górne tło

Konferencja pn. „Uczeń ze specjalnymi potrzebami – opracowanie modelu szkolenia i doradztwa”

Szanowni Państwo Dyrektorzy

Przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych

ogólnodostępnych i integracyjnych

 

nawiązując do zaproszenia, które otrzymali Państwo od Pani Minister Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu, Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego, a także Pani Ewy Neroj Zastępcy Dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej MEiN, w sprawie bezpłatnych szkoleń dotyczących edukacji uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, realizowanych jako projekt równolegle we wszystkich województwach, Gmina Miejska Kraków jako organ prowadzący szkoły samorządowe, rekomenduje udział Państwa przedstawicieli w  przedmiotowym szkoleniu.

Działania na rzecz podnoszenia kompetencji kadry pedagogicznej w tym zakresie wynikają ze Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2021-2030 oraz Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030. Szkolenia stanowią realizację działania nr 14 rządowego programu Dostępność Plus, wpisują się także w założenia kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.

Dziś, kiedy od kilku już lat w polskim systemie oświaty znany jest model edukacji dla wszystkich uczniów i wdrażane są w tej mierze systemowe zmiany w prawie oświatowym, trudno sobie wyobrazić, by Dyrektorzy przedszkoli i szkół odpowiadający za proces kształcenia i wychowania nie byli zainteresowani przygotowaniem swoich kadr do wyzwań i oczekiwań jakie on za sobą niesie, zwłaszcza, że rekomendowany projekt szkoleniowy  jest bezpłatny.

 

Podobnie trudno sobie wyobrazić pasywność Dyrektorów i Nauczycieli wobec samej idei edukacji włączającej definiowanej przez MEiN jako:

„podejście w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne.

Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli  społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego
i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia”.

Właśnie dlatego, od kilku lat za pośrednictwem Portalu Edukacyjnego zachęcamy Państwa do korzystania z różnego rodzaju szkoleń i projektów finansowanych bądź przez Gminę Miejską Kraków, bądź przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Stosowana w przekazie szkoleniowym forma on-line, minimalizująca  obciążenie potencjalnych uczestników również powinna sprzyjać otwartości na  te propozycje.

Chodzi o to, aby każda szkoła - korzystając ze standaryzowanych narządzi i rozwiązań wspierających pracę nauczycieli – doskonaliła jakość swojej pracy w kontekście potrzeb uczniów.

Temu służy również oferta szkoleniowa przygotowana w projekcie pozakonkursowym pn. „Uczeń ze specjalnymi potrzebami – opracowanie modelu szkolenia i doradztwa” realizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, w ramach którego powstawała koncepcja modelu szkolenia i doradztwa, programy szkoleń i materiały szkoleniowe.

Jak wspomniałam wyżej wsparcie szkoleniowo-doradcze realizowane jest bezpłatnie we wszystkich województwach przez podmioty wyłonione w konkursie zorganizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) Oś Priorytetowa: II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania: 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty.

W województwie małopolskim podmiotem tym jest:

Radosław Świergosz, Instytut Nauki „Lektikon”, https://lektikon.pl/kontakt

Terminy i godziny szkoleń on – line są uzgadniane, tak aby nie zakłócały pracy Państwa jednostki. Jednocześnie cennym jest fakt uzyskania dostępu do zasobów gotowych narzędzi do pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (platforma), które wszyscy nauczyciele mogą wykorzystywać na co dzień.

Bardzo Państwa proszę o efektywne zachęcenie nauczycieli do udziału w szkoleniu i wytypowanie kilku osób z Państwa przedszkola/szkoły do uczestniczenia w nim.

Jestem głęboko przekonana, że jako stolica Małopolski i w tej mierze staniemy się przykładem otwartości na wyzwanie czasu, które tym razem oczekuje od nas, by tworzona w szkołach przestrzeń była przyjazna dla wszystkich uczniów, z uwzględnieniem zasad, które pozwolą ułatwiać sobie pracę, a nie dokładać kolejnych obciążeń.

Już dziś zapraszam również serdecznie  Państwa Dyrektorów i Wicedyrektorów na konferencję „Edukacja uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi”, która odbędzie się 28 kwietnia 2023, w godzinach 11.00 – 14.00, w Sali Obrad Urzędu Miasta Krakowa, Plac Wszystkich Świętych 3-4.

Celem konferencji organizowanej wspólnie przez  Miasto Kraków-Wydział Edukacji UMK oraz Instytut Nauki Lektikon i Akademię ADN jest przybliżenie idei, zakresu i organizacji wyżej wspomnianych szkoleń, a także zaprezentowanie doświadczeń i korzyści małopolskich szkół i przedszkoli, które dotychczas wzięły udział w projekcie. 

Link do rejestracji:  https://lektikon.pl/wydarzenie/konferencja-krakow/

Liczba miejsc ograniczona - decyduje kolejność zgłoszeń.

W załączeniu przekazuję program konferencji, licząc na spotkanie z Państwem w najbliższy piątek.

Program konferencji

Anna Domańska

Dyrektor Wydziału Edukacji UMK