W ramach ogólnopolskiego „Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej”, w dniach 29.09-03.10.2025, w Zespole Szkół i Placówek pn. „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie przeprowadzono szereg aktywności w formie zajęć warsztatowych w poszczególnych klasach wszystkich szkół, zajęć indywidualnych, zajęć profilaktycznych, bajkoterapii, kampanii plakatowej oraz debaty wśród uczniów najstarszych. Powyższe działania prowadzone były przez pedagogów i psychologów szkolnych.
Zajęcia w klasach Szkoły Podstawowej:
Klasy 1-3 – „Co to jest przemoc? Jak poznać, że ktoś ma kłopot? Dlaczego przyjaźń jest ważna?” – tworzymy kodeks klasowej życzliwości;
„Co robić, gdy widzę przemoc? – słowa mają moc”;
„Przemoc nie jest super mocą – Superhipo radzi” – kampania plakatowa dla dzieci młodszych (żródło: www.zlotynauczyciel.pl)
Klasy 4-6 – „Ja w mojej klasie, co wiem o sobie?” – 7 zasad budowania dobrych relacji;
„Co zrobić, gdy jestem świadkiem przemocy rówieśniczej – reagować czy nie?” – bajka psychoedukacyjna Rękawiczki Pokoju https://infantylny.pl/bajka-terapeutyczna-o-biciu-rekawiczki-pokoju/.
Klasy 7-8 – „Gdzie zgłosić się o pomoc?” – kształtowanie kompetencji zaradczych;
„Nie scrolluj do traumy” – przemoc fizyczna i brutalne treści w filmach, serialach, grach i mediach społecznościowych – spadek empatii i wzrost tolerancji – zjawisko trimmingu” – zajęcia warsztatowe – przygotowanie plakatów na temat wpływu przemocy na ekranie, na umysł młodego człowieka – kampania plakatowa dla uczniów starszych.
Szkoła Branżowa I-go stopnia, Technikum, Szkoła Przysposabiająca do Pracy (wiek uczniów – 15-23 lata)
„Formy przemocy – jak radzić sobie z agresją? Jak czuje się agresor, a jak czuje się ofiara?” - burza mózgów, mind mapping;
„Jak być spoko osobą i reagować, gdy komuś dzieje się krzywda?” – debata uczniowska na temat nękania i przemocy rówieśniczej w szkole i w cyberprzestrzeni;
„Jak przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?”;
(źródło:m.in.https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/12557/7-309_321-Umiastowska%20(pol.).pdf?sequence=3&isAllowed=y,
https://edukacja.fdds.pl/course/view.php?id=302 oraz opracowania własne)
„Rzecz całkiem pewna – straszna historia – mechanizm plotkowania – dlaczego tego nie robić?”;
https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/2019/01/bajka-dunska-rzecz-cakiem-pewna-hans.html
„Czy potrafię narysować przemoc?” – kampania plakatowa dla uczniów SPdP;
„Trzy sita Sokratesa – przesiej zanim powiesz – mechanizm plotkowania”.
https://www.youtube.com/watch?v=adi78GFwfaE
Wszystkie scenariusze powyższych aktywności zostały przygotowane z dostosowaniami dla osób z niepełnosprawnościami (wzrokową, intelektualną, sprzężoną) oraz dedykowane realizacji „Tygodnia o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej”.