Zespół Szkolno-Przedszkolnego nr 8 - aktywność w ramach projektu
Działania w ramach programu #Ogarniam życie:
- Reklamowanie szkolnych kółek zainteresowań w celu wskazania uczniom atrakcyjnych i pożytecznych sposobów spędzania wolnego czasu. Uczniowie klasy 7 wykonali plakaty do każdego z kółek, które działa na terenie naszej szkoły. Sami stali się ‘żywą reklamą’ i ogłaszali oferty podczas przerw, ale także w poszczególnych klasach nalekcjach, aby każdy na pewno mógł zapoznać się z propozycjami. Ta forma zachęcania do udziału w zajęciach dodatkowych bardzo się wszystkim spodobała.
- Klasa 7 skorzystała z lekcji o zdrowym odżywianiu, którą przeprowadziła pani psycholog.
W kolejnym tygodniu podczas godziny wychowawczej, uczniowie sami wykonywali drugie śniadanie, które potem mogliśmy wspólnie celebrować. Było to połączenie wykorzystania swojej wiedzy w praktyce, nauka zdrowych nawyków, ale przede wszystkim świetny sposób na integrację zespołu klasowego.
- Poprosiliśmy chętne osoby o zaprezentowanie nam swoich pasji, zainteresowań oraz sposobów na atrakcyjne wypełnianie swojego czasu. Uczniowie mogli przygotować to w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej. Przedstawiali to przed swoim zespołem klasowym, a potem plakaty zostały umieszczone na szkolnych korytarzach, a prezentacje multimedialne na stronie www szkoły.
- Stworzyliśmy gazetkę, która informuje uczniów, nauczycieli oraz rodziców o programie oraz planowanych akcjach. Oplakatowaliśmy szkołę, rozdaliśmy gazetki.
- Wykorzystaliśmy także inne okazje, by rozszerzać świadomość uczniów w różnych dziedzinach. Idealną okazją był Światowy Dzień Zespołu Downa, który przypada 21 marca. W wybranych klasach odbyła się pogadanka o tym, czym jest Zespół Downa. Wykonywaliśmy kolorowe skarpetki, które są symbolem tego dnia. Przez uczniów klasy 7a przygotowana została gazetka informacyjna oraz zostały powieszone plakaty informacyjne. Miało to wydźwięk informacyjny ale było także dobrą okazją do nauki tolerancji wobec innych osób.
- Organizowanie dla poszczególnych klas wyjazdów o charakterze sportowym: na basen, na lodowisko, wycieczki rowerowe. Pozwala to dzieciom zapoznać się z kolejnymi dyscyplinami sportowymi, integruje grupę i wskazuje kolejne, alternatywne dla telefonu czy komputera, sposoby spędzania wolnego czasu.
- Końcem kwietnia została zorganizowana wycieczka w Beskid Wyspowy z przewodnikiem PTTK. Wzięło w niej udział 43 uczniów z naszej szkoły. Oprócz wysiłku fizycznego, jaki uczniowie musieli włożyć w zdobycie szczytów, były zabawy integracyjne na świeżym powietrzu w przepięknym krajobrazie oraz spora dawka ciekawie przemycanej wiedzy na temat fauny i flory danego regionu, wierzeń oraz legend lokalnych. Kolejna wycieczka jest planowana na 27 maja.
- Zorganizowaliśmy spotkania z ciekawymi ludźmi dla uczniów wszystkich klas naszej szkoły: byli to podróżnicy, sportowiec oraz rekordzista świata w speedcubbingu.
- Klasy ósme naszej szkoły uczestniczyły w spotkaniu z Policjantem, który tłumaczył im prawne konsekwencje nieodpowiedzialnych zachowań. Jesteśmy przekonani, że człowiek ogarniający swoje życie jest świadomy reperkusji swoich zachowań.
- W klasie 7 odbyła się lekcja na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Chcąc poszerzyć zakres tematyki związanej z instytucją, z którą współpracujemy w ramach projektu – Zarząd Dróg Miasta Krakowa, podczas lekcji szczególnie pochyliliśmy się nad tematem związanym z poruszaniem się osób z niepełnosprawnościami. Omówiono utrudnienia, z jakimi na co dzień zmagają się osoby niewidome, niesłyszące lub poruszające się na wózku inwalidzkim. Uczniowie zastanawiali się nad udogodnieniami w infrastrukturze miast i projektowaniu budynków, tak by minimalizować bariery w poruszaniu się. Następnie, uczniowie wraz z nauczycielem techniki, stworzyli projekty przedstawiające budynek szkoły dostosowany dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
- Klasy 4-6 dostały zadanie na zakończenie programu, aby napisać wiersze oraz zrobić plakaty do wybranego zagadnienia rozszerzającego temat akcji.