Szkoła Podstawowa nr 8 (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 15)

W roku szkolnym 2024/2025 w Zespole Szkolno–Przedszkolnym nr 15 w Krakowie (Szkole Podstawowej nr 8), w ramach kampanii miejskiej #Ogarniam życie i projektu #Przystań (na) szczęście, zorganizowano cykl zajęć bajkoterapeutycznych dla uczniów klasy IIIb. Inspiracją do ich przeprowadzenia stała się książka Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel „Kwiat paproci”, która stała się punktem wyjścia do refleksji nad istotą szczęścia.
Motywem przewodnim warsztatów było szczęście i jego różnorodne oblicza, natomiast głównym celem zajęć – rozwijanie u dzieci umiejętności rozumienia, odczuwania
i definiowania szczęścia. Uczniowie zostali zaproszeni do głębokiej refleksji nad tym, co sprawia, że czujemy się szczęśliwi, dlaczego warto dzielić się szczęściem z innymi oraz jak świadomie je budować. Zajęcia wspierały postawy otwartości, kształtowały pozytywny obraz siebie oraz pobudzały dziecięcą kreatywność.
Zajęcia odbyły się w formie trzech 45-minutowych spotkań. Miały one charakter warsztatowy, oparty na dyskusjach, burzach mózgów, pracy zespołowej, ćwiczeniach i kalamburach. Dzieci, przy pomocy fragmentów książki, koła fortuny, autorskiego „przepisu na szczęście” oraz twórczej „mapy szczęścia”, szukały odpowiedzi na pytania: Czym jest prawdziwe szczęście? Skąd pochodzi? Jak można je mnożyć, dzieląc się z innymi?
Spotkanie I – „Szczęście – co to takiego?” Pierwsze spotkanie poświęcone było zrozumieniu pojęcia szczęścia. W oparciu o pytania: „Czym według Was jest szczęście?”, „Czego szukała Zosia – bohaterka opowiadania?”, „Jakie wyobrażenie o szczęściu miała?” uczniowie analizowali różnorodne sytuacje życiowe, z którymi mierzyła się bohaterka książki – te radosne, obojętne oraz smutne. Wspólna burza mózgów pozwoliła dzieciom nazwać to, co sprawia im radość i daje poczucie spełnienia. W formie kalamburów prezentowały własne interpretacje szczęścia, dzieląc się swoimi emocjami i spostrzeżeniami
Spotkanie II – „Przepis na szczęście” Podczas kolejnych zajęć dzieci stworzyły własne „przepisy na szczęście”. W zabawie z Kołem Fortuny odgadywały składniki szczęścia, a następnie – pracując w grupach – określały ich idealne proporcje. Wśród składników pojawiły się m.in. „uśmiech”, „czas spędzony z przyjaciółmi”, „pomoc innym”. Wymyślone przez dzieci przepisy zawierały konkretne wskazówki, np.: „Codziennie uśmiechaj się do kogoś”, „Pomagaj w domu lub w szkole”, „Spędzaj czas z bliskimi osobami”. Dzięki tej formie dzieci uczyły się, że szczęście to suma prostych gestów, które możemy pielęgnować każdego dnia.
Spotkanie III – „Mapa szczęścia” Trzecie spotkanie miało wymiar twórczy i refleksyjny. Uczniowie tworzyli „mapy szczęścia” – rysunkowe kompozycje przedstawiające ich osobiste źródła radości i satysfakcji. W różnych punktach mapy umieszczali symbole i rysunki odpowiadające na pytania: „Co mnie uszczęśliwia?”, „Kiedy czuję się radosny?”, „Co sprawia, że jestem szczęśliwy?”. Dzięki temu ćwiczeniu każdy uczestnik miał szansę przyjrzeć się swojemu wewnętrznemu światu, odkryć indywidualną drogę do szczęścia oraz zauważyć podobieństwa i różnice między sobą a rówieśnikami.
Cały cykl zajęć okazał się niezwykle wartościowy – dzieci chętnie uczestniczyły w warsztatach, aktywnie angażowały się w zadania i z entuzjazmem dzieliły się swoimi przemyśleniami. Dzięki wykorzystaniu technik bajkoterapeutycznych uczniowie nie tylko lepiej zrozumieli, czym jest szczęście, ale również nauczyli się świadomie je dostrzegać, pielęgnować i dzielić z innymi – czyniąc świat wokół siebie choć odrobinę lepszym.