz wskazywały, jak można reagować
w trudnych sytuacjach.

 

  1. „Podróż do Krainy Uczuć – co czuję, co czują inni”

 Z dziećmi przeprowadzono zajęcia z elementami dramy i burzy mózgów. Dzieci rozpoznawały emocje swoje i innych, ilustrowały je ruchem i mimiką, a także tworzyły scenki prawda czy fałsz. Zajęcia miały na celu rozwijanie empatii, umiejętności nazywania emocji i poszukiwania sposobów radzenia sobie
z trudnymi przeżyciami.

Zajęcia w grupach starszych

  1. Definiowanie i rozpoznawanie przemocy rówieśniczej
     Dzieci wspólnie ustalały, czym jest przemoc, wskazywały jej rodzaje (przemoc fizyczna, słowna, emocjonalna). Odgrywały krótkie scenki obrazujące różne formy przemocy
    i dyskutowały nad właściwymi sposobami reagowania.
  2. “Debata” na temat przemocy
    Uczestnicy po przeczytaniu fragmentu tekstu o przemocy rówieśniczej zostali podzieleni na dwie grupy. Jedni stawali w obronie ofiary, drudzy usprawiedliwiali sprawcę. W formie otwartej dyskusji starsze dzieci zastanawiały się nad konsekwencjami przemocy i sposobami jej zapobiegania. Każda strona argumentowała swoje stanowisko.
  3. „Rozprawa sądowa” – odgrywanie ról
     Najstarsza grupa zainscenizowała rozprawę sądową dotyczącą aktu przemocy. Dzieci wcielały się w role sędziego, obrońcy, oskarżyciela, świadków oraz oskarżonego. Ćwiczenie to pomogło im zrozumieć wagę odpowiedzialności za swoje czyny oraz konsekwencje prawne
    i społeczne przemocy.
  4. Interwencja w sytuacji przemocy rówieśniczej
    W ramach ćwiczeń dzieci analizowały przykładowe sytuacje, w których dochodziło do przemocy i proponowały możliwe rozwiązania. Podkreślano rolę reagowania, zgłaszania
    i poszukiwania pomocy u dorosłych.

Akcje plastyczne i symboliczne

  1. „Moja ręka przeciw przemocy” – dzieci odrysowywały swoje dłonie na kartkach, wpisując
    w nie hasła i rysunki symbolizujące jak można poradzić sobie ze złością.
  2. „Stop przemocy” – wspólne tworzenie plakatów i haseł antyprzemocowych.Tydzień Przeciwdziałania Przemocy w naszej placówce był czasem intensywnej pracy wychowawczej, edukacyjnej i profilaktycznej. Wszystkie grupy wiekowe zostały włączone w działania dostosowane do ich możliwości rozwojowych, co pozwoliło dzieciom lepiej zrozumieć, czym jest przemoc, jakie przybiera formy oraz jak można jej przeciwdziałać.

W młodszych grupach głównym celem było uświadomienie dzieciom, że agresja nie jest właściwym sposobem rozwiązywania konfliktów. Bajka terapeutyczna „Niegrzeczny niedźwiadek” oraz zabawy dramowe pomogły dzieciom rozpoznać różnice między zachowaniem agresywnym
a pożądanym, a także uczyły poszukiwania alternatywnych sposobów radzenia sobie ze złością. Z kolei zajęcia „Podróż do Krainy Uczuć” dały dzieciom okazję do rozpoznawania i nazywania emocji – zarówno własnych, jak i cudzych – co rozwijało empatię i wzmacniało kompetencje emocjonalno-społeczne.

W grupach starszych nacisk położono na zrozumienie, czym jest przemoc rówieśnicza. Dzięki definiowaniu i omawianiu różnych jej form dzieci mogły uświadomić sobie, że przemoc nie ogranicza się jedynie do przemocy fizycznej, ale obejmuje także sferę słowną i emocjonalną. Scenki, debaty oraz odgrywanie rozprawy sądowej pozwoliły uczestnikom wcielić się w różne role, co zwiększało ich wrażliwość społeczną i rozumienie konsekwencji działań. Szczególnie wartościowe okazały się ćwiczenia dotyczące interwencji w sytuacjach przemocy, ponieważ uczyły one dzieci, że bycie świadkiem nakłada obowiązek reagowania i poszukiwania pomocy u dorosłych.

Cennym uzupełnieniem programu były działania plastyczne – „Moja ręka przeciw przemocy” oraz tworzenie plakatów „Stop przemocy”. Dzięki nim dzieci mogły w sposób symboliczny wyrazić swój sprzeciw wobec przemocy i zaangażować się we wspólną akcję na rzecz bezpieczeństwa i szacunku.

Podsumowując, Tydzień Przeciwdziałania Przemocy pozwolił dzieciom:

Całość działań miała duże znaczenie wychowawcze, profilaktyczne i integracyjne. Zajęcia nie tylko poszerzyły wiedzę dzieci, ale przede wszystkim kształtowały postawy sprzyjające budowaniu atmosfery szacunku, bezpieczeństwa i odpowiedzialności. Dzięki różnorodności metod – od bajkoterapii, poprzez dramę i debaty, po akty plastyczne – każde dziecko mogło znaleźć formę aktywności odpowiadającą jego potrzebom i możliwościom.

Będziemy się starać w przyszłości aby podobne działania były kontynuowane i powtarzane cyklicznie, myślimy także o włączaniu także rodziców, np. poprzez warsztaty lub krótkie spotkania informacyjne. Wspólna praca nad przeciwdziałaniem przemocy w domu i w MDKu pozwoli na jeszcze skuteczniejsze budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska wychowawczego.