Szanowni Państwo Dyrektorzy
Przedszkoli, Szkół i Placówek
W związku ze zmianą ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. t.j. z 2016 r. poz. 1927, 1984, z 2017 r. poz. 60, 777, 949), przyznano Państwu kompetencje w zakresie:
Aktualizacji niektórych danych zawartych w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (art. 36 ust.1)
Aktualne dane dot. adresu do korespondencji i danych teleadresowych (numer telefonu, numer telefonu komórkowego, Fax, E-mail, strona www) przekazuje dyrektor szkoły, placówki lub zespołu, po zalogowaniu do nowego SIO. Stosowna instrukcja została opublikowana na stronie: https://pomocsio.men.gov.pl/ w zakładce Placówki – Szkoła – modyfikacja danych: adres do korespondencji i dane teleadresowe przez dyrektorów szkół/placówek oświatowych.
Procedury wyjaśnienia stanu faktycznego dotyczącego niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia z danymi zawartymi w rejestrze PESEL (art. 44 ust. 5 – 12)
W przypadku negatywnej weryfikacji danych identyfikacyjnych ucznia, szkoła lub placówka jest zobowiązana do niezwłocznego wyjaśnienia stanu faktycznego dotyczącego niezgodności danych identyfikacyjnych z danymi osobowymi zawartymi w rejestrze PESEL. Na podstawie posiadanej dokumentacji należy wystąpić do kierownika urzędu stanu cywilnego, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ucznia, z informacją dotyczącą niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia z danymi osobowymi zawartymi w rejestrze PESEL (wystąpienie musi zawierać punkty ujęte w art. 44 ust. 7). Szkoła lub placówka jest zobowiązana przekazać do bazy danych SIO komunikat o wystąpieniu do kierownika urzędu stanu cywilnego oraz zawiadomić o tym rodziców albo pełnoletniego ucznia. Na podstawie otrzymanej informacji właściwy organ podejmuje z urzędu czynności, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2017 r. poz. 657), a następnie zawiadamia o sposobie załatwienia sprawy osobę, której dane dotyczą, a także szkołę lub placówkę, która wystąpiła z taką informacją. Opisana procedura nie obowiązuje w szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych (przyszpitalnych).
Procedury przyznawania danych dostępowych do nowego SIO wyznaczonym pracownikom (art. 68 ust. 2, art. 70 ust. 2 i 3)
W myśl art. 70 ust. 2 w przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w art. 68 ust. 2, dane dostępowe osobie upoważnianej przyznaje osoba udzielająca tej osobie upoważnienia, o której mowa w art. 68 ust. 1, pod warunkiem że sama posiada uprzednio przyznane dane dostępowe. Oznacza to, że dyrektor szkoły (posiadający dane dostępowe) udziela pisemnego upoważnienia (udzielenie upoważnienia wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności – art. 68. ust. 3) oraz przeprowadza procedurę przyznania danych dostępowych do SIO wyznaczonym pracownikom. Dane wypełnione we wniosku elektronicznym (data udzielenia oraz ważności upoważnienia, a także zakresy dostępu) powinny zostać poddane weryfikacji, ponieważ mają być tożsame z informacjami znajdującymi się na upoważnieniu pisemnym. Procedura rozpatrywania wniosków przez dyrektorów szkół odbywa się po zalogowaniu na własne konto SIO, zgodnie z instrukcją: https://pomocsio.men.gov.pl/szkola-rozpatrywanie-wnioskow-przez-dyrektorow-szkol/
Najnowsze komunikaty w sprawie wprowadzanych zmian i kolejnych funkcjonalności w nowym sio znajdują się na stronie: https://cie.men.gov.pl/category/modernizacja-sio/aktualnosci/
Aktualne instrukcje do nowego sio opublikowane są na stronie: https://pomocsio.men.gov.pl/