Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 144 im. Bohaterów Września 1939
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 144 w Krakowie, w klasie 3a, odbyły się spotkania w ramach projektu #Ogarniam życie Przystań (na) szczęście. Zorganizowano trzy 45-minutowe warsztaty bajkoterapeutyczne, opracowane na podstawie książki „Kwiat paproci” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel. Zajęcia, oparte na fragmentach bajki i angażujących ćwiczeniach, były pełne zabawy, emocji, a także stworzyły przestrzeń do rozmowy o szczęściu, o tym, co sprawia, że czujemy się spełnieni. Uczniowie odkrywali jego sens przez historię Zosi.
Na pierwszym spotkaniu dzieci, poprzez zabawy i zadania, wspólnie zastanawiały się, co sprawia, że czują się szczęśliwe. Analizowały sytuacje wywołujące u Zosi radość i smutek, a także zbudowały domki dla jej postaci, co pozwoliło im lepiej zrozumieć mechanizmy szczęścia. Zajęcia pokazały, że szczęście to nie tylko radość, ale także wspólne dzielenie się przyjemnymi emocjami.
Kolejne warsztaty skoncentrowały się na poszukiwaniach szczęścia Zosi w świecie technologii. Uczniowie dyskutowali, czy aplikacja może sprawić, że poczujemy się szczęśliwi, czy może to zależy od innych czynników. W zabawie ruchowej „Poszukiwanie liści paproci” w radosnej atmosferze odkrywali, jak ważne są wspólne działania w budowaniu szczęścia.
Ostatnie zajęcia poświęcone były pielęgnowaniu szczęścia. Tworząc „kwiat paproci” jako symbol, dzieci zastanawiały się, jak dzielić się tym uczuciem z innymi. Zabawa w „maszynę szczęścia”, w której uczniowie przekazywali sobie miłe gesty, sprzyjała atmosferze radości i współpracy.
Warsztaty pozwoliły dzieciom głębiej zrozumieć pojęcie szczęścia. Dzięki przygodom Zosi uczniowie przekonali się, że szczęście można odnaleźć w drobnych, codziennych momentach, a dzielenie się radością z innymi jest kluczem do prawdziwego szczęścia. Wspólna refleksja nad tym uczuciem przyniosła wszystkim wiele radości.