W ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej w Samorządowym Przedszkolu nr 20 w Krakowie podjęto szereg ciekawych działań.
1.Wykonano grupowe plakaty przeciwko przemocy, agresji rówieśniczej. Wystawa na holu.
2.Warsztaty z psychologiem z wykorzystaniem materiałów opracowanych przez Zespół Fundacji „Instytut Edukacji Pozytywnej”. Dzieci rozpoznawały i nazywały emocje oraz dowiedziały się, jak słowa i gesty mogą wpływać na innych. Szukały również sposobów naprawienia wyrządzonej krzywdy, odkrywając, że przeprosiny i rozmowa mają ogromną moc. Na koniec wykonały własne prace plastyczne – „serduszka z listków”, symbolizujące moc dobrych słów i gestów.
3.Akcja informacyjna dla Rodziców. Rodzice otrzymali specjalny „List do rodziców”, w którym znalazły się wskazówki, jak kontynuować rozmowy o przeciwdziałaniu przemocy w domu i jak wspierać dzieci w rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych.
4. Dzień gier zespołowych. W grupach zostały przeprowadzone gry uczące budowania relacji w grupie, szacunku do innych i efektywnego działania dla wspólnego celu.
„Kolorowe uśmiechy zbieramy” – gra typu „ściganka”, dzieci podzielone są na dwa zespoły.
Z kolorowych dużych kół tworzone są dwie trasy, a na kołach doklejone papierowe, uśmiechnięte minki. Pionkami są dwoje dzieci wybrani przez zespół jako przedstawiciele. Zespoły naprzemiennie rzucają kostką do gry, pionki przesuwają się zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek. Dodatkowo pionki zbierają do koszyka uśmiechnięte buzie tylko z tych pół, na których się zatrzymują. Wygrywa zespół, który zbierze najwięcej uśmiechniętych minek.
„Wesołe domino XXl” - gra nawiązująca zasadami do standardowej gry w domino, jednakże na poszczególnych kafelkach widnieją różne miny oraz kafelki są w dużych rozmiarach. Uczestnicy wspólnie układają domino na podłodze.
„Zakodowany uśmiech” – gra z wykorzystaniem maty do kodowania. Uczestnicy otrzymują kartoniki w kolorze żółtym lub czerwonym, na odwrocie zapisany jest kod (np. A2). Kartoniki rozmiarami odpowiadają polu na macie. Każdy uczestnik po kolei kładzie swój kartonik na odpowiednim polu. Efektem finalnym jest uśmiechnięta minka.
5. Zorganizowanie uroczystości przedszkolnej dla wszystkich grup pod hasłem
„My agresji nie lubimy, zgodnie razem się bawimy”
Przeprowadzone zabawy:
„Dzieńdoberek, witam cię, czy choć trochę lubisz mnie
(partnerzy podają sobie prawe ręce)
Dzieńdoberek zgadza się, bardzo bardzo lubię cię
(partnerzy podają sobie lewe ręce)
Ja i Ty lubimy się, więc przytulmy teraz swe kolana
(partnerzy trzymają się za ręce, obracają dookoła, na hasło: kolana zatrzymują się i dotykają kolanami)
Dwóm tańczyć się zachciało,
zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało fari fari fara.
Dzieci tańczące w parach stają w miejscu trzymając się za skrzyżowane ręce, przeciągają się między sobą do przodu i tyłu (udając kłótnię) a następnie rozchodzą się machając ze złością rękami w rytm melodii
Kłócili się ze sobą,
ze sobą, ze sobą,
ja nie chcę tańczyć z tobą fari fari fara.
Dzieci po udawanej kłótni w zwrotce II, zmieniają parę, czyli podchodzą do innego dziecka podają sobie skrzyżowane ręce i obracają się w koło w rytm melodii, śpiewając ostatnią zwrotkę
Poszukam więc innego,
innego, innego,
do tańca zgrabniejszego, fari, fari, fara
Tekst piosenki:
1.
Czasem w sercu burza gra,
A w tej burzy jestem ja.
To jest złość – ją każdy zna,
Złość znasz Ty, znam ją i ja!
Refren:
Złoszczę, złoszczę złoszczę się!
Tupię nogą i krzyczę!
Krzyczę głośno tak, że hej!
Ale wciąż jestem okej.
Bo nie ranię, nie popycham,
Nie przezywam brzydko Zdzicha.
Krzyknę sobie raz czy dwa,
Wkrótce złość mi spokój da!
2.
Złość potrafi zniszczyć dzień,
Potem mija jak zły sen.
Więc dlatego bracie mój,
Nim obrazisz - pomyśl, stój!
Refren:
Złoszczę, złoszczę złoszczę się! ….
3.
Można wrzasnąć: jestem zły!
Można tupać, szczerzyć kły.
Można narysować gniew,
By uleciał aż do drzew!
Refren:
Złoszczę, złoszczę złoszczę się! …