Samorządowe Przedszkole nr 144
W dniach 29 września – 3 października 2025 r. w Samorządowym Przedszkolu nr 144 odbył się wyjątkowy Tydzień Budowania Relacji, którego celem jest wzmacnianie więzi między dziećmi, rozwijanie empatii, współpracy i wzajemnego szacunku. Przedszkolna społeczność przez cały tydzień tworzyła atmosferę otwartości, dialogu i serdeczności, pokazując, jak wielką moc mają dobre słowa i życzliwe gesty.
Kolorujemy Dobro – młodsze grupy
Dzieci z młodszych grup uczestniczyły w jednodniowej akcji „Koloruję dobro”, realizowanej w ramach kampanii społecznej „Słowa mają moc”. Główną ideą wydarzenia było zaproszenie najmłodszych do wspólnego odkrywania, czym jest dobro i jak można je wyrażać — nie tylko przez słowa, ale także przez kolory, ruch i wspólne zabawy. Przedszkolaki obejrzały animację „Bajka o 5 magicznych słowach”, po której przystąpiły do twórczego kolorowania wybranych dobrych słów, takich jak „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. W programie nie zabrakło radosnych aktywności ruchowych, jak „Dobro skacze” – każde dziecko miało okazję wypowiedzieć dobre słowo i zilustrować je wybranym ruchem. Cała sala wypełniła się kolorami i pozytywną energią, a dzieci poczuły, że dobro można tworzyć na co dzień.
Serduszko z listków i mapa dobra – starsze grupy
Starsze przedszkolaki spędziły czas przy opowiadaniu „Serduszko z listków”, którego bohaterem był jeżyk uczący się, jak ważne są życzliwe postawy i szacunek wobec innych. Po wysłuchaniu bajki dzieci rozmawiały o emocjach, odczuciach i zachowaniach bohaterów, porównując je do własnych doświadczeń z przedszkola. Przedszkolaki kolorowały ilustracje prezentujące dobre zachowania i uprzejme zwroty, a w ramach refleksji podsumowywały, jakie dobre uczynki udało im się wykonać w minionym tygodniu. Każdy z tych drobnych, codziennych aktów dobroci miał swój znak – papierowy listek, na którym dzieci, przy wsparciu rodziców, zapisywały swoje dobre uczynki. Listki trafiały na przedszkolne „drzewko dobrych uczynków”, które rozkwitło w holu placówki, stając się barwną i wzruszającą mapą przedszkolnego dobra.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Przedszkolaki podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno‑społeczne skupiły się na kształtowaniu postaw sprzyjających bezpieczeństwu oraz dobrym relacjom w grupie rówieśniczej. Zajęcia przeprowadzono w oparciu o Ogólnopolski Program Edukacyjny „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Dzieci losowały scenki z życia przedszkolnego i za pomocą uśmiechniętej lub smutnej buźki określały, które zachowania mogą sprawić przykrość lub być niebezpieczne, a które są życzliwe i sprzyjają bezpieczeństwu. Następnie uczestniczyły w podłogowej grze planszowej, w której same były pionkami. Dziecko, które stanęło na danym polu, kończyło zdanie dotyczące emocji, np. „Czuję strach, kiedy… Mogę wtedy…”. W dalszej części zajęć przedszkolaki wykonały własne serduszka. Każde dziecko wybrało ulubiony kolor papieru, a następnie rozdzierało go, mówiąc o tym, jakie słowa czy zachowania są dla niego przykre lub budzą lęk. Potem dzieci opowiadały, co sprawia, że czują się dobrze w relacjach z innymi, a swoje przemyślenia symbolicznie przenosiły na papierowe serduszka, przyklejając kawałki kolorowego papieru i ozdabiając je według własnego pomysłu. Na zakończenie czekało zadanie ruchowe – tor przeszkód pokonywany w parach. Jedno dziecko miało zasłonięte oczy, drugie pełniło rolę przewodnika. Po dotarciu do mety następowała zamiana ról. Wspólnie z nauczycielem dzieci doszły do wniosku, że pomaganie sobie nawzajem jest bardzo ważne i buduje poczucie zaufania.
Materiały dla wychowawców i rodziców
Wychowawcy grup otrzymali informator „Bezpieczeństwo w relacjach z rówieśnikami – materiały edukacyjne dla nauczycieli przedszkoli”, przygotowany w ramach projektu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. W kąciku specjalistów oraz na tablicy obok „Drzewka Dobrych Uczynków” pojawiły się informacje o Tygodniu Dobrych Relacji oraz wskazówki dotyczące budowania pozytywnych więzi z dziećmi. Na przedszkolnym fanpage’u codziennie publikowano posty związane z Tygodniem Dobrych Relacji, m.in. na tematy: Dlaczego relacje są ważne?, Jak budować pozytywne relacje? oraz Jakie rytuały budują więź z dzieckiem?. Kontynuacją działań będzie październikowy konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców pod hasłem „Agresji i przemocy mówimy NIE”.
Wspólnota, relacje, empatia
Tydzień Budowania Relacji pokazał, jak ważne są otwartość, akceptacja i wsparcie w codziennym życiu przedszkolnym. Dzieci doświadczyły, że dobre słowo i prosty gest mogą rozświetlić dzień komuś obok, a każdy przedszkolak — niezależnie od wieku — ma moc wpływania na atmosferę swojego otoczenia. Rodzice zaangażowani w akcję mieli okazję zobaczyć, jak istotne są rozmowy o uczuciach, a wspólnie stworzone Drzewko Dobrych Uczynków stało się nie tylko dekoracją, ale także pięknym symbolem tego, że dobro rodzi się codziennie, w każdym z nas. Wszystkie przeprowadzone inicjatywy miały na celu kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających zapobieganiu agresji i przemocy wśród dzieci. W naszym przedszkolu stawiamy na budowanie dobrych relacji, ponieważ dobro i rozwój każdego dziecka są dla nas najwyższym priorytetem.