Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji
Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji, mający obecnie swoją siedzibę w Krakowie przy ul. Ułanów 9, to placówka oświatowa o bardzo bogatej tradycji. Mało kto pamięta, że jej „korzeni” można doszukiwać się w Państwowej Szkole Przemysłowej, która została utworzona w roku 1829 dzięki fundacji Szczepana Humberta. Przez dziesiątki lat Szkoła przechodziła różne koleje losu, które po części odzwierciedlają nawet zmieniające się jej nazwy. Była, między innymi, Liceum Wodno – Melioracyjnym, Państwowym Technikum Wodno - Melioracyjnym, zaś od roku 1977 Zespołem Szkół Melioracji Wodnych, aby po dziesięciu latach zacząć funkcjonować jako Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji.
Zespoły szkół zawodowych to bardzo specyficzne placówki oświatowe. Obecnie stało się niemalże normą, że w jednej można zdobyć wykształcenie w kilku czy kilkunastu zawodach i nawet najbardziej przemyślane nazwy tego typu szkół nie są w stanie oddać bogactwa ich oferty edukacyjnej. Doskonałym tego przykładem jest właśnie Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji w Krakowie. Jego nazwa sugeruje jedynie, iż można w nim zdobyć zawód związany z melioracją oraz ochroną środowiska, co odzwierciedla tylko cząstkę naszej oferty edukacyjnej. Obecnie kształcimy techników aż w sześciu zawodach: technik inżynierii środowiska i melioracji, technik ogrodnik, technik architektury krajobrazu, technik reklamy, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz technik usług fryzjerskich, a w Branżowej Szkole I Stopnia nr 9 - w zawodzie: fryzjer. Nasza oferta edukacyjna dowodzi, iż umiejętnie łączymy kształcenie w zawodach znanych od wielu lat z takimi, które od niedawna obecne są na rynku pracy. Mamy nadzieję, że niebawem nasza oferta edukacyjna będzie jeszcze bogatsza.
Szkoły typu technicznego wybierają młodzi ludzie, którzy szybko chcą zdobyć konkretny zawód i podjąć pracę, która zagwarantuje im godne życie. Ich marzeniem jest pomyślne zdanie kolejnych kwalifikacji egzaminu zawodowego,
a w przypadku pewnej tylko grupy zdanie egzaminu maturalnego, który otworzy drzwi wyższych uczelni. O tym, że w Zespole Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji dobrze przygotowujemy naszych uczniów do egzaminów zawodowych świadczą nie tylko uzyskiwane przez nich wyniki z tych niezmiernie ważnych sprawdzianów wiedzy i umiejętności, ale również sukcesy w różnego rodzaju konkursach i olimpiadach. Uczący się w szkołach typu technicznego biorą udział w olimpiadach, takich jak chociażby „Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych”, „Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Energetyce Odnawialnej”, „Ogólnopolski Konkurs o Nagrodę i Dyplom Prezesa SIMP” dla absolwentów szkół technicznych - „TECHNIK ABSOLWENT” czy „Małopolski Konkurs Uczniów Fryzjerstwa”. Możemy poszczycić się wieloma laureatami wyżej wymienionych konkursów oraz olimpiad i - co bardzo istotne – tym, że reprezentują oni wszystkie specjalności,
w jakich kształcimy. Liczne sukcesy indywidualne sprawiły, iż jesteśmy doceniani jako szkoła, o czym może świadczyć chociażby fakt, że zdobyliśmy Puchar Rektora Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie dla najlepszej szkoły w Eliminacjach Okręgowych XLI Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych. Osiągnięcia naszych uczniów zostały również docenione przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, która przyznała Technikum Inżynierii Środowiska
nr 13, funkcjonującemu w ramach Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji, tytuł: „Srebrnej Szkoły 2018”, „Brązowej Szkoły 2019” oraz „Brązowej Szkoły 2021”.
Podejmujemy wiele działań, które mają uatrakcyjnić proces edukacyjny, a jednocześnie wyposażyć naszych uczniów w dodatkowe umiejętności mogące ułatwić absolwentom funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy. Najważniejsze z nich to niewątpliwie różnego rodzaju kursy oraz miesięczne staże wakacyjne u pracodawców. Dużą popularnością wśród uczniów cieszą się: kurs języka angielskiego zawodowego, kurs rysunku architektonicznego, florystyczny, obsługi programu AutoCAD, operatora wózka widłowego, operatora koparki czy prawo jazdy kat.B. Jeszcze większym powodzeniem cieszą się wakacyjne staże u pracodawców, ale jest to zrozumiałe, bowiem dzięki nim uczniowie mogą wzbogacić się o spore kieszonkowe.
Niewątpliwie na poziom przygotowania zawodowego wielu naszych absolwentów bardzo pozytywnie wpływa uczestniczenie Szkoły w programie unijnym Erasmus +. Dzięki temu uczniowie nie tylko mogą zapoznać się z nowymi technologiami i urządzeniami, ale również podnieść swoje umiejętności językowe oraz zwiedzić Portugalię. Dzięki programowi POWER, realizowanemu obecnie przez Szkołę, swoje kompetencje zawodowe będą mogli podnieść nie tylko uczniowie lecz również nauczyciele. Gwarantuje to projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza, Edukacja - „Międzynarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”.
W Zespole Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji koncentrujemy się nie tylko na pracy dydaktycznej, aby dobrze przygotować naszych uczniów do egzaminów zawodowych, równie ważna jest dla nas szeroko rozumiana praca wychowawcza. Efekty, jakie w niej osiągamy, zawdzięczamy między innymi organizowaniu wielu akcji uwrażliwiających naszych uczniów na los innych ludzi, szczególnie znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Nasi wychowankowie uczestniczą nie tylko w powszechnie znanych akcjach, takich jak „Świąteczna paczka” czy „Góra grosza”. Inspirowani przez wychowawców oraz pedagoga szkolnego podejmują takie działania jak:
- udział w akcji organizowanej przez DKMS mającej na celu walkę z nowotworami krwi oraz powiększenie bazy potencjalnych dawców krwiotwórczych komórek macierzystych,
- udział w akcji organizowanej przez Małopolski Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża w Krakowie - „Czerwonokrzyska Gwiazdka”,
- stałą współpracę z Centrum Kultury i Rekreacji Seniorów Miejskiego Domu Pomocy Społecznej w Krakowie,
w ramach której uczniowie szkoły zapewniają seniorom różnego rodzaju zabiegi fryzjerskie, - wolontaryjną akcję fryzjerską, przeprowadzoną razem z Atelier Bernady, „Wyczesany Mikołaj”, dzięki której mieszkańcy Domu Opieki Społecznej na os. Sportowym mogli skorzystać z usług fryzjerskich świadczonych przez naszych uczniów,
- podobną akcję, jak wymieniona powyżej, której beneficjentami byli podopieczni „Fundacji dla dzieci, młodzieży
i dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie”, - przygotowanie projektu zagospodarowania terenu wraz z projektami zieleni wokół Przedszkola nr 109, na os. Uroczym.
Naszą szkołę opuszczają absolwenci nie tylko dobrze przygotowani do wykonywania zawodu, ale również do właściwego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie-empatyczni, asertywni, chętni do pomocy ludziom, którzy jej potrzebują.
Istotną rolę w działaniach wychowawczych zajmuje promowanie zachowań prozdrowotnych, dzięki angażowaniu uczniów w takie akcje na terenie Szkoły, jak np.:
– „Zdrowa żywność”,
– „Zdrowy tryb życia”,
– „Akcja marchewka”,
których widocznym efektem jest zmniejszenie się liczby szkolnych palaczy, a powiększenie liczby uczniów biorących udział w lekcjach wychowania fizycznego.
Nie tylko wyżej wspomniane akcje wpłynęły na zwiększenie zainteresowania zajęciami wychowania fizycznego. Duży wpływ na to, że zmniejszyła się liczba uczniów nie biorących udziału w lekcjach w-f, ma również fakt, że od kilku lat dysponujemy bardzo nowoczesnym kompleksem sportowym, w skład którego wchodzą boiska pozwalające na uprawianie nie tylko piłki nożnej, lecz również koszykówki, siatkówki, piłki ręcznej a nawet tenisa. Ich dużą zaletą jest to, że posiadają nawierzchnię syntetyczną, wykonaną jako mieszaninę poliuretanu z granulatem kauczuku EPDM, dzięki której nawet upadki, jakie zawsze mogą się zdarzyć w trakcie zajęć sportowych, są niegroźne. Bezpieczeństwo uczniów to jeden z priorytetów w funkcjonowaniu naszej szkoły. Potwierdzają to wyniki ewaluacji wewnętrznej jak i zewnętrznej, przeprowadzanej przez wizytatorów Małopolskiego Kuratorium Oświaty, w których „Raporcie” można przeczytać, że jesteśmy szkołą bezpieczną, wolną od przemocy fizycznej i psychicznej. Prawdopodobnie spory wpływ na niski stopień agresji naszych uczniów ma otoczenie, w jakim przez kilka godzin, pięć dni w tygodniu, funkcjonują. Otoczenie naszej szkoły bardziej przypomina zadbany park niż tereny placówki oświatowej. Niewątpliwie na zachowanie naszych uczniów również wpływa fakt, że cały obiekt, również na zewnątrz, objęty jest monitoringiem wizyjnym.
O szkole, która cieszy się blisko stuletnią tradycją, która kształci w sześciu zawodach na poziomie technikum i jednym na poziomie szkoły branżowej można napisać bardzo, bardzo dużo. Jeżeli ktoś chce się dowiedzieć więcej szczegółów,
np. dotyczących przedmiotów zawodowych objętych programami nauczania w poszczególnych specjalnościach czy zasad przyjmowania do naszej szkoły, zapraszamy na jej stronę internetową: www.zsisim.pl