górne tło

XLII LO im. Adama Mickiewicza

Przygotowania do realizacji projektu rozpoczęto już po pierwszych warsztatach przeprowadzonych w Domu Harcerza. Proces myślowy przebiegał bardzo burzliwie, ponieważ była to pilotażowa edycja projektu dla szkół ponadpodstawowych i trudno było wpisać się w oczekiwania organizatorów. Naszym zamiarem było stworzenie czegoś oryginalnego i równocześnie użytecznego dla społeczności szkolnej, także w perspektywie jej kolejnych roczników.

 

Pierwszym - kluczowym etapem była identyfikacja zachowań ryzykownych i wieloaspektowa analiza zagadnień związanych z kondycją psychiczno-fizyczną młodzieży naszej szkoły. Należało zebrać dane zarówno od uczniów, jak i nauczycieli. Działania zainicjowały ankiety (opracowane przez liderów projektu we współpracy ze szkolnym psychologiem). Pytania zostały starannie przemyślane i zróżnicowane w zależności od typu respondentów: inne dla uczniów i pedagogów. Podczas zbierania danych nie polegano jedynie na ankietach, z uwagi na założenie, że część społeczności szkolnej nie udzieli zgodnych ze stanem faktycznym odpowiedzi. Celem uzyskania pewności odnośnie identyfikacji istniejącego w naszym liceum problemu lub ich grupy, zostały przeprowadzone wywiady z reprezentatywnymi przedstawicielami grona pedagogicznego, takimi jak: dyrektor, wicedyrektor, psycholog, pedagog oraz opiekunka Samorządu Uczniowskiego.

 

Pomimo, iż nasze liceum jest placówką kameralną, zarówno na podstawie ankiet, jak i wywiadów z nauczycielami wywnioskowano, że znaczny problem stanowi trudność w komunikacji między rówieśnikami, brak integracji klas starszych z młodszymi (co z kolei wywołuje uczucie niepewności wśród pierwszoklasistów) oraz problem wykluczenia z grupy znajomych - często bez podania powodu. Postanowiono zatem skoncentrować realizację projektu właśnie wokół obszarów komunikacji oraz integracji całej szkoły, nie tylko aby poprawić kondycję psychiczną uczniów, ale także umilić atmosferę w naszym liceum i nadać naszej szkole nową, rzadką cechę, jaką stanowi zintegrowana społeczność.


Finalne wydarzenie, przeznaczone dla całej społeczności szkolnej, odbędzie się w dniu 23 kwietnia 2024 r. Poświęcone zostanie poprawie komunikacji międzyludzkiej. Po wprowadzeniu liderek projektu, uczniowie będą wzajemnie się poznawać i rozwiązywać problemy w zmiksowanych grupach międzyklasowych. Zadania skomponowane zostały w postaci różnorodnych form i metod aktywizujących i będą miały charakter konkursowy. Ich tematyka bezpośrednio nawiązuje do zagadnień związanych z wszechstronną ochroną zdrowia. Imprezę zakończy wspólne zdjęcie na podwórku szkolnym i rozdanie nagród zwycięzcom rywalizacji.