górne tło

MOCAK - letnia oferta dla szkół

Przekazujemy informacje o letnich lekcjach muzealnych w MOCAK-u przeznaczonych dla przedszkoli, szkół i placówek edukacyjnych.

Zapraszamy szkoły, przedszkola oraz inne placówki edukacyjne do skorzystania z oferty lekcji muzealnych w MOCAK-u. Proponujemy zajęcia o różnorodnej tematyce, a ich przebieg jest dopasowany do wieku uczestników. Podczas spotkań młodzi odbiorcy sztuki mogą nie tylko zobaczyć ekspozycje i zdobyć nową wiedzę, lecz także twórczo ją wykorzystać podczas części warsztatowej. Zajęcia rozwijają u dzieci i młodzieży samodzielne myślenie oraz pobudzają do kreatywności. Aktywny udział sprawia, że przyswajanie wiedzy staje się dla nich zabawą i chętnie odwiedzają Muzeum ponownie.

Przedszkole oraz nauczanie początkowe

W trakcie zajęć dzieci zwiedzą budynek MOCAK-u oraz dowiedzą się, na czym polega specyfika działalności Muzeum. Zobaczą wybrane prace z ekspozycji oraz wezmą udział w interaktywnych warsztatach artystycznych. Celem zajęć jest oswojenie najmłodszych odbiorców sztuki z przestrzenią Muzeum oraz zaciekawienie wybranymi aspektami sztuki współczesnej.

Twórcze, aktywne zwiedzanie Muzeum połączone z poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie: „Czym jest kolekcja sztuki współczesnej?”. Podczas zajęć dzieci będą wykonywać zadania związane z obiektami z Kolekcji MOCAK-u. Uczestnicy opowiedzą o swoich prywatnych kolekcjach. Warsztaty mają na celu przybliżenie idei kolekcjonerstwa i prezentacji eksponatów w przestrzeni muzealnej.

Podczas zajęć zastanowimy się, skąd wiemy, co widzimy? Czy jedna osoba za każdym razem zobaczy to samo? Czy to, co się widzi, zależy od tego, kto patrzy? Jakie historie kryją się za przedmiotami, które oglądamy? Sprawdzimy to doświadczenie, korzystając z różnych metod patrzenia inaczej. Wykonamy narzędzia do patrzenia, wpływające na postrzeganie i zwiedzimy z nimi wystawę w poszukiwaniu prac, które nas inspirują.

Uczestnicy zajęć będą mogli zapoznać się z postacią wybitnego historyka sztuki, pisarza i krytyka, jakim był Mieczysław Porębski, a także poznać historię jego przyjaźni z artystami. Zostaną również zaproszeni do odkrycia zaaranżowanej w Muzeum przestrzeni biblioteki Profesora – wystawy pełnej arcydzieł. Lekcja to aktywne zwiedzanie wystawy Kolekcji MOCAK-u znajdującej się w Bibliotece Mieczysława Porębskiego.

 

Szkoły podstawowe, klasy 4–8

wiek uczestników: 10–14 lat
 

Czym jest sztuka współczesna? Czy każdy musi rozumieć, „co artysta miał na myśli”? Dlaczego w muzeum sztuki współczesnej znajdują się różne dziwne obiekty? Na te i wiele innych pytań uczestnicy, przy wsparciu edukatora, poszukają (niejednoznacznych?) odpowiedzi w przestrzeni wystaw. Lekcja muzealna oparta jest na Kolekcji MOCAK-u.

 

Podczas zajęć uczestnicy zobaczą Kolekcję MOCAK-u i na podstawie wybranych prac zbadają relację pomiędzy słowem a jego znakiem graficznym. W drugiej części spotkania dzieci będą miały okazję do eksperymentowania  z poezją konkretną, wykonają własne prace związane z artystycznym przedstawieniem słowa, sylaby, litery.

Zajęcia na naszej dużej czasowej wystawie Nostalgia. Poszukiwacze gasnących gwiazd, która prezentuje prace młodych artystów i artystek związanych z Krakowem.

Uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć bogactwa współczesnych technik artystycznych, form i kolorów, a także motywów, również z literatury, bajek czy filmów. Na początku zwiedzimy wystawę tropem dzieł podejmujących motyw snu, marzeń sennych (m. in. prace Pauliny Stasik, Patryka Starucha, Aleksandry Liput, Mateusza Szczypińskiego, Dawida Czycza). Następnie wsłuchamy się we fragmenty tekstów literackich bazujące na motywie snu czy realizmu magicznego. Przyjrzymy się wspólnie, jakich narzędzi (środków wyrazu) artyści i pisarze używają by opowiedzieć swoje senne historie. W drugiej części zajęć przy pomocy technik plastycznych bazujących na motywie odbijania uczestnicy przedstawią własny, wyobrażony senny świat, w którym czują się dobrze.

 

Szkoły ponadpodstawowe

​​

Jedną z dystynktywnych cech twórczości człowieka jest jej wieloznaczność. Odbierając te same bodźce, odbiorcy sztuki budują różne znaczenia i przeżywają różne emocje. Lekcja przybliży uczestnikom zasady opisywania i analizy formalnej dzieł sztuki, w szczególności sztuki współczesnej. W trakcie zajęć młodzież zobaczy Kolekcję MOCAK-u. Zajęcia mają na celu poszerzenie praktycznej umiejętności analizy współczesnego dzieła sztuki oraz sposobów jego odbioru i interpretacji.

 

Zajęcia odbywają się na wystawie Nostalgia. Poszukiwacze gasnących gwiazd, która prezentuje prace młodych artystów i artystek związanych z Krakowem.

Uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć bogactwa współczesnych technik artystycznych, form i kolorów, a także motywów, również z literatury, bajek czy filmów. Na początku zwiedzimy wystawę tropem dzieł podejmujących motyw snu, marzeń sennych (m. in. prace Pauliny Stasik, Patryka Starucha, Aleksandry Liput, Mateusza Szczypińskiego, Dawida Czycza). Następnie wsłuchamy się we fragmenty tekstów literackich bazujące na motywie snu czy realizmu magicznego. Przyjrzymy się wspólnie, jakich narzędzi (środków wyrazu) artyści i pisarze używają by opowiedzieć swoje senne historie. W drugiej części zajęć przy pomocy technik plastycznych bazujących na motywie odbijania uczestnicy przedstawią własny, wyobrażony senny świat, w którym czują się dobrze.

Zajęcia na wystawie Nostalgia. Poszukiwacze gasnących gwiazd rozpoczynają się oprowadzaniem tropem bohaterów i bohaterek z bajek, legend i mitologii. Uczestnicy poszukują postaci znanych im z dawnych i współczesnych opowieści. Podejmują namysł nad ich cechami w oparciu o konteksty literackie oraz wizualne, konfrontując je ze sobą. Zwracają uwagę na różne rodzaje „supermocy”, również te niedostrzegane przez nas na co dzień. Następnie tworzą postaci własnych, wymyślonych bohaterów dbając o uwypuklenie ich szczególnych cech w sposób wizualny.

Zajęcia na wystawie Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów prezentującej kolekcję MOCAK-u. Uczestnicy poznają sylwetki najważniejszych polskich twórców sztuki współczesnej, takich jak Magdalena Abakanowicz, Władysław Hasior, czy Edward Krasiński. Oprowadzanie będzie okazją do doświadczenia różnych technik i możliwości wyrazu artystycznego, które staną się inspiracją do aktywności plastycznej w grupach. Uczestnicy stworzą kolektywnie sztandary inspirowane działaniami Hasiora i wybranym przez siebie przesłaniem. Finałem zajęć będzie wspólny przemarsz przez muzeum.
 

Szczegółowy program wydarzeń


źródło: MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie