Szkoła Podstawowa nr 53
1. WPROWADZENIE
W dniach 29 września – 3 października 2025 r. w naszej szkole zrealizowana została inicjatywa pod nazwą „Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej”. Celem przedsięwzięcia było promowanie postaw opartych na szacunku, empatii, życzliwości i odpowiedzialności za relacje z rówieśnikami, a także budowanie pozytywnego klimatu w społeczności szkolnej.
W ramach tygodnia odbyły się liczne działania angażujące uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Każdy dzień miał swoje hasło przewodnie i odrębny charakter, co pozwoliło szeroko podejść do tematu przeciwdziałania przemocy w środowisku szkolnym.
2. REALIZACJA POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ
Poniedziałek, 29.09.2025 r. – „Dzień Dobrego Słowa”
Tydzień rozpoczęliśmy od promowania życzliwości w codziennych kontaktach. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele podejmowali świadomy wysiłek, by mówić do siebie nawzajem dobre, wspierające i uprzejme słowa. Inicjatywa spotkała się z zaangażowaniem społeczności szkolnej, a jej pozytywny wydźwięk był zauważalny na szkolnych korytarzach i w salach lekcyjnych.
Kolejne dni tygodnia zostały zaplanowane jako tzw. „Kolorowe dni”, których celem było symboliczne i wizualne podkreślenie wybranych wartości społecznych. Uczniowie oraz nauczyciele zostali zachęceni do ubrania się w kolory przypisane danemu dniowi, co miało stanowić formę wspólnego wyrażenia poparcia dla promowanych postaw.
- Wtorek 30.09.2025 r. – „Dzień niebieski”, poświęcony był wartościom takim jak solidarność i bezpieczeństwo. Kolor niebieski symbolizował wzajemne wsparcie, zaufanie oraz odpowiedzialność za drugiego człowieka.
- Środa 01.10.2025 r – „Dzień zielony”, to dzień promujący spokój, empatię oraz wewnętrzną harmonię. Zielony kolor stał się pretekstem do rozmów o emocjach, potrzebie uważności na innych oraz o roli empatii w codziennych kontaktach rówieśniczych.
Zdecydowana większość uczniów oraz nauczycieli włączyła się w akcję, co przełożyło się nie tylko na estetyczny i kolorowy wygląd szkoły, ale przede wszystkim na wzmocnienie poczucia wspólnoty i przynależności.
Czwartek, 02.10.2025 r. – „Skrzynka Dobrych Słów”
Tego dnia uruchomiona została specjalna „Skrzynka Dobrych Słów”, do której uczniowie mogli wrzucać miłe wiadomości skierowane do kolegów, koleżanek, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Uczniowie dzielili się komplementami, słowami wsparcia, podziękowaniami i docenieniem.
Inicjatywa ta spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem – zarówno wśród uczniów, którzy poczuli się zauważeni i docenieni, jak i wśród nauczycieli, którzy podkreślali wartość emocjonalną tego gestu. Dla wielu osób była to okazja do refleksji nad siłą prostych, dobrych słów, które mogą znacząco wpłynąć na czyjeś samopoczucie i poczucie przynależności do grupy.
Skrzynka Dobrych Słów stała się symbolicznym, ale niezwykle wymownym elementem całego tygodnia – udowadniając, że życzliwość i pozytywne komunikaty są skutecznym narzędziem budowania atmosfery wzajemnego szacunku i bezpieczeństwa w szkole.
Piątek, 03.10.2025 r. – „Dzień bez ocen – dzień z dobrym słowem”
Zwieńczeniem „Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej” był szczególny dzień,
w którym szkoła zdecydowała się odejść od tradycyjnego systemu oceniania na rzecz skupienia się na relacji, pozytywnej informacji zwrotnej i wspierającej komunikacji.
Tego dnia nauczyciele świadomie zrezygnowali z wystawiania ocen, odpytywania . Zamiast ocen pojawiły się pochwały, słowa uznania, konstruktywne komentarze oraz indywidualne rozmowy, które pozwoliły uczniom poczuć się zauważonymi i docenionymi nie tylko za osiągnięcia edukacyjne, ale również za zaangażowanie, postawę czy wysiłek.
3. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Inicjatywa „Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej”, realizowana w dniach 29 września – 3 października 2025 r., została przeprowadzona z zaangażowaniem wszystkich członków społeczności szkolnej. Każdy z zaplanowanych dni miał odrębny charakter i przemyślaną formę, co umożliwiło całościowe ujęcie zagadnień związanych z przeciwdziałaniem przemocy, promocją pozytywnej komunikacji oraz budowaniem kultury opartej na wzajemnym szacunku i empatii.
Wysoki poziom uczestnictwa w wydarzeniach, zauważalna aktywność uczniów oraz otwartość kadry pedagogicznej świadczą o silnej potrzebie podejmowania tematów związanych z bezpieczeństwem emocjonalnym i społecznym w szkole. Uczniowie zyskali przestrzeń do wyrażania pozytywnych emocji, praktykowania życzliwości i otrzymywania wspierającej informacji zwrotnej.
Dzięki podjętym działaniom:
- Uczniowie mieli możliwość rozwijania umiejętności interpersonalnych, takich jak empatia, uważność na drugiego człowieka, umiejętność budowania relacji oraz pozytywnej komunikacji bez przemocy.
- Nauczyciele wykorzystali różnorodne metody wspierające budowanie bezpiecznego środowiska klasowego, a także mieli okazję do wzmocnienia relacji z uczniami w oparciu o otwartość i zaufanie.
- Rodzice zostali aktywnie włączeni w działania szkoły poprzez komunikację wychowawczą, co sprzyjało zwiększeniu świadomości dotyczącej problematyki przemocy rówieśniczej i budowania wspólnego frontu w działaniach profilaktycznych.
Efektem przeprowadzonych inicjatyw jest podniesienie poziomu świadomości uczniów w zakresie znaczenia szacunku, życzliwości oraz odpowiedzialności za słowa i zachowania wobec innych. Tydzień ten stał się także cennym źródłem obserwacji dla wychowawców i pedagogów, pozwalającym lepiej poznać potrzeby emocjonalne uczniów oraz zidentyfikować obszary wymagające dalszego wsparcia.