- Kontynuując zapoczątkowane w 2021 roku projekty Krakowskiej Szkoły Dyrektorów oraz Krakowskiej Akademii Dyrektorów, po raz kolejny udało nam się stworzyć wspólną przestrzeń dla dyrektorów samorządowych jednostek oświatowych. Przestrzeń ta miała służyć przede wszystkim promowaniu wzajemnego wspierania się wśród dyrektorów oraz wymianie doświadczeń przy jednoczesnym nabywaniu nowych umiejętności – informuje Anna Domańska, dyrektor Wydziału Edukacji UMK.
W listopadzie 2023 r. rozpoczęły się trzy cykle szkoleń:
Krakowska Szkoła Dyrektorów - dedykowana 24 osobom, które po raz pierwszy w tym roku szkolnym rozpoczęły przygodę na stanowisku dyrektora przedszkola/szkoły/placówki.
Szkolenia pozwoliły na lepsze poznanie struktury krakowskiej edukacji oraz przypomnienie kwestii,
za które dyrektor w szczególności jest odpowiedzialny. Zajęcia były prowadzone przez pracowników samorządu i jednostek miejskich, którzy dzielili się z nowymi dyrektorami swoim doświadczeniem.
Tegoroczny cykl organizowany był wraz z miejskich instytucjami nauki, kultury i sztuki, ponieważ głównie takie spotkania owocują w przyszłości współpracą i wzajemnymi korzyściami.
Spotkaliśmy się w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych, Słonecznej Przestrzeni Wsparcia, Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej, Centrum kultury Podgórza. Cykl warsztatów zwieńczyło szkolenie na Wawelu.
Krakowska Akademia Dyrektorów – skupiająca się głównie na doskonaleniu kompetencji miękkich wśród dyrektorów różnych typów szkół. Projekt zrealizowany został dzięki współpracy ze specjalistami
z Instytutu Spraw Publicznych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dyrektorzy mieli możliwość warsztatowego szkolenia umiejętności związanych m.in.
z komunikacją, tworzeniem efektywnych zespołów, budowaniem bezpiecznej organizacji, rozwiązywaniem konfliktów, czy wspieraniem pracowników.
Krakowska Akademia Dyrektorów 2.0 – powstała na bazie potrzeb, zaobserwowanych wśród uczestników ubiegłorocznej edycji Krakowskiej Akademii Dyrektorów. Zajęcia były rozszerzeniem kwestii szczególnie problematycznych dla kadry zarządzającej jednostkami oświatowymi. Zagadnienia skupiały się wokół tematyki m.in. budowania własnego wizerunku podczas wystąpień publicznych, asertywności, budowaniu autorytetu, czy przeciwdziałaniu własnemu wypaleniu zawodowemu – które wśród społeczeństwa jest co raz częściej zauważanym zjawiskiem.
- Krakowska Akademia Dyrektorów oraz Krakowska Akademia Dyrektorów 2.0 zrzeszały w tym roku łącznie 60 dyrektorów krakowskich jednostek oświatowych. Faktem jest, że projekty od początku ich powstania cieszą się bardzo dużym powodzeniem. Jeżeli zainteresowanie nimi w przyszłym roku szkolnym będzie podobne jak dotychczas, pomysł z pewnością będzie kontynuowany - podsumowuje Anna Domańska, dyrektor Wydziału Edukacji UMK.