Już niebawem szkolne korytarze w całej Polsce, w tym także w Krakowie, wypełnią się uczniowskim gwarem. "Będzie to naprawdę wielka chwila w życiu szkolnych społeczności, szczególny czas odbudowywania relacji międzyludzkich, zespołów klasowych – już teraz poza ekranem komputera i smartfona" – pisze w liście skierowanym do dyrektorów i nauczycieli z krakowskich szkół Anna Korfel-Jasińska, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Edukacji, Sportu i Turystyki.
Szanowni Państwo
Dyrektorzy oraz Nauczyciele,
przez ostatni rok nauczanie w szkołach w całej Polsce co zasady było realizowane w sposób zdalny. Dla uczniów tak długi czas rozłąki z nauczycielami oraz koleżankami i kolegami z klasy był sytuacją nową oraz pod wieloma względami wyjątkową.
Ostatnie dwa miesiące roku szkolnego 2020/2021 to szczęśliwie czas stopniowego powrotu do nauki w szkolnych salach i pracowniach. 4 maja do szkół podstawowych wrócili już uczniowie z klas I-III. W najbliższy poniedziałek, 17 maja dołączą do nich uczniowie starszych klas szkół podstawowych, a także młodzież ze szkół ponadpodstawowych, choć początkowo, przez dwa tygodnie nauka będzie odbywać się w trybie hybrydowym. Już 31 maja szkolne korytarze w całej Polsce, w tym także w Krakowie, wypełnią się uczniowskim gwarem. Będzie to naprawdę wielka chwila w życiu szkolnych społeczności, szczególny czas odbudowywania relacji międzyludzkich, zespołów klasowych – już teraz poza ekranem komputera i smartfona.
Tak, jak ludzki organizm nie jest gotowy na wzmożony wysiłek fizyczny po długiej przerwie w treningach sportowych, tak jest też z budowaniem poczucia bezpieczeństwa po długim czasie rozłąki. Ta analogia nie jest przypadkowa – wiemy z doświadczenia, że rozpoczynanie treningów od najbardziej wymagających ćwiczeń nie przynosi oczekiwanego efektu, a wręcz przeciwnie – skutki zbyt intensywnego działania mogą być odwrotne od oczekiwanych. Po długim czasie przerwy, powroty sportowców do treningów wymagają jeszcze jednego – szczególnego wsparcia trenera. To od jego empatii, zastosowanych metod motywacji i technik zależeć będzie końcowy sukces. Podobnie jest w przypadku powrotu uczniów do szkół. Pamiętajmy, że to nie będzie powrót z wakacji, ani też powrót do tego, co było. To będzie szkoła, do funkcjonowania w której wszyscy w dużej mierze będą musieli się zaadaptować na nowo. Pomóżmy odnaleźć się uczniom w tej sytuacji, poświęcając – choć w pierwszych dniach – więcej czasu na rozmowę, troskę o wzajemne relacje i ponowną integrację. Być może będą temu sprzyjały tereny zielone, które znajdują się w okolicy wielu krakowskich szkół, czy też przyszkolne place zabaw i boiska sportowe. Uczniowie, po tak długim pobycie w domach, są spragnieni nie tylko kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami, ale również spędzania z nimi czasu na świeżym powietrzu.
Szanowni Państwo, za nami trudny pod wieloma względami rok. Jestem jednak przekonana, że dzięki rozsądnemu i empatycznemu podejściu do siebie nawzajem, jesteśmy w stanie nie tylko nadrobić ewentualne zaległości edukacyjne, ale przede wszystkim – odbudować na nowo kontakty. Dzięki temu dzieci i młodzież powrócą do szkół bez lęków i obaw, a to najbardziej zmotywuje ich do dalszego działania i woli osiągania sukcesów.
Z najlepszymi życzeniami,
Anna Korfel-Jasińska
Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
ds. Edukacji, Sportu i Turystyki