Samorządowe Przedszkole nr 28
„Gdzie szukać pomocy?” - zabawa dydaktyczna z ilustracjami.
"Mówię stop"- gra dydaktyczna dla dzieci.
"Powiedz nie" - oglądanie filmiku dydaktycznego o tematyce antyprzemocowej.
Tablica emocji - wypowiedzi dzieci o ich samopoczuciu oraz wskazanie, która z oglądanych minek najbardziej odpowiada ich samopoczuciu w danym dniu. Dzieci podpisują wybraną minkę swoim imieniem.
Wysłuchanie opowiadania pt. „Serduszko z listków” omówienie treści, analiza i ocena zachowania głównego bohatera, wskazanie na dobre i złe zachowania w stosunku do rówieśników z grupy.
Burza mózgów na temat umiejętności określania zachowań życzliwych i nieżyczliwych
w środowisku rówieśniczym, uświadomienie dzieciom, że pewne słowa i konkretne
zachowania mogą ranić innych, wsparcie w budowaniu relacji w grupie przedszkolnej.
Praca plastyczna „Serduszko z listków”- dzieci rozdzierają kolorowy papier mówiąc, jakie słowo lub zachowanie jest dla nich przykre i bolesne. Następnie naklejają podarte kolorowe kawałki papieru na swoje serduszko (to są zachowania i słowa, które nas krzywdzą). Rozmowa co zrobić, żeby uniknąć krzywdzących zachowań. Następnie dzieci wypowiadają się, jakie słowa i zachowania sprawiają, że czują się dobrze z innymi. Dzieci kolorują serduszka w taki sposób, który sprawia im radość.
Krąg przyjaźni - posyłanie w kręgu iskierki przyjaźni i zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat:
* Jakie słowa możemy powiedzieć komuś, aby czuł się dobrze w naszym towarzystwie?
*Co możemy zrobić, żeby inni czuli się dobrze w naszym towarzystwie?
*Co możemy zrobić lub powiedzieć, kiedy kogoś skrzywdziliśmy?
Zabawa „Tęczowy komunikat” - dzieci rzucają kostką i odliczają, na którym polu mają stanąć. Następnie nauczyciel pomaga im odczytać słowa znajdujące się na tym polu, dzieci tworzą z tych słów zdania. W trakcie zabawy nazywają emocje jakie im towarzyszą.
Karty pracy „Dbaj o dobro, nie rozwijaj złości” - ćwiczenia regulacji emocji, rysowanie jakie dobre uczynki zrobiłeś w tym tygodniu. Dostrzeganie przez dziecko pozytywnych zachowań wobec rówieśników.
Rozmowa na podstawie obrazu „Ławica ryb” – wypowiedzi dzieci na temat obrazu. Nauczyciel wyjaśnia, że tak jak w ławicy ryb tak w naszej grupie każdy jest ważny, a kiedy razem współpracujemy jesteśmy silniejsi, możemy na siebie liczyć. Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy oraz rozwijanie współpracy i porozumiewania się w zespole.
„Bajka o kropce” – mówi o tolerancja dla inności. Nie wszyscy jesteśmy tacy sami, różnimy się, ale każdego tolerujemy.
Art-terapia – jak radzić sobie ze złością i agresją. Czytanie bajki przez rodzica p.t. „Jak radzić sobie z lękiem, agresją i złością. Omówienie przykładów.
Panel sportowy - zabawy ruchowe „Jak radzić sobie gdy się pokłócimy i jesteśmy w złym nastroju” – wykorzystanie szarf i obręczy. Pomoc koledze podczas ćwiczeń. Uczymy się tego, że w sporcie nie ma miejsca na przemoc.
Zabawa twórcza ze słowem „Kosz na negatywne emocje” - każdy z nas reaguje inaczej na różne sytuacje. Czasami możesz poczuć złość, smutek, zazdrość, strach… To zupełnie normalne. Próba pozbycia się negatywnych emocji. Wyrzucenie do kosza emocji, które zaśmiecają serce, ciało i myśli. Narysuj, co wywołuje w Tobie zazdrość, złość i przyciąga Opryszka Złośnika. Jest to sposób na pozbycie się tego co „zabrudza” myśli i serce.
Zabawa „Kto w przedszkolu zachował się dobrze, a kto źle” - po przeciwnych stronach sali nauczyciel umieszcza szablony - uśmiechniętego słoneczka i smutnej chmurki. Dzieci po wysłuchaniu zdań o konkretnych zachowaniach prawidłowo reagują tj. na właściwe zachowanie ustawiają się pod słoneczkiem, a na zachowanie niewłaściwe pod chmurką.
Zabawa dydaktyczna „Szukam przyjaciela” - dzieci losują wyciętą z papieru połówkę serca w dowolnym kolorze. Następnie poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie szukają osoby, która ma drugą połowę serca w tym samym kolorze. Losowo dobrani przyjaciele siadają obok siebie i łączą swoje połówki tworząc serce. Potem każde dziecko z pary mówi swojemu przyjacielowi, co zrobi dla niego, by ten jeszcze bardziej mógł go polubić.
„Jaka to emocja?” - rozwiązywanie zagadek nt. uczuć - przypomnienie i utrwalenie nazw emocji.
"Kostka uczuć" – zabawa z kostką - dzieci rzucają do siebie kostką, osoba, która ją otrzyma, stara się nazwać konkretną minkę, która jej wypadła po rzucie, a następnie pokazuje tą emocję mimiką twarzy. Utrwalenie nazw emocji i sposobu radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Zabawa ruchowa „Miłe słowa” - marsz po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce podchodzimy do wybranej osoby i mówimy jej coś miłego np. podoba mi się twoja bluzka, lubię kiedy się uśmiechasz, cieszę się gdy bawisz się ze mną… Rozwijanie u dzieci umiejętności mówienia innym komplementów, okazywanie szacunku drugiej osobie.
Słuchanie bajki "Jesteśmy dla siebie dobrzy" L. Serrano - jak można rozwiązywać konflikty", uczenie się wyznaczania granic i odpowiedniego reagowania na przemoc. Zabawa "Magiczne słowa".
"Metafora serduszka" wg scenariusza. A. Jankowska "Słowa mogą ranić" - rozmowa na temat treści edukacyjnych zawartych w książce. Wykonanie pracy plastycznej "Serduszko dla kolegi".
Tablica emocji - wyrażanie swojego samopoczucia, opisywanie swoich uczuć. Słuchanie opowiadania "Serduszko z listków"- rozmowa kierowana na temat jak można naprawić zniszczone serduszko? Wykonanie pracy plastycznej "Serduszko z listków"- metafora serduszka. Układanie puzzli " jeżyk Roro"