Praca na stanowisku dyrektora jednostki oświatowej wiąże się z licznymi obowiązkami. Nieustanne wspieranie społeczności szkolnej, rozwiązywanie problemów, dbanie o relacje - to tylko kilka przykładów sytuacji z jakimi
na co dzień zmagają się dyrektorzy szkół i placówek edukacyjnych.
Chcąc wesprzeć krakowskich dyrektorów w ich pracy, Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych zorganizował szkolenia dedykowane osobom będącym zarówno na początku swojej kariery zawodowej, jak i tym bardziej zaawansowanym.
Szkolenia były realizowane w ramach czterech cykli:
Tematyka dotyczyła: relacji dyrektora z organem prowadzącym, polityki równościowej i wielokulturowości, redakcji BIP-u, współpracy z mediami, tworzenia pozytywnego wizerunku szkoły/przedszkola/placówki w social mediach,finansów szkolnych i kontroli zarządczej oraz elementach protokołu dyplomatycznego.
Co ważne:
Zajęcia poprowadzili praktycy – wieloletni pracownicy samorządu i jednostek miejskich, dzieląc się z nowymi dyrektorami swoim doświadczeniem.
Szkolenia odbywały się na terenie krakowskich instytucji kultury – Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie, Słonecznej Przestrzeni Wsparcia, Pałacu Potockich, Oddziale Narodowego Banku Polskiego oraz Zamku Królewskim na Wawelu. Dzięki tej inicjatywie poza tematyką szkoleń dyrektorzy dowiedzieli się o możliwościach nawiązania z nimi współpracy.
Pierwszy z nich zorientowany był na rozwój organizacji poprzez rozwijanie kompetencji miękkich, adresowany
do wszystkich dyrektorów niezależnie od stażu pracy.
Tematy: szeroko rozumiana komunikacja, tworzenie efektywnych zespołów, budowanie bezpiecznej organizacji, rozwiązywanie konfliktów, czy wspieranie pracowników nie wypalając siebie.
Drugi w większym stopniu dotyczył rozwoju własnego dyrektorów oraz aspektów związanych z wyzwaniami cywilizacyjnymi współczesnego świata.
Tematy: autoprezentacja -budowanie autorytetu, asertywność i przeciwdziałanie własnemu wypaleniu zawodowemu, ale również szkoła wobec kryzysu ekologiczno-klimatycznego oraz społeczeństwo obywatelskie w szkole.
Co nas wyróżnia:
Współpraca z Instytutem Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajęcia zostały opracowane specjalnie dla dyrektorów krakowskich jednostek oświatowych i były prowadzone przez zespół specjalistów pod przewodnictwem prof. Grzegorza Mazurkiewicza.
Dyrektorzy pracowali warsztatowo w małych grupach. Spotkania odbywały się na terenie szkół i innych jednostek oświatowych, co dało jeszcze lepszą szansę na wzajemne poznawanie się.
Uczestnikami byli dyrektorzy, którzy w latach ubiegłych ukończyli KAD i KAD 2.0. Cykl miał ich wspomóc w rozwoju osobistym i zawodowym, a także wyposażyć w narzędzia coachingowe przydatne w zarządzaniu szkołą.
Szkolenia zorganizowano we współpracy ze Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną pn. „Krakowski Ośrodek Kariery”, zajęcia prowadziły certyfikowane coachki: Pani Anna Romańczyk – obecnie dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 43 (zajęcia grupowe) i Pani Beata Nowakowska - doradczyni zawodowa z SPPP KOK (sesje indywidualne).
Co jest wyjątkowe:
Krakowska Akademia dyrektorów z coachem jest to odpowiedzią na oczekiwania dyrektorów, którzy nadal chcą się rozwijać. Projekt został zorganizowany dla nich i przez nich.
Każdorazowo uczestnicy szkoleń podkreślali wartość praktycznych treści i warsztatów oraz możliwość wymiany doświadczeń z innymi dyrektorami.
-To ważny krok w kierunku rozwoju edukacji i wzmocnienia roli liderów w środowisku oświatowym – podsumowuje Magdalena Mazur – dyrektor Wydziału Edukacji i Projektów Edukacyjnych.
Łącznie w szkoleniach realizowanych od listopada 2024 r. do kwietnia 2025 r. wzięło udział 116 osób.