Alarmujące dane o kondycji psychicznej dzieci i młodzieży, wypaleniu zawodowym nauczycieli nie pozostawiają wątpliwości. Konieczna jest systemowa zmiana w podejściu do edukacji. Czy postawienie na współpracę zamiast rywalizacji, partnerstwo zamiast hierarchii i empatyczną komunikację może odwrócić ten trend i sprawić, by szkoła stała się wymarzoną przestrzenią dla wszystkich stron edukacyjnego procesu?
Mają o tym dyskutować uczestnicy konferencji „Szkoła naszych marzeń”, która odbędzie się 6 marca 2025 roku w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, przy ul. Batorego 12 w Krakowie.
Link do zapisów znajduje się na stronie: turkusowadroga.pl/szkola-naszych-marzen
W konferencji wezmą udział nie tylko nauczyciele i dyrektorzy szkół, ale także rodzice, uczniowie oraz przedstawiciele środowiska naukowego i władz oświatowych. Do Loży Ekspertów zostali zaproszeni:
Wspólnie będą szukać rozwiązań na spełnienie marzeń o szkole.
Turkus to kolejny, po czerwieni, bursztynie, oranżu i zieleni, etap ewolucji świadomości człowieka wypromowany przez belgijskiego myśliciela i przedsiębiorcę społecznego Frederica Laloux w jego przełomowej książce „Pracować inaczej”.
Model turkusowy z demokratyczną organizacją, partnerstwem, otwarciem na poszukiwania indywidualnych talentów, tworzeniem środowiska wspomagającego współpracę, kreatywność i samodzielne myślenie wydaje się doskonale odpowiadać na wyzwania współczesnej szkoły. Turkusowe organizacja, które nierzadko od lat z sukcesem działają w systemie publicznej i prywatnej edukacji są najlepszym dowodem, że jest to możliwe.
Dowody na to przedstawi m.in. Miriam Remy, koordynatorka społecznej inicjatywy „Szkoła w ruchu” założonej w przez Margret Rasfeld, twórczynię legendarnej, opisywanej przez Laloux, turkusowej szkoły w Berlinie.
Naukowcy z Instytutu Pedagogiki UJ i Studium Pedagogicznego podzielą się swoją wiedzą na temat dobrostanu nauczycieli, partycypacji uczniów w procesie uczenia się i nauczania, budowania przestrzeni wspierającej edukację. O swoich doświadczeniach opowiedzą także dyrektorzy szkół i przedszkoli działających w Polsce w duchu turkusowym.
Na koniec uczestnicy będą mogli wybrać jeden z czterech warsztatów, na którym poznają nowoczesne metody i narzędzia prowadzenia zajęć lekcyjnych.
źródło: Fundacja Turkusowa Droga