Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych

 

REKRUTACJA NA ROK SZKOLNY 2025/2026

DO KLAS WSTĘPNYCH W LICEACH OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI

oraz KLAS PIERWSZYCH

LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH (dla młodzieży), TECHNIKÓW i BRANŻOWYCH SZKÓŁ I STOPNIA

PROWADZONYCH PRZEZ MIASTO KRAKÓW

Zgodnie z zarządzeniem nr 7/25 Małopolskiego Kuratora Oświaty z 29 stycznia 2025 r. (załącznik nr 1) czynności podejmowane w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym przeprowadzone będą w następujących terminach:

Składanie wniosków

od 12 maja do 26 maja 2025 r.– składanie wniosków o przyjęcie do szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów międzynarodowych, oddziałów klas wstępnych, oddziałów przygotowania wojskowego, szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe, do których obowiązują sprawdziany językowe lub próby sprawności fizycznej

od 12 maja do 9 lipca 2025 r.– składanie wniosków o przyjęcie do szkół i oddziałów, w rekrutacji do których nie obowiązują sprawdziany językowe lub próby sprawności fizycznej

Przeprowadzenie sprawdzianów językowych i prób sprawności fizycznej  

od 27 maja do 30 czerwca 2025 r. (dyrektor szkoły ustala i podaje do publicznej wiadomości szczegółowy termin przeprowadzenia sprawdzianu lub prób sprawności fizycznej, a dla kandydatów, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie mogli do niego przystąpić wyznacza dodatkowy termin)

do 2 lipca 2025 r.– komisje rekrutacyjne opublikują listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu językowego lub próby sprawności fizycznej

Terminy uzupełniania wniosków 

od 27 czerwca do 9 lipca 2025 r. – uzupełnienie wniosków rekrutacyjnych o świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenia o wyniku egzaminu ósmoklasisty (w oryginale lub lepiej w kopii)

16 lipca 2025 r. godz. 10.00 – opublikowanie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia do szkół

od 16 lipca do 18 lipca 2025 r. do godz. 15.00 – potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły, do której kandydat został zakwalifikowany

Żeby potwierdzić wolę przyjęcia kandydata do szkoły, do której został zakwalifikowany składa się w niej:

  1. oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
  2. oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty (jeśli dokumenty te nie zostały dołączone do wniosku rekrutacyjnego),
  3. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe dodatkowo zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem silnikowym i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem silnikowym (dotyczy nauki zawodów, w których podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym lub pojazdem silnikowym w zakresie prawa jazdy kategorii C lub C+E).

Wskazane dokumenty do szkoły dostarczyć może kandydat, rodzic lub opiekun prawny oraz osoba przez nich upoważniona, która nimi dysponuje (nie jest wymagane formalne upoważnienie).

Skierowania na badania lekarskie wydają od 12 maja do 16 lipca 2025 r. szkoły prowadzące kształcenie zawodowe,
o przyjęcie do których ubiega się kandydat.

21 lipca 2025 r. godz. 10.00 – ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkół

Wyniki postępowania rekrutacyjnego zostaną podane do publicznej wiadomości w formie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia oraz przyjętych i nieprzyjętych, które zostaną wywieszone
w szkołach.

Informacja o zakwalifikowaniu kandydata do szkoły dostępna będzie również w systemie rekrutacyjnym, a jeśli we wniosku podany będzie adres e-mail rodziców informacja zostanie przesłana na ten adres.

 

UZUPEŁNIAJĄCE POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE

W SZKOŁACH KTÓRE PO OGŁOSZENIU LIST KANDYDATÓW PRZYJĘTYCH NADAL BĘDĄ DYSPONOWAĆ WOLNYMI MIEJSCAMI PROWADZONE BĘDZIE UZUPEŁNIAJĄCE   POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE W TERMINACH:

Składanie wniosków

od 22 lipca do 23 lipca 2025 r.– składanie wniosków o przyjęcie do szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów międzynarodowych, oddziałów klas wstępnych, oddziałów przygotowania wojskowego, szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe

od 22 lipca do 29 lipca 2025 r.– składanie wniosków o przyjęcie do szkół i oddziałów, w rekrutacji do których nie obowiązują sprawdziany językowe lub próby sprawności fizycznej

od 24 lipca do 25 lipca 2025 r. –przeprowadzenie sprawdzianów językowych i prób sprawności fizycznej – dla kandydatów do szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów międzynarodowych, oddziałów klas wstępnych, oddziałów przygotowania wojskowego, szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe

do 28 lipca 2025 r.– komisje rekrutacyjne opublikują listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik sprawdzianu językowego lub próby sprawności fizycznej

5 sierpnia 2025 r. do godz. 12.00 – opublikowanie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia w postępowaniu uzupełniającym

do 7 sierpnia 2025 r. – potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły

Żeby potwierdzić wolę przyjęcia kandydata w szkole, do której został zakwalifikowany należy złożyć oryginał:

1)   świadectwa ukończenia szkoły podstawowej

2)   zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty (jeśli dokumenty te nie zostały dołączone do wniosku rekrutacyjnego),

3)   w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe dodatkowo zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem silnikowym i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem silnikowym (dotyczy nauki zawodów, w których podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym lub pojazdem silnikowym w zakresie prawa jazdy kategorii C lub C+E).

Skierowania na badania lekarskie wydają od 22 lipca do 5 sierpnia 2025 r. szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, o przyjęcie do których ubiega się kandydat.

8 sierpnia 2025 r. do godz. 12.00 – ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkół w postępowaniu uzupełniającym 

 

Rekrutacja do szkół prowadzonych przez Miasto Kraków odbędzie się z wykorzystaniem kompleksowego systemu rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, dostępnego na stronie:

https://rekrutacje-krakow.pzo.edu.pl/omikron-public/

 

Od 5 maja 2025 r. kandydaci, ich rodzice i prawni opiekunowie mogą zapoznać się w systemie rekrutacyjnym z ofertą szkół, kryteriami i zasadami punktacji.

 

Informacje o krakowskich szkołach samorządowych i niesamorządowych dostępne są również na stronach www:

Jednostki Oświatowe prowadzone przez Miasto Kraków- Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa - BIP MK

Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków oraz inne osoby prawne lub fizyczne. - Portal Edukacyjny

 

Wypełnienie i złożenie w systemie rekrutacyjnym Wniosku o przyjęcie do szkoły będzie możliwe od 12 maja 2025 r.

 

Do systemu rekrutacyjnego kandydaci i ich rodzice mogą:

  1. rejestrować się z wykorzystaniem numeru PESEL kandydata, a jeśli go nie posiada numeru dokumentu potwierdzającego jego tożsamość,
  2. logować się przez portal login.gov.pl (węzeł krajowy)

 

Jak wypełnić i złożyć wniosek rekrutacyjny?

We wniosku rekrutacyjnym można wskazać dowolną liczbę liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia prowadzonych przez Miasto Kraków, a w nich dowolną liczbę oddziałów klasy I oraz klasy wstępnej

(uchwała nr LXVI/1649/17 Rady Miasta Krakowa z 15 marca 2017 r.)

Poza szkołami prowadzonymi przez Miasto Kraków kandydat może również wybrać szkoły innych jednostek samorządowych, np. powiatów krakowskiego, olkuskiego, oświęcimskiego i wadowickiego oraz szkoły prowadzone przez inne podmioty, jeżeli korzystają z systemu rekrutacyjnego (ich oferta edukacyjna jest dostępna w systemie).  

 

Wybór większej liczby szkół i oddziałów/grup rekrutacyjnych, o zróżnicowanej popularności wśród kandydatów, zwiększa szanse na pozytywny wynik rekrutacji, tzn. na zakwalifikowanie się do szkoły wskazanej we wniosku rekrutacyjnym.

 

Kolejność wymienionych we wniosku rekrutacyjnym szkół i oddziałów/grup rekrutacyjnych ma znaczenie, ponieważ w takiej kolejności będzie się odbywała kwalifikacja kandydata. Kolejność ta powinna być zgodna z preferencjami kandydata – od oddziału/grupy rekrutacyjnej, do której zakwalifikowanie się jest najbardziej pożądane na pierwszym miejscu.

 

Zachęcamy kandydatów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów do wypełniania wniosków rekrutacyjnych w formie elektronicznej w systemie rekrutacyjnym. Umożliwi to śledzenie kolejnych etapów procesu rekrutacji oraz otrzymanie informacji o jej wynikach. Wniosek można także wypełnić w formie papierowej, drukując jego formularz z systemu rekrutacyjnego lub pobierając w szkołach, które z systemu korzystają.

 

Wniosek rekrutacyjny musi zostać podpisany przez przynajmniej jednego rodzica lub prawnego opiekuna kandydata.

 

Wniosek można podpisać Profilem Zaufanym ePUAP, podpisem osobistym lub kwalifikowanym. Warunkiem skorzystania z tej możliwość jest posiadanie profilu zaufanego, e-dowodu lub podpisu kwalifikowanego.

 

Wniosku podpisanego e-podpisem nie trzeba składać w formie papierowej w szkole pierwszego wyboru.

 

Rodzice lub prawni opiekunowie, którzy nie mają możliwości podpisania wniosku rekrutacyjnego e-podpisem, wniosek rekrutacyjny zapisany w systemie drukują, podpisują odręcznie i składają w szkole pierwszego wyboru, tzn. szkole wymienionej we wniosku rekrutacyjnym na pierwszym miejscu na liście wyborów.

 

W podobny sposób składa się dokumenty stanowiące załączniki do wniosku – albo w formie papierowej do szkoły pierwszego wyboru lub elektronicznie, pliki z rozszerzeniem: pdf, tiff, tif, jpg, jpeg, png.

 

Dokonanie zmiany we wniosku już potwierdzonym w systemie rekrutacyjnym (status wniosku można sprawdzić w systemie) jest możliwe po cofnięciu potwierdzenia przez szkołę pierwszego wyboru na podstawie pisemnego oświadczenia rodzica lub prawnego opiekuna, przekazanego do szkoły w formie papierowej lub elektronicznej.

W przypadku zmiany polegającej na wyborze innej szkoły pierwszego wyboru lub składania nowego wniosku trzeba go dostarczyć do nowej szkoły pierwszego wyboru nie później niż do 9 lipca 2025 r.

 

Tylko wnioski wprowadzone do systemu rekrutacyjnego, złożone zgodnie z ww. zasadami w terminach określonych w harmonogramie rekrutacji oraz potwierdzone przez szkoły pierwszego wyboru uczestniczą w postępowaniu rekrutacyjnym.

 

Złożenie wniosku rekrutacyjnego w szkole pierwszego wyboru jest równoznaczne z jego złożeniem we wszystkich szkołach wybranych przez kandydata.

 

W jaki sposób działa system rekrutacyjny?

O zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu kandydata do oddziału/grupy rekrutacyjnej w wybranej szkole decyduje liczba punktów, jakie kandydat uzyskał po przeliczeniu wyników egzaminu ósmoklasisty oraz ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i osiągnięć wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

 

System rekrutacyjny, zgodnie z kolejnością ustaloną na liście wyborów, weryfikuje czy punkty, jakimi kandydat dysponuje, pozwalają na jego zakwalifikowanie do oddziału/grupy rekrutacyjnej wymienionej we wniosku. Jeżeli liczba punktów jest wystarczająca, weryfikacja zostaje zakończona. System nie sprawdza, czy kandydat zostałby zakwalifikowany do oddziałów/grup rekrutacyjnych wymienionych na niższych pozycjach na liście wyborów.

 

Kandydat mający więcej punktów zostanie zakwalifikowany do przyjęcia przed kandydatem o mniejszej liczbie punktów – nawet wtedy, gdy oddział/grupę rekrutacyjną pierwszy kandydat wskazał jako drugą lub kolejną, a drugi kandydat ten sam oddział/grupę rekrutacyjną wybrał jako pierwszą na liście swoich wyborów.

 

Przykład:

Kandydat 1 – wybrał

Kandydat 2 – wybrał

1. Oddział A w szkole nr 1

1. Oddział C w szkole nr 3 – 140 punktów

2. Oddział B w szkole nr 2

 

3. Oddział C w szkole nr 3 – 150 punktów

 

 

Do oddziału C w szkole nr 3 zakwalifikuje się kandydat 1, który miał za mało punktów, aby zrekrutować się do szkoły nr 1 i szkoły nr 2, ale ma więcej punktów od kandydata 2.

 

Jeden kandydat może zostać zakwalifikowany do przyjęcia tylko do jednego oddziału/grupy rekrutacyjnej.

 

Gdy kandydaci ubiegający się o przyjęcie do danego oddziału/grupy rekrutacyjnej mają taką samą liczbę punktów, uwzględnia się dodatkowe kryteria określone ustawowo:

  • problemy zdrowotne kandydata ograniczające możliwość wyboru kierunku kształcenia,
  • wielodzietność rodziny kandydata (rodzina wychowująca troje i więcej dzieci),
  • niepełnosprawność kandydata,
  • niepełnosprawność jednego lub obojga rodziców,
  • niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
  • samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
  • objęcie kandydata pieczą zastępczą.

Spełnianie ww. kryteriów potwierdza się odpowiednimi dokumentami.

 

Zasady rekrutacji, sposób przeliczania na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty i ocen umieszczonych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz wykaz dokumentów potwierdzających spełnianie kryteriów rekrutacyjnych są dostępne poniżej:

 

1. Ogólne zasady rekrutacji, sposób przeliczania na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty i ocen umieszczonych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów rekrutacyjnych;

 

2. Zasady rekrutacji do szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów międzynarodowych oraz klas wstępnych;

3. Zasady rekrutacji do szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, oddziałów sportowych oraz oddziałów przygotowania wojskowego;

 

4. Zasady rekrutacji do oddziałów integracyjnych i oddziałów terapeutycznych;

 

5. Zasady rekrutacji do szkół prowadzących kształcenie zawodowe. 


e-poradnik  E-poradnik dla klas 8

pokaż metkę
Osoba publikująca: Paulina Kasperowska
Podmiot publikujący: Portal Edukacyjny
Data publikacji: 2021-05-05
Data aktualizacji: 2025-04-14
Powrót