Nabór wniosków w ramach Rządowego programu w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025” - Nabór wniosków na 2025 r.
Szanowni Państwo Dyrektorzy
Uprzejmie informujemy, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” trwa nabór wniosków o udzielenie wsparcia finansowego w ramach realizacji programu.
Placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola i oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych), szkoły i biblioteki pedagogiczne mogą składać do organów prowadzących wnioski o udzielenie wsparcia finansowego na 2025 r.
Z Programu w 2025 roku mogą skorzystać:
- publiczne i niepubliczne przedszkola, publiczne i niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych (zwane dalej placówkami wychowania przedszkolnego),
- publiczne i niepubliczne:
- szkoły podstawowe,
- szkoły ponadpodstawowe, z wyłączeniem branżowych szkół II stopnia, szkół dla dorosłych i szkół policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,
- szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
- publiczne i niepubliczne biblioteki pedagogiczne.
Wsparcie finansowe może być udzielone:
- w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat,
- realizację działań promujących czytelnictwo.
- w odniesieniu do szkół na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku,
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek:
- zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
- zakup oprogramowania dla bibliotek,
- zakup czytników e-booków,
- zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,
- realizację działań promujących czytelnictwo.
Wysokość wsparcia finansowego wynosi:
- dla placówek wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza:
- nie więcej niż 25 dzieci – 1 500 zł,
- od 26 do 75 dzieci – 2 500 zł,
- więcej niż 75 dzieci – 3 000 zł,
- dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi nie więcej niż 70,
z wyjątkiem szkół polskich – 3 000 zł; - dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi od 71 do 170, z wyjątkiem szkół polskich – 4 000 zł;
- dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi więcej niż 170, z wyjątkiem szkół polskich – 12 000 zł;
- dla bibliotek pedagogicznych – 3 000 zł;
- dla szkół polskich, w których liczba uczniów wynosi:
- nie więcej niż 70 – 2 500 zł,
- od 71 do 170 – 3 000 zł,
- więcej niż 170 – 4 500 zł.
WYTYCZNE ORGANU PROWADZĄCEGO:
- Dyrektorzy ww. typów placówek, którzy chcą otrzymać wsparcie finansowe na 2025 r. składają w terminie do 31 października br., do godziny 15:30 poprawnie wypełniony wniosek w 2 egzemplarzach.
- Oryginały wniosków (2 egzemplarze) proszę złożyć na dzienniku podawczym Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, ul. Stachowicza 18.
- Wniosek złożony po terminie, wypełniony niepoprawnie lub niepełny, nie będzie uwzględniony w zbiorczym wniosku organu prowadzącego.
Uwaga:
1. W przypadku Zespołów Szkół w programie może uczestniczyć tylko jedna szkoła np. Technikum nr…. w Zespole Szkół nr…. i tak należy wpisać we wniosku podając dane i liczbę uczniów technikum (wybranej szkoły) a nie całego Zespołu Szkół.
2. Szkoły prowadzące Oddziały przedszkolne mogą złożyć do Organu prowadzącego 2 wnioski dla szkoły i przedszkola z podaniem odpowiednio we wniosku danych i liczby uczniów szkoły, a w drugim wniosku dane przedszkola.
3. Należy pamiętać, że w przypadku szkół wnioskujących o zakup książek - nowości wydawniczych jak również na zakup nowych elementów wyposażenia w bibliotekach szkolnych /realizację działań promujących czytelnictwo 50% kwoty wsparcia finansowego wnioskowanego przez szkołę musi zostać przeznaczone na zakup książek dla tej szkoły.
4. Proszę pamiętać ze kwoty wsparcia podane w Rozporządzeniu stanowią 80% zadania przykładowo dla kwoty wsparcia 4 000 zł wkład własny wyniesie 1 000 zł (20% wnoszony przez organ prowadzący), a całość zadania (maksymalna kwota o którą można wnioskować to 5 000 zł).
Wydziału Edukacji nie będzie informować o błędach i brakach w przesłanych wnioskach.
W związku z powyższym przed rozpoczęciem przygotowania wniosku bardzo proszę o dokładne zapoznanie się z treścią rozporządzenia celem zapoznania się z zasadami programu jak i obowiązkami szkół związanymi z jego realizacją oraz poprawne wypełnienie wniosku zgodnie z treścią rozporządzenia jak również wytycznymi wydziału oraz złożenie wniosku w terminie.
W przypadku ewentualnych pytań proszę o kontakt z pracownikami Wydziału Edukacji Barbarą Seweryn (tel. 12 616 5109) lub Mateuszem Mic (tel. 12 616 5199).
Z poważaniem,
Dariusz Domajewski
Z-ca DYREKTORA WYDZIAŁU
Wniosek dyrektora szkoły zamieszczony jest pod poniższym linkiem:
https://www.gov.pl/web/edukacja/narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa-20-edycja-2021-2025