Samorządowe Przedszkole nr 35
Tydzień budowania relacji
Samorządowe Przedszkole nr 35 z Oddziałami
Integracyjnymi w Krakowie
Podjęte działania w grupach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Pogadanki i rozmowy z wykorzystaniem ilustracji -nazywanie emocji ,opowiadanie o uczuciach w różnych sytuacjach .
- Literatura: Bajki o emocjach, opowiadania, wiersze: „ Feluś i Gucio”,„Złośnik” , „Serduszko z liści”, ”Czy złość można zamknąć w słoiku?”, „Od złości do radości”, „Zły humorek”, „Śniadanie z przyjaciółmi”
- Teatrzyk samorodny z pacynkami ( w parach) odgrywanie scenek na ochotnika
- Filmy edukacyjne: „Nauka emocji”, „pt” ”
- Zabawy muzyczno- ruchowe „Emocje Potworka „ Śmieszne figury „Jestem zuch”, „Ćwicz i rób to co Gucio” ,
- Zabawy rozwijające umiejętności społeczne – wyrażanie emocji poprzez taniec
- słuchanie piosenki o emocjach wraz z pokazywaniem „Little Angel po Polsku”
- Zabawy plastyczne : „RadośćMisia” , „Radość sowy”, „Emotki”, „Radość dzieci” „Moja ulubiona emocja” „Maski”, „Serduszka”- wykorzystanie różnorodnego materiału plastycznego oraz darów jesieni. Zastosowanie ciekawych technik plastycznych np. kolaż, mokre w mokre.
- zabawy z emocjami: „Narysuj emocję”, „Zabawa z lustrem”, „Jesteś moim lustrem”, „Co czujesz gdy…?”, „Co to za emocja”
- Zabawa ze słowem- metoda zdań niedokończonych C. Freineta : „ Czuje złość kiedy….. mogę wtedy…. „ Czuje radość kiedy…. mogę wtedy…..” , „ Czuje strach kiedy….. moge wtedy….”
- zabawy regulujące emocje: „ Tylko spokojnie”, „Policz do 5albo do 10”, „Balonik”, „Mindfulness”
- wspólne poszukiwanie bezpiecznych i skutecznych sposobów na wyrzucenie /odreagowanie/ złości, np.: tupanie, skakanie, bieganie, boksowanie poduszek..., lub innej trudnej dla nich emocji np.: lek, smutek.
- Krąg przyjaźni (rozmowa o tym jak słowem i czynem możemy kogoś skrzywdzić, ale też jak możemy dbać o innych oraz naprawiać krzywdę, którą im wyrządzamy.
- Akcja: ”Dobre słowo” – niech każdy dzień zaczyna się od życzliwości – warsztaty z wykorzystaniem „Drzewa miłych słów”
- „Uśmiech poproszę” – zdjęcie w foto-budce
- Zajęcia z pedagogiem specjalnym i psychologiem pt. „Ja i moje emocje”
Podjęte działania w Oddziałach specjalnych
- rozpoznawanie i nazywanie emocji – wykorzystanie piankowych poduszek (siedzisk)
z emocjami
- ćwiczenia w naśladowaniu stanów emocjonalnych - odgrywanie min, wykorzystywanie obrazków z emocjami, gra w "lustro" - jedna osoba naśladuje mimikę drugiej
- dopasowywanie obrazków z konkretnymi emocjami (emotikony)do ilustracji przedstawiających wydarzenia, które wywołują te emocje
- poznanie możliwych sposobów radzenia sobie ze złością, smutkiem i strachem – wykorzystanie tabliczek z symbolami PCS
- Emocje – gra memory, rozwijanie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
- „Domek dla emocji” –kształtowanie zdolności odróżniania emocji, a także umiejętności łączenia emocji z jej graficznym obrazem
- nauka prostych gestów wyrażających emocje w świecie osób niesłyszących.