Strona główna rozwiń menu

Szkoła Podstawowa nr 4 im. R. Traugutta

W murach jednej z krakowskich szkół rozbrzmiały śmiechy i ożywione dyskusje. Wszystko za sprawą niezwykłych zajęć bajkoterapeutycznych, których tematem było tak ulotne, a jednocześnie tak pożądane uczucie – szczęście. Trzy bloki zajęć, opierały się na fragmentach książki „Kwiat paproci” Roksany Jędrzejewskiej- Wróbel, zgromadziły 16 uczniów z klasy IIa , którzy pod czujnym okiem prowadzącego wyruszyli w fascynującą podróż w głąb własnych emocji i definicji szczęścia.

Pierwsze spotkanie upłynęło pod znakiem integracji i budowania ciekawości. Zabawa w "głuchy telefon" wprowadziła radosną atmosferę, a hasło "Kwiat paproci" stało się kluczem do świata literatury. Nauczyciel zaintrygował dzieci książką Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, która towarzyszyła im przez kolejne zajęcia. Burza mózgów pozwoliła na swobodną wymianę myśli o tym, czym jest szczęście, a technika "słoneczka" umożliwiła każdemu uczniowi indywidualne zdefiniowanie tego pojęcia i podzielenie się swoimi skojarzeniami. Wysłuchanie fragmentu książki o Zosi, dziewczynce, która zdawała się nie dostrzegać swojego szczęścia, stało się punktem wyjścia do moderowanej rozmowy i stworzenia przez dzieci portretów bohaterki. Zajęcia zakończyły się refleksyjnym pytaniem o czynniki i działania składające się na szczęście Zosi.                              

Drugi dzień wprowadził elementy integracji poprzez zabawę "pajęczyna przyjaźni", która symbolicznie połączyła dzieci nicią wzajemnej życzliwości. Uczniowie z uwagą wysłuchali kolejnych fragmentów "Kwiatu paproci", śledząc losy Zosi i jej poszukiwań szczęścia za pomocą magicznej aplikacji. Dyskusja koncentrowała się na analizie proponowanych przez aplikację "recept" na szczęście, czasie poświęconym na te poszukiwania oraz zmianach w życiu bohaterki. Pytania o skuteczność cyfrowych rozwiązań w osiągnięciu prawdziwego szczęścia skłoniły dzieci do krytycznej refleksji.                  

Trzecie spotkanie było czasem dzielenia się i budowania pozytywnych relacji. Zabawa "Łączy nas wiele" wzmocniła poczucie wspólnoty. Powrót do lektury i odkrycie przez Zosię radości w prostych rzeczach, takich jak obecność psa, stało się ważną lekcją. Kulminacyjnym momentem zajęć było wręczenie dzieciom kubeczków i zielonych liści paproci. Na tych symbolicznych listkach uczniowie zapisali, co daje im szczęście i jakie miłe słowa chcieliby przekazać innym. Następnie, siedząc w kręgu, dzielili się swoimi "listkami szczęścia", tworząc atmosferę wzajemnej życzliwości i radości. Chętni prezentowali swoje "paprotki szczęścia", opowiadając o otrzymanych i podarowanych wiadomościach. Każde dziecko opuściło salę z uśmiechem na twarzy i naklejką z buźką, będącą symbolem pozytywnych emocji wyniesionych z zajęć.

SP 4_1.jpg
SP 4_2.png
SP 4_3.jpg
SP 4_4.png
SP 4_1.jpg
SP 4_2.png
SP 4_3.jpg
SP 4_4.png
pokaż metkę
Osoba publikująca: Paulina Kasperowska
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2025-04-30
Data aktualizacji: 2025-04-30
Powrót