W naszym Przedszkolu, zakończył się Tydzień Budowania Relacji, wyjątkowe wydarzenie, które miało jeden, jasny cel: w bezpiecznej i wspierającej atmosferze pomóc dzieciom zrozumieć i doświadczyć relacji międzyludzkich jako źródła poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i radości z bycia razem. Celem akcji było nie tylko radosne przeżycie krótkiego czasu w przedszkolu, ale także wypracowanie trwałych nawyków budowania pozytywnych więzi z rówieśnikami i z bliskimi w rodzinie.
Nauczycielki zaplanowały tydzień tematyczny, który pozwolił dzieciom dotknąć różnych aspektów relacji. Każdy dzień miał charakter edukacyjno-reaktywny. I tak realizowano Dzień Przyjaźni, Dzień o Empatii, uczuciach, i emocjach, Dzień o współpracy i pomaganiu, Dzień o komunikacji i słuchaniu, Dzień Uśmiechu.
W ramach zajęć realizowane były scenariusze „Metafora serduszka” i „Ławica ryb”, które pomagały dzieciom wyobrazić sobie relacje jako wspólne bycie w jednej sieci zaufania i empatii. Dzieci tworzyły plakaty grupowe na tematy takie jak: „Nasza grupa”, „Drzewko dobrych słów”, „Drzewko przyjaźni”, „Galeria uśmiechów”, „Krąg dziecięcych rąk” oraz „Dobry przyjaciel jest...”. Te prace stały się nie tylko piękną dekoracją przedszkolnego korytarza, lecz także wizualnym przypomnieniem zasad życzliwości i współpracy obowiązujących w grupie.
Wspólna praca dzieci obejmowała także działania integrujące środowisko przedszkolne; tworzono z dziećmi „Kodeksu życzliwości”, wykonywano „Pudełka dobrych emocji”, codziennie realizowano poranne „Kręgi przyjaźni”, które integrowały dzieci i pomagały im rozpocząć dzień w bezpiecznej, wspierającej atmosferze.
Zajęcia prowadzone były także poprzez zabawy w rozpoznawanie emocji „Minki”, „Co czuję?”, „Moje emocjonalne serce”, „Krąg uczuć”, „Wachlarz emocji”. Dzięki nim dzieci uczyły się, że wszystkie emocje są naturalne i potrzebne, że można je akceptować i wyrażać w sposób bezpieczny i konstruktywny.
Nie zabrakło również zabaw integracyjnych, które kształtowały poczucie przynależności, takie jak „Tunel przyjaźni”, „Podaj uśmiech”, „Wspólna budowla”, „Nici przyjaźni”, „Koło przyjaźni”, „Grupowe podnoszenie” oraz „Zaufanie”. Te aktywności były odpowiedzią na potrzebę stworzenia w grupie przestrzeni, w której każdy czuje się akceptowany i bezpieczny.
Dodatkowo dzieci brały udział w tańcach i wspólnym śpiewaniu piosenek o przyjaźni, powstały także prace plastyczne – „Serduszko z liści” – będące praktycznym wyrazem zrozumienia i przeżywania relacji.
Ważnym elementem Tygodnia Budowania Relacji było zaangażowanie rodziców. W domu wraz ze swoimi dziećmi tworzyli oni „Dom Pełen Emocji” – konstruowali przestrzenne domki, na których umieszczali nazwy emocji, które go tworzą. Metaforyczne przedstawienie sposobu budowania pozytywnych relacji w rodzinie, zaowocowało wystawą na holu głównym przedszkola, gdzie rodziny mogły podziwiać wspólne dzieło i zastanowić się nad tym, jak emocje współtworzą rodzinne więzy.
Również aby zaangażować rodziców w Tydzień Budowania Relacji, na stronie internetowej przedszkola, zamieszczono artykuł pedagogizujący pt. „Bądź przy mnie blisko, czyli o relacjach rodziców z dziećmi”, stworzono gazetkę dla rodziców na holu głównym przedszkola oraz udostępniono rodzicom prezentację komputerową pt. „Tydzień o budowaniu relacji”.
Tydzień Budowania Relacji pokazał, że w przedszkolu możliwe jest łączenie zabawy, nauki i refleksji w sposób, który rodzi trwałe wartości. Dzieci wróciły do domu z nowymi umiejętnościami wyrażania emocji, lepszym zrozumieniem potrzeb innych oraz z przekonaniem, że bycie razem to nie tylko wspólna zabawa, lecz także odpowiedzialność za siebie nawzajem. Rodzice zaś otrzymali narzędzia do wspierania tych wartości w domu, co z pewnością przełoży się na jeszcze silniejsze więzi rodzinne i przedszkolne.