Samorządowe Przedszkole nr 142
W ramach tygodnia budowania dobrych relacji rówieśniczych i przeciwdziałania przemocy rówieśniczej dzieci brały udział w zabawach integracyjnych: ,,Wędrująca piłeczka”, ,,Iskierka przyjaźni”, ,,Przywitajmy się wesoło”, ,,Bal przyjaźni”, „Ludzik z rąk” . Zabawy te miały na celu bliższe poznanie swoich kolegów i koleżanek z grupy. Dzieci słuchały bajek terapeutycznych: ,,Przyjaciel potrzebny od zaraz” oraz „Serduszko z listków”, dzięki którym potrafiły określić znaczenie przyjaźni. Mówiliśmy o swoich talentach i mocnych stronach, ale też o tym co w nas słabsze i sprawia nam smutek. Na znak grupowej przyjaźni udekorowaliśmy nasze drzewko serduszkami przyjaźni, wspólnie stworzyliśmy także plakat, aby pokazać innym, że każdy może być Superbohaterem Życzliwości.
W młodszych grupach dzieci miały za zadanie przez cały tydzień przynosić wypisane dobre uczynki na czerwonych serduszkach, które umieszczały na „Drzewku Dobrych Uczynków”. Obejrzeliśmy filmy edukacyjne np. Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ,,Gadki z psem”- proste rozmowy na trudne tematy oraz „Pudełko emocji” (zapoznanie z bohaterką, która schowała swoje emocje do pudełka i z tego powodu była bardzo nieszczęśliwa) oraz „ Próba przyjaźni- zazdrość” Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania „ Czy emocje są w życiu potrzebne?” „Czym jest uczucie zazdrości?.
Realizowaliśmy scenariusze „Serduszko z listków", Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej i „W ławicy ryb” Ewa Baranowska-Jojko, Dagmara Budzbon-Szymańska oraz „Śmieszka”- całoroczny projekt edukacyjny- innowacja „Czuciaki
w krainie emocji”. Poznaliśmy postać Szakala i Żyrafy i już wiemy, że to my decydujemy jakie słowa będą padać z naszych ust w stosunku do innych. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że wolimy używać języka żyrafy a nie „gryźć” słowami jak szakal. Dzieci uczestniczyły w zabawie ruchowej ,,Podróż do Krainy Radości , Złości, Spokoju”, zapoznały się z różnymi emocjami na postawie krótkich zagadek oraz tablic demonstracyjnych. Prowadzone były codzienne rozmowy z dziećmi na temat emocji i tego, co w danym momencie czują. Wyjaśnianie i tłumaczenie dzieciom, że każda emocja jest ważna w naszym życiu oraz dlaczego ważne jest, aby szanować emocje innych osób. Prowadzone były gry i zabawy pozwalające na rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji np. „Kostka emocji”, „Zegar emocji”, „Emocje-memo”.
Wspólnie świętowaliśmy „Dzień Chłopaka”, dzięki temu dzieci miały możliwość wzmacniania pozytywnych relacji między sobą; wspólnych zabaw integracyjnych, podczas których dzieci uczyły się współpracy, okazywania sobie życzliwości i szacunku. Prowadzone były zabawy ruchowe z elementami współpracy – np. przeciąganie liny, wspólne przejścia przez tor przeszkód, które uczą współdziałania i szacunku.
W starszych grupach odbyło się „Śniadanie z PSYjacielami”, które było okazją do budowania relacji nie tylko z ludźmi, nauka empatii, odpowiedzialności, troski i komunikacji, które są kluczowe zarówno w relacjach międzyludzkich, jak i w relacji człowieka ze zwierzęciem.
Wykonaliśmy szereg prac plastycznych tj.: ,,Drzewko emocji”; plakat pt „Serduszka z przyjaźni”; „Moje emocje”; „Serce na dłoni”; „Drzewo dobrych myśli”. Dzieci uczestniczyły w zajęciach z panią psycholog ,,Emocje, słowa i zachowania”.
Zaprosiliśmy rodziców do uczestnictwa w Tygodniu Budowania Relacji. Pomoc w stworzeniu wraz z dzieckiem plakatu „Dobre uczynki”; „Drzewka Dobrych Uczynków”. Poprzez kontakt mailowy- wysyłanie rodzicom informacji dotyczącej pomocy dzieciom w budowaniu relacji i rozwijaniu odporności emocjonalnej. 2 października w ramach ogólnopolskiej akcji „Tygodnia Budowania Relacji” w naszym przedszkolu na znak solidarności i wzajemnego wsparcia pozytywnych postaw wszystkie przedszkolaki przyszły ubrane na pomarańczowo.