Szkoła Podstawowa nr 104
W ramach Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej w naszej szkole zrealizowano szereg działań profilaktycznych i wychowawczych, mających na celu budowanie atmosfery bezpieczeństwa, wzajemnego szacunku i wsparcia.
Pedagog szkolny ogłosiła udział naszej szkoły w projekcie zarówno w formie plakatów informacyjnych na terenie szkoły jak również poinformowała o inicjatywie rodziców, uczniów , wychowawców i nauczycieli przez dziennik elektroniczny oraz zamieszczając wiadomość na stronie internetowej szkoły.W trakcie spotkania z klasami omówiła skutki prawne stosowania przemocy oraz podkreślała, że agresja i przemoc nigdy nie są akceptowanym sposobem rozwiązywania konfliktów.
Na godzinach wychowawczych uczniowie rozmawiali o tym, czym jest przemoc oraz jakie są jej formy. Wspólnie z wychowawcami zastanawiali się, jak poprawić integrację i budować pozytywne relacje w klasie. Uczniowie zostali również zapoznani z osobami i miejscami, do których mogą zwrócić się o pomoc w razie problemów. W klasach powstawały gazetki tematyczne.
W ramach Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej odbyły się następujące zajęcia w klasach:
- Klasa 1a - ,,Z kim można porozmawiać o problemach’’
- Klasa 3 a -,,Opowiadanie o Tymku’’
- Klasa 4 a - ,,Czym jest stres?’’
- Klasa 5 a -,, Stres i lęk’’
- Klasa 6 a - Agresja i przemoc rówieśnicza; Jak sobie radzić ze stresem’’
- Klasa 7 a -,, Sztuka komunikacji- warsztaty dla młodzieży w ramach Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej
- Klasa 8 a - ,,Bulling, cyberbulling’’
Finałem akcji była prezentacja klasowych plakatów na korytarzach szkoły, powstałych w wyniku ogłoszonego konkursu plastycznego ,, Magiczna moc naszych słów- stop przemocy rówieśniczej „ prezentowane prace stały się symbolem wspólnej troski o bezpieczeństwo i dobro każdego ucznia.
Podsumowanie efektów działań profilaktycznych:
Zrealizowane działania profilaktyczne w ramach Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej przyczyniły się do:
- zwiększenia świadomości uczniów na temat różnych form przemocy i sposobów reagowania na nią,
- rozwijania umiejętności komunikacji bez przemocy i budowania relacji opartych na wzajemnym szacunku,
- wzmocnienia poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów oraz przekonania, że w sytuacjach trudnych mogą liczyć na pomoc dorosłych.
- integracji zespołów klasowych oraz wzmocnienia postaw empatii, współpracy i odpowiedzialności za innych,
- aktywnego zaangażowania uczniów, nauczycieli, rodziców w działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły.