górne tło

Pismo dotyczące Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025.

Uprzejmie informuję, że została przyznana dla Gminy Miejskiej Kraków pierwsza transza dotacji na realizację w roku szkolnym 2023/24 Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025. W związku z powyższym możliwe będzie rozpoczęcie wypłaty zaliczek przeznaczonych na udzielenie pomocy dla uczniów wskazanych na przedłożonych listach osób zakwalifikowanych do pomocy w ramach ww programu.

Przypominam, że:

Zgodnie z ww rozporządzeniem nie ma możliwości dofinansowania w ramach programu podręczników do kształcenia w zawodach.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 3 pkt. 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jako materiał edukacyjny należy rozumieć:

  1. materiał do kształcenia ogólnego, w tym dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na danym etapie edukacyjnym mający postać papierową lub elektroniczną,
  2. materiał do kształcenia zawodowego, w tym dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, umożliwiający realizację programu nauczania zawodu mający postać papierową lub elektroniczną.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 25 ustawy z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty materiały ćwiczeniowe to materiały przeznaczone dla uczniów służące utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.

Wysokość przyznanej pomocy na dofinansowanie zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych musi być zgodna z udokumentowanymi kosztami poniesionymi przez rodziców/opiekunów, jednakże nie może przekroczyć odpowiednio kwot, które zostały wskazane w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 maja 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025 (Dz. U z 2023 r., poz.1046).

Zasady dotyczące pobierania i rozliczania zaliczek oraz wypłaty pomocy dla uczniów, którzy uczęszczają do szkół prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków (dotyczy szkół wymienionych w załączniku nr 10):


Pobranie zaliczki w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025.

  1. Środki na wypłatę pomocy dla uczniów będą realizowane za pośrednictwem czeków elektronicznych. W celu pobrania w dowolnym oddziale Banku PKO BP gotówki, konieczne będzie przedłożenie wniosku o zaliczkę sporządzonego na druku stanowiącym załącznik nr 1 w terminie do 27 października 2023 r. do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, ul. Józefińska 14, na Dzienniku Podawczym, parter w godz. 7.30-15.30. Na druku pobrania zaliczki konieczne jest wskazanie szczegółowych danych pracownika szkoły, który będzie pobierał gotówkę z Banku PKO BP, tj.  imię i nazwisko, adres zameldowania, pesel, numer dowodu osobistego. Podane dane umożliwią w Banku weryfikację osoby, która po przedłożeniu dowodu osobistego, będzie mogła odebrać gotówkę. Wniosek o zaliczkę powinien zostać opieczętowany pieczątką szkoły/jednostki oświatowej. We wniosku o zaliczkę proszę nie uzupełniać drugiej tabeli (Konto Winien-Zaliczka w kwocie zł-Konto Ma);
  2. Wskazana kwota zaliczki do pobrania musi być określona na podstawie liczby uczniów zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w ramach rządowego programu, ujętych na listach przekazanych do MOPS oraz:
  1. Po wprowadzeniu przez Dział Finansowo – Księgowy wniosku, zostanie przekazana do Banku dyspozycja wypłaty gotówki. Pracownik MOPS-u poinformuje telefonicznie o terminie pobrania w Banku PKO BP zaliczki. Kolejność wypłaty zaliczek jest zależna od terminu przedłożenia w MOPS wniosku o zaliczkę;
  2. Za organizację i transport pobieranych środków pieniężnych do siedziby szkoły/jednostki oświatowej odpowiedzialny jest Dyrektor szkoły/jednostki.

Wypłata pomocy w ramach rządowego programu
 

  1. Po pobraniu przez pracownika szkoły środków na dofinansowanie zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych Dyrektor szkoły/jednostki oświatowej zwraca rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinny dom dziecka oraz opiekunom faktycznym w rozumieniu ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci) oraz pełnoletnim uczniom koszt zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych, po przedłożeniu przez wnioskodawców dowodów zakupu, do wysokości przyznanej pomocy. Dowodem zakupu jest jeden z poniższych dokumentów:
    1. faktura VAT,
    2. rachunek,
    3. paragon wraz z oświadczeniem o zakupie indywidualnym (załącznik nr 8),
    4. oświadczenie o zakupie indywidualnym (załącznik nr 8),
    5. potwierdzenie zakupu wystawiane, na podstawie faktury VAT i listy uczniów dla których zakupiono podręczniki/ materiały edukacyjne/materiałów ćwiczeniowych, przez podmiot dokonujący zakupu podręczników dla grupy uczniów, które zawiera imię i nazwisko ucznia, klasę, do której uczeń będzie uczęszczał, adres szkoły, wykaz zakupionych podręczników, kwotę zakupu, datę zakupu i czytelny podpis podmiotu dokonującego zakupu (załącznik nr 9);
  2. Pełnoletni uczeń, rodzic lub osoba upoważniona potwierdza odbiór pieniędzy na indywidualnym rozliczeniu dofinansowania zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych (załącznik nr 4);
  3. Z chwilą określania wysokości pomocy dla poszczególnych uczniów oryginały ww dowodów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych powinny być opisane w sposób trwały na odwrocie w następujący sposób: "Pokryto w wysokości ………………………… zł ze środków przyznanych w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025. Podręczniki/materiały edukacyjne/materiały ćwiczeniowe zakupiono dla ucznia …………………… (imię i nazwisko ucznia).". Powyższy opis powinien być podpisany przez osobę dokonującą rozliczenia;
  4. W przypadku prośby wnioskodawców o wydanie oryginału faktury, należy opisać oryginał faktury, zgodnie z informacją podaną w pkt. 3 i następnie wykonać dwustronną kserokopię dokumentu celem załączenia go do wniosku. Kserokopie dokumentu należy potwierdzić za zgodność z oryginałem.

Rozliczenie pobranej zaliczki
 

  1. Rozliczenia zaliczki należy dokonać w terminie do 14 dni od daty jej pobrania, nie później niż do 30 listopada 2023 r.;
  2. Pobraną kwotę rozlicza się przedkładając na Dziennik Podawczy MOPS, ul. Józefińska 14, w godz. 7.30-15.30 następujące dokumenty:
    1. druk „rozliczenie zaliczki pobranej”-  podpisany przez osobę pobierającą zaliczkę (uzupełnienie danych osoby pobierającej zaliczkę, wysokość pobranej zaliczki, kwota wydatkowanych środków oraz kwota do zwrotu, liczba załączników jest równoznaczna z liczbą osób objętych pomocą [indywidualnych rozliczeń], data i podpis pobierającego zaliczkę, na odwrocie proszę zamieścić adnotację o treści: „W załączeniu ……… szt. indywidualnych rozliczeń dot. udzielonej pomocy w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym” oraz podanie łącznej wypłaconej kwoty w kolumnie obok oraz na dole w podsumowaniu) – załącznik nr 2,
    2. zbiorcze rozliczenie rządowego programu pomocy uczniom z uwzględnieniem wypłat dla poszczególnych uczniów – załącznik nr 3,
    3. oryginały indywidualnego rozliczenia dotyczące poszczególnych uczniów – załącznik nr 4. Kserokopia ww dokumentu jest przechowywana w szkole jako załącznik do wniosku.
    4. tabela dot. rozliczenie rządowego programu ze względu na typ niepełnosprawności uczniów objętych pomocą – załącznik nr 5,
    5. kserokopia potwierdzenia wpłaty gotówki do Banku PKO BP, w  przypadku pobrania zaliczki w wyższej kwocie niż dokonane wypłaty pomocy - załącznik nr 6. (Na druku należy wpisać liczbą i słownie kwotę niewykorzystanych środków, imię i nazwisko osoby odbierającej środki w Banku PKO BP oraz uzupełnić nazwę i nr szkoły).
  3. Do rozliczenia przedkładanego w MOPS nie należy dołączać dokumentów na podstawie, których dokonano refundacji kosztów zakupów podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych. Ww. dokumenty (faktury, rachunki, paragony oraz oświadczenia) pozostają w dyspozycji szkoły jako załączniki do wniosków.

W razie jakichkolwiek niejasności proszę o kontakt z pracownikiem MOPS-u pod numerem tel.12/616-54-71.

 

Zwrot kosztów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych w ramach Rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025 dla uczniów szkól prowadzonych przed inne podmioty niż Gmina Miejska Kraków (dotyczy szkół wymienionych w załączniku nr 11).
 

  1. Na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 maja 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025, w przypadku szkół, które nie są prowadzone przez Gminę Miejską Kraków, za zwrot kosztu zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych jest odpowiedzialny bezpośrednio Prezydent, w którego imieniu na podstawie wydanego pełnomocnictwa, w powyższym zakresie, działa na terenie Krakowa - Dyrektor MOPS;
  2. W związku z powyższym proszę o zebranie od opiekunów uczniów lub pełnoletnich uczniów, zakwalifikowanych do otrzymania pomocy w ramach rządowego programu oryginałów dowodów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych tj.:

lub

Proszę o zwrócenie uwagi, aby na przekazanych fakturach była zaznaczona informacja na temat poniesionych wydatków za zakup podręczników („zapłacono”) oraz wskazana szczegółowa informacja dotycząca zakupionego podręcznika (podany tytuł podręcznika a nie adnotacja – „ podręcznik szkolny”, w przypadku braku wskazania tytułu podręcznika należy uzupełnić oświadczenie o zakupie indywidualnym);

  1. Oryginały ww dowodów zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych powinny zostać zweryfikowane pod kątem możliwości udzielenia dofinansowania zakupu wskazanych podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych  w ramach  ww rządowego programu;
  2. Oryginalne dowody zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych, o których mowa w pkt. 3 należy przekazać wraz z zestawieniem stanowiącym załącznik nr 7 na Dziennik Podawczy MOPS, ul. Józefińska 14, w terminie do 27 października 2023 r.;
  3. Proszę o sprawdzenie poprawności podanych numerów rachunków, które powinny zawierać 26 cyfr;
  4. Zwroty środków za poniesione wydatki dot. zakupu podręczników/materiałów edukacyjnych/materiałów ćwiczeniowych będą realizowane bezpośrednio przez MOPS na wskazane rachunki.



Z wyrazami szacunku
z up. Prezydenta Miasta
Witold Kramarz
Dyrektor
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej